kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
وعده‌های توخالی بانک مرکزی

سیف باز هم تک نرخی کردن ارز را به تعویق انداخت

علی‌رغم اینکه رئیس کل بانک مرکزی از سال 93 تاکنون به صورت مدام وعده یکسان‌سازی نرخ ارز را داده اما اخیراً و برای چندمین بار عمل به این وعده را به تعویق انداخت.





بانک مرکزی دولت روحانی ابتدا سال 93 را هدف اصلی خود برای ورود به یکسان‌سازی نرخ ارز اعلام کرد. اما سال 93 به اتمام رسید ولی از ارز تک نرخی خبری نشد.
با عدم تحقق آن وعده در سال 93، سال گذشته وعده جدید برای یکسان‌سازی نرخ ارز داده شد که آن هم محقق نشد. همچنین تا پیش از اجرای برجام رئیس کل بانک مرکزی بارها وعده داده بود که تا شش ماه پس از اجرایی شدن برجام، ارز تک نرخی خواهد شد که براساس این اعلام سیف، ‌باید ارز تا قبل از نیمه اول سال جاری تک نرخی می‌شد که با وجود گذشت بیش از نیمی از این مدت اتفاق خاصی رخ نداده است.
تازه‌ترین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، حاوی وعده‌ای تازه برای این هدف ارزی بوده و وی اعلام کرده که این بانک تا پایان سال 1395 براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به هدف تک نرخی کردن قیمت ارز خواهد رسید!
در حالی کارشناسان معتقدند که تک‌نرخی کردن ارز به طور زودرس و قبل از احیای شرایط لازم به طور یقین زیان بیشتری نسبت به حال برای کشور خواهد داشت که با این اظهار سیف، اکنون فضای اقتصادی و بانکی کشور منتظر یکسان شدن نرخ ارز تا پایان سال جاری که در آن قرار است با تأکید مدیران دولتی، شاخص‌های کلان اقتصادی از بهبود برخوردار شده، تورم تک رقمی و رشد اقتصادی تا پنج درصد مثبت شود خواهد ماند.
البته این وعده‌های مکرر که آخرین آن هم تک نرخی کردن نرخ ارز تا 6 ماه پس از اجرای برجام (مرداد ماه) بود نیز تا حدود 7 ماه تمدید شد (تاپایان سال 95) و مشخص نیست این وعده‌های مکرر درباره تک نرخی شدن نرخ ارز کی جامه عمل خواهد پوشید. ضمن اینکه سیف اخیراً در سفری که به آمریکا داشت اعلام کرد: برجام هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است و بانک‌های بزرگ اروپا تمایلی به همکاری با ایران ندارند.
از سوی دیگر بانکداران بزرگ جهان هم سخنان اخیر جان کری وزیرخارجه آمریکا را اطمینان بخش برای مراوده با ایران ندانسته بر همین اساس با توجه به اینکه سیف یکی از پیش نیازهای اصلی برای تک‌نرخی شدن ارز را گسترش ارتباطات بین‌المللی دانسته بود، با این شرایط تحقق این وعده هم در پایان سال جاری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.