kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳

معرفی رقم جدید لوبیا چیتی مقاوم به آب‌ کم در خمین

رئیس ایستگاه ملی تحقیقات لوبیا خمین از معرفی یک رقم جدید لوبیا چیتی مقاوم به کم‌آبی در این شهرستان خبر داد.


عادل غدیری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این رقم جدید که به نام رقم غفار توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور نامگذاری شده است، حاصل اجرای 10 طرح تحقیقاتی ملی و استانی با محوریت این ایستگاه تحقیقاتی است.
وی اظهار کرد: این رقم در ابتدا به صورت لاین از مرکز تحقیقات بین‌المللی کشاورزی در مناطق حاره (CIAT) در کشور کلمبیا، وارد کشور شد و در کلکسیون ایستگاه تحقیقات لوبیای خمین با عنوان لاین KS21191 به ثبت رسید که پس از آن  مورد کشت و اجرای پژوهشی قرار گرفت.
وی بیان کرد: با اجرای 10 طرح پژوهشی، تفاوت محسوسی از نظر عملکرد دانه بین این لاین با رقم‌های رایج لوبیا چیتی در کشور مشاهده شد، به طوری که این رقم تولید بیشتری نسبت به ارقام شاهد داشته و به طور میانگین سه‌هزار و 280 کیلوگرم در هر هکتار محصول از آن برداشت می‌شود.
غدیری اضافه کرد: این میزان برداشت و تولید، حدود 20 درصد از رقم‌های رایج کشور بیشتر است.
وی، ویژگی مطلوب این رقم را تحمل بالا نسبت به آفت کنه دولکه‌ای که از آفات رایج در زراعت لوبیا در کشور است عنوان کرد.
رئیس ایستگاه ملی تحقیقات لوبیا خمین گفت: رقم جدید لوبیا چیتی نسبت به ارقام رایج این محصول در کشور، کمتر به آفت کنه دولکه‌ای آلوده می‌شود و در برخی از سال‌ها نیاز به سم‌پاشی ندارد.
غدیری بیان کرد: از ویژگی‌های مطلوب دیگر این رقم، شکل نیمه ایستاده بوته و امکان برداشت مکانیزه، تحمل خوب آن نسبت به شرایط کم‌آبی و مواجهه با تنشهای آبی، بازار پسندی مطلوب‌تر، ترکیب رنگ مناسب بذر، پروتئین بالا و درشتی دانه است.
وی گفت: رقم جدید لوبیا چیتی قابلیت کشت در همه مناطق معتدل سردسیری از جمله مناطق عمده لوبیاکاری کشور در حاشیه رشته کوه زاگرس را دارد.
وی گفت: طرح تحقیقاتی این رقم جدید لوبیا چیتی، زیرنظر سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور انجام شده و برای آن در حدود یک میلیارد و 750 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.