kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
آیت‌الله جوادی‌آملی:

کشور را پر از کالای وارداتی کرده‌اید بعد از تولید سخن می‌گویيد؟!

آیت‌الله جوادی آملی روز گذشته در دیدار با محمد‌رضا عارف، با انتقاد شدید از واردات بی‌رویه، گفت: کشور را پر از کالاهای وارداتی کرده‌اید و بعد از تولید سخن به میان می‌آورید!؟ جلوی کالای قاچاق را بگیرید سپس خواهید دید که اشتغال ایجاد می‌شود و بیکاری از جامعه رخت بر می‌بندد.


به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، این مرجع تقلید ظهر دیروز در دیدار محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس دهم از گزارش عارف در خصوص حضور مردم و سعی بلیغ آنها در انتخابات تشکر کرد و عنوان داشت: در اینجا سه نکته اصلی با اهمیت است که شامل سهم مردم، وظایف نهادهای مسئول و جایگاه رهبری می‌شود.
وی با بیان اینکه مسئله اصلی در وهله اول این است که مردم چه کسانی هستند، گفت: مردم را مردم آفرین می‌شناسد و باید ببینیم که خداوند درباره مردم چه می‌گوید.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: در بین ائمه(ع) حضرت علی رهبری سیاسی امت را بر عهده داشت و ما دو بیان نورانی درباره ستون جامعه داریم؛ اول آنکه «الصلاه عمود الدین» به این معنا که نماز الگوی عبادت است و دوم سخن ایشان درباره مردم است که به خوبی بیان می‌کند که حضور مردم در صحنه سیاست چگونه است.
استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک فرمود «اینچنین نیست که مردم در صحنه رأی دادن حضور داشته باشند بلکه مردم ستون سیاست هستند».
مفسر قرآن کریم خطاب به محمدرضا عارف گفت: اینکه فرمودید مردم در صحنه اخیر حاضر بوده و مشارکت نمودند حرف درستی است اما چه کسی مردم را به صحنه آورده و در صحنه نگه می‌دارد؟ وقتی نظام الهی شد و مردم آن را قبول کردند در هر عرصه‌ای به میدان می‌آیند.
این مرجع تقلید به سخن دیگری از امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت علی(ع) خطاب به مالک فرمود: «برای این انقلاب نکردیم که آزاد شویم ما بنده خدا هستیم و حساب و کتابی در کار است ما غدیر را نیاوردیم که آزاد شویم این دین اسیر سقیفه بود و من آمدم دین را آزاد کردم؛ غدیر را کنار گذاشته و سقیفه را آوردند و ما آمدیم دین را آزاد کنیم.»
وی اضافه کرد: بنابراین فردا برای ما حالتی پیش می‌آید که می‌گویند دفنش کنید که بوی آن ما را آزار می‌دهد. باید به جامعه فهماند که انسان در فرهنگ دینی نمی‌میرد بلکه مرگ را می‌میراند و البته فهم این مسئله جان کندن می‌خواهد.
آیت الله جوادی آملی از برخی منیّت‌ها در جامعه انتقاد کرد و گفت: جایی که سخن از من و ماست آبروریزی است. دین آمده به ما بفهماند که مرگ پایان کار نیست بلکه از پوسته درآمدن است. تمام مشکلات از این منیت هاست. دین آمده که بگوید شما مانند فرشته هستید و مرگ را می‌میرانید و این ابدی است. استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: کسانی که حرف علی(ع) و پیامبر اکرم(ص) را گوش دادند با وجود همه مشکلاتی که داشتند به میدان آمده و در انتخابات شرکت کردند. این سخنان که مردم حق دارند و بزرگوارند تنها حرف عاطفی است حرف اصلی در نهج البلاغه است و آن اینکه مردم ستون دین هستند. این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود به نکته دوم اشاره کرد و گفت: ما فرهنگ غنی و قوی داریم و هرگز زبان فارسی ما به پای زبان قرآن نمی‌رسد همان گونه که امام باقر(ع) فرمود: «زبان عربی قرآن آنقدر قوی است که هر زبانی را می‌تواند ترجمه کند».
مفسر قرآن کریم به مصادیقی از کلمات در زبان فارسی و تفاوت معانی آن با زبان قرآن اشاره کرد و ابراز داشت: در زبان فارسی کلمه‌ای به نام گدا داریم که معادل فقیر به کار برده می‌شود در حالی که در قرآن کریم فقیر، گدا نیست فقیر ملتی است که جیبش خالی است و ستون فقرات او شکسته است مگر ویلچری را با سفارش می‌توانید سرپا کنید؟ در بخش‌هایی از قرآن کریم آمده است که «ملتی که جیبش و کیفش خالی است چاپلوس است.» چگونه می‌خواهید با سفارش اقتصاد مقاومتی را عملی کنید؟ قیام یک ملت به داشتن اقتصاد صحیح است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از ورود کالاهای قاچاق به کشور و واردات بی‌رویه به شدت انتقاد کرد و گفت: کشور را پر از کالاهای وارداتی کرده اید و بعد از تولید سخن به میان می‌آورید!؟ جلوی کالای قاچاق را بگیرید سپس خواهید دید که اشتغال ایجاد می‌شود و بیکاری از جامعه رخت بر خواهد بست.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه واژه‌ای به شکوه و عظمت «غیرت» کم دیده ام، بیان داشت: در غیرت باید سه عنصر جمع شود تا آن را بسازند؛ عنصر اول غیرزدایی است به این معنا که اجازه ندهیم بیگانه نفوذ کند و خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم.
استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه دیاثت یا اخلاقی است و یا سیاسی عنوان کرد: کسی که بیگانه را راه می‌دهد دیوث سیاسی است بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیرشدن با غیرت سازگار نیست.
این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه غیرت دارای سه عنصر معرفت هویت، غیرزدایی و دیوث‌زدایی است، ابراز داشت: این همه منابع غنی در داخل کشور داریم اما بعد می‌رویم گوشت و لبنیات از برزیل می‌آوریم. تسطیح کردن این همه خاک انرژی هسته‌ای نمی‌خواهد، پول و سم هم نمی‌خواهد بلکه فقط عرضه می‌خواهد و خواهید دید که گوشت و لبنیات هم ارزان می‌شود این مسئله جدی است.
وی ادامه داد: مردم کارشان تمام شد اما اگر ما هم بگوییم کارمان تمام شد او در کمین است و خود در قرآن فرمود: «اگر دیر بجنبید شما را می‌برم و عده دیگری می‌آورم».
ایشان مسئله بعدی حائز اهمیت را رهبری جامعه دانست و گفت: اگر رهبر علی بن ابیطالب هم باشد وقتی مردم و او کنار هم نیایند شکست قطعی است. بنابراین اینچنین نیست که کشور با معجزه اداره شود بلکه نیازمند رهبری خوب است. دشمنان آن روز مروانیان و امویان بودند که با دشمنان امروز که صهیونیست و استکبار جهانی هستند خیلی تفاوت دارند. دشمنان امروز حریص‌تر و رذل‌تر هستند.
استاد درس خارج حوزه ادامه داد: اگر ما و مردم کنار هم نباشیم و بگوییم تو نباشی اما من باشم این یک غده است. صهیونیست و آمریکا بدتر از مروانی و اموی هستند اما وقتی همه چیز را به خداوند واگذار کردیم او خود می‌فرماید کارها را برای شما آسان می‌کنم.
وی در پایان عنوان کرد: کشور ما بسیار غنی است و برخوردار از نعمات و مواهب الهی است و من تعهد می‌کنم نه بیراهه بروم و نه راه کسی را ببندم.
در ابتدای این دیدار نیز محمدرضا عارف در سخنانی با تقدیر و تشکر از حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مردم در دور دوم انتخابات هم سنگ تمام گذاشتند و مجلس دهم با ترکیب خوبی از لحاظ تعهد و ارزشی شکل گرفته است.
او با بیان اینکه شعارها در انتخابات از هر دو جناح بیشتر مطالبات مردم بود، یادآور شد: بسیاری از نمایندگانی که وارد مجلس دهم شده‌اند سابقه سیاسی ندارند و برای اولین بار است که وارد این عرصه می‌شوند با این همه اولویت کشور برای همه نمایندگان مسائل اقتصادی، اشتغال و رونق کشور است.
آیت الله نوری همدانی: جلوی نفوذ دشمن به هر شکل ممکن گرفته شود
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله نوری همدانی نیز در دیدار محمدرضا عارف، یکی از امتیازات مهم نظام اسلامی و ولایی را ایجاد زمینه برای گذاری به مردم در عرصه‌های مختلف دانست و تاکید کرد: وظیفه مسئولان این است که برای رفاه مردم، معیشت و اقتصاد آنان گام بردارند، بیکاری را حل کنند و برای آنان ارزانی و فراوانی نعمت ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: همه مسئولان و جریان‌های سیاسی باید حول محور ولایت فقیه وحدت داشته باشند.
آیت الله نوری همدانی ابراز داشت: وحدت کلمه حول محور ولایت فقیه موجب جلوگیری از نفوذ دشمن می‌شود؛ بنابراین این مسئله باید مورد توجه همگان باشد.
این مرجع تقلید یادآور شد: همه باید با وحدت به فکر خدمات رسانی به مردم باشیم و از نفوذ دشمن به هر شکل ممکن جلوگیری کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید اصول انقلاب اسلامی را همواره مورد توجه داشته باشیم، وظیفه مسئولان را در درجه نخست، زنده نگه داشتن فرهنگ و اصول انقلاب دانست و استکبار ستیزی و مبارزه با صهیونیسم را از اصول لایتغیر نظام اسلامی ذکر کرد.
آیت الله نوری همدانی اظهار امیدواری کرد که مجلس آینده تحت منویات رهبر معظم انقلاب گام‌های بلندی را برای عزت و عظمت انقلاب اسلامی و حل مشکلات مردم بردارد.