kayhan.ir

کد خبر: ۷۴۱۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
با حضور رئیس‌جمهور

بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب افتتاح شد.


این مراسم در شرایطی برگزار شد که به نوشته برخی از خبرگزاری‌ها، هنوز کار چیدمان غرفه‌ها توسط ناشران تمام نشده بود و این مراسم، با ناهماهنگ‌ترین شکل ممکن برگزار شد.
 علاوه بر حسن روحانی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور فرهنگی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمعی از مسئولان کشوری، ناشران و اهالی رسانه حضور داشتند. در این مراسم همچنین مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب نیز افتتاح شد.
رئیس‌جمهوری، کتاب و فرهنگ را نماد قدرت نرم ایران اسلامی برای تعامل با ملت‌ها دانست و با تاکید براینکه کتاب آرامش‌دهنده دل‌ها و جامعه است و انس با کتاب قدرت ملی ما را در صحنه جهانی ارتقا خواهد داد، گفت: امروز ملت‌های بزرگ جهان، ملت ایران را با اشعار سعدی، حافظ و سایر شعرا، علما، نویسندگان و فیلسوفان بزرگ ایران می‌شناسند.
وی تأکید کرد: هر چقدر که به سمت کتاب حرکت کرده و آن را ترویج و تقویت کنیم به نفع خودمان و نسل‌های آینده خواهد بود.
روحانی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب را مکان مناسبی برای تعامل و تبادل فکری و فرهنگی دانست و گفت: احداث مجموعه آبرومند نمایشگاهی در تهران، پاسخ به نیازی مهم برای تعامل و گفت‌وگوی داخلی و خارجی است و از این که این نمایشگاه امروز افتتاح شد بسیار خرسندیم و از شهردار تهران و شورای شهر تهران و همه مسئولین و دست‌اندرکاران که این بنای بسیار بزرگ، بیادماندنی و زیبا را برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف بوجود آوردند تشکر می‌کنیم.
وی اضافه کرد: ‌ملتی که با کتاب آشنایی بیشتری دارد، تعمق، تأمل و تفکر بیشتری در مسایل گوناگون دارد و کتاب به ما قدرت و توانمندی می‌دهد که دنیا و حوادث آن را بهتر بشناسیم.
محل مطلوب برای بازدیدکنندگان شهرستانی
قالیباف، شهردار تهران دیگر سخنران این مراسم بود که در بخشی از سخنانش ابراز داشت: مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب هم که عملیات اجرایی آن سال 93 شروع شد بیش از 270 هکتار وسعت دارد و در میان مجموعه‌های نمایشگاهی جنوب غرب آسیا بی‌نظیر است که بر اساس تصمیم شورای شهر برای انتقال مکان نمایشگاه به خارج از شهر اما نزدیک شهر، کار احداث آن آغاز شد  و برای گسترش آن هم پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه ریل مترو منتهی به شهر آفتاب هم روز گذشته افتتاح شده است گفت: این ایستگاه با 25 هزار مترمربع مساحت بزرگترین ایستگاه مترو در تهران است و کار جابجایی بازدیدکنندگان از نمایشگاه را می‌توان به خوبی انجام دهد.
قالیباف ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب از شهرستان‌ها می‌آیند، شهر آفتاب گزینه مطلوبی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران است.
قالیباف افزود: نمی‌توانیم در شهری باشیم که تعداد فروشگاه‌های لوازم آرایشی آن 8 هزار مغازه و تعداد کتابفروشی‌های آنها تنها 1200 باشد. گردش مالی سالیانه فروش لوازم آرایشی 15 هزار میلیارد تومان و گردش مالی فروش کتاب کمتر از هزار میلیارد تومان است.
هر کتابی را به نمایشگاه راه نداده‌ایم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در  مراسم افتتاحیه بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت:‌ کتاب‌های وارد شده به کشور به لحاظ شکلی و محتوایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و این‌گونه نیست که درهای نمایشگاه به روی هر کتابی باز باشد.
علی جنتی تأکید کرد: درهای نمایشگاه به روی هر کتابی باز نیست بلکه نظارت چند لایه وجود داشته است و رویکرد ارشاد ورود کتاب‌های استاندارد با توجه به نیاز علمی کشور است.
وی همچنین درباره تغییرات این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نیز توضیح داد: مهم‌ترین تغییرِ نمایشگاهِ امسال نسبت به دوره‌های پیشین، برگزاریِ این رویدادِ مهم در مکان و فضایی جدید است. انتقالِ محل نمایشگاه از مصلای تهران به شهر آفتاب ـ آن هم پس از ٩ دوره ـ به لحاظ اجرایی کار بسیار دشواری بود که با اهتمامِ شهرداری تهران و همکاران ما در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق پیدا کرد.
جنتی، واگذاریِ امور اجرایی به تشکل‌های صنفی نشر و ادامه تقویت این تشکل‌ها، ایجاد تسهیلات فضاهای فرهنگی و ارزشیِ نمایشگاه تقویت و اختصاص تسهیلات رفاهیِ بیشتر برای بازدیدکنندگان و خانواده‌ها را از جمله این تغییرات عنوان کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویکرد ستاد نمایشگاه در دعوت کشورهای صاحبِ عنوان در نشر و تولید کتاب، رویکردِ مثبت و مفید عنوان کرد و گفت: سال گذشته میزبان برادرانِ عمانی بودیم. امسال میزبان روسیه به ‌عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بیست‌ و ‌نهم هستیم و طبق برنامة پیش‌بینی شده سال آتی و در سی‌امین دوره از نمایشگاه میزبان ایتالیا خواهیم بود.
ناشران برگزیده
در این مراسم همچنین با حضور رئیس‌جمهور از ناشران برگزیده، به این شرح تقدیر شد: انتشارات مجد به عنوان ناشر برگزیده خصوصی بزرگسال تهران، انتشارات فرهنگ ایلیا به عنوان ناشر برگزیده خصوصی بزرگسال شهرستان، انتشارات سوره مهر به عنوان ناشر برگزیده غیرخصوصی بزرگسال، انتشارات قدیانی به عنوان ناشر برگزیده خصوصی کودک و نوجوان تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان ناشر برگزیده غیر خصوصی کودک و نوجوان، انتشارات افق به عنوان ناشر برگزیده خصوصی کودک و نوجوان تهران و انتشارات جمال به عنوان ناشر خصوصی برگزیده کودک و نوجوان شهرستان. همچنین در بخش جنبی نیز از مجمع ذخایر اسلامی به عنوان ناشر غیرخصوصی بزرگسال و موسسه ترجمان علوم انسانی به عنوان ناشر خصوصی بزرگسال تهران تقدیر شد. بازدید از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از امروز تا ٢٥ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برپا است. این نمایشگاه در بزرگراه خلیج فارس، روبه‌روی حرم مطهر امام خمینی‌(ره) قرار دارد.