kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
ظریف در دیدار دبیرکل وزارت خارجه فرانسه:

ایران تعهدات خود را انجام داد /امروز نوبت 1+5 است

وزیر‌خارجه با بیان اینکه ایران تعهدات خود در چارچوب توافق 1+5 را به درستی اجرا کرد، گفت: انتظار داریم تا تمامی طرف‌ها بطور عملی گام‌های موثر را در زمینه عینیت بخشیدن به مراودات بانکی بردارند.


«کریستین ماسه» دبیرکل وزارت امور خارجه و توسعه بین‌الملل فرانسه که به تهران سفر کرده با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و پیرامون تحولات روابط دو کشور و منطقه بحث و تبادل نظر کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار پیرامون چشم‌انداز مناسبات دو کشور اظهار داشت: روند مناسبات دو کشور در چارچوب نتایج سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه، آثار خوبی برای توسعه مناسبات دو کشور در برداشته است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود در چارچوب توافق 1+5 را به درستی اجرا کرد و اینک انتظار داریم تا تمامی طرف‌ها بطور عملی گام‌های موثر را در زمینه عینیت بخشیدن به مراودات بانکی دو کشور بردارند
ظریف در خصوص تحولات سوریه و عراق نیز اظهار داشت: رخدادهای حساسی در این کشورها در جریان است، در سوریه سیسستم کمک‌های انسان‌دوستانه شهرها اجرا شده است، ولی در حال حاضر مسئله اصلی مشکلات ناشی از کارشکنی‌های گروه‌های افراطی همچون داعش و جبهه النصره بوده است که با رویکردهای افراطی و خارج از روند توافقات جهانی، آتش‌بس را مختل و از طریق پشتیبانی مالی و تجهیزاتی خارجی، شرایط شکل گرفته در آتش بس را تضعیف و نقض می‌کنند.
دبیرکل وزارت امور خارجه فرانسه نیز پیرامون مناسبات دو کشور گفت: ما شاهد تحرک خوبی در نتیجه دیدارها و رایزنی‌های روسای جمهوری دو کشور هستیم و توافقات فرانسه و جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف اقتصادی به ویژه صنایع هوایی، ریلی و خودرویی می‌تواند آثار عملی در تحرک بخشیدن به مراودات بانکی و رفع موانع موجود به همراه داشته باشد.
 به گزارش فارس، وی در خصوص مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه و عراق، نقش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان بازیگر مهم در پیشبرد تحولات جاری منطقه حائز اهمیت قلمداد کرد وگفت: ما دائما به رایزنی با جمهوری اسلامی ایران نیاز داریم.
دیدار با وزیر خارجه مالزی
وزیر خارجه مالزی نیز که به تهران سفر کرده، پیش از ظهر دیروز با ظریف دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کرد.
عنیفه امان وزیر خارجه مالزی که بنا به دعوت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و به منظور انجام سفری دو روزه ظهر دوشنبه وارد تهران شد، پیش از ظهر دیروز با حضور در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کرد.
محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه هفدهم اسفند ماه سال گذشته در حاشیه اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا پایتخت اندونزی با عنیفه امان همتای مالزیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود .