kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۸۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
کودکان فلسطینی روزگار سختی را می‌گذرانند (بخش نخست)

فریاد مظلومیت کودک فلسطینی(گزارش روز)


فریده شریفی
  من را تماشا نکنید
من کودک فلسطینی‌ام
آرزوهایم را در بمب و گلوله گم کرده‌ام
باران خمپاره، مسلسل، نارنجک و مین
خون ما هر روز جاری در زمین
من را تماشا نکنید
من کودک فلسطینی‌ام
برادرانم در سنگر جنگ و نبرد
خودم سنگربان خانه و وطن
وطنم اشغال است
خانه‌ام ویران است
اما به زودی آن را با همین دستان کوچک آزاد خواهم ساخت
من کودک فلسطینی‌ام
من را فقط تماشا نکنید...!    
90 درصد کودکان مظلوم فلسطین زیر خط فقر هستند و در آوارگی روزگار می‌گذرانند. این آمار را خود صهیونیست‌ها تایید و اعلام کرده‌اند.
بحران فلسطین با اشغال این کشور توسط انگلیس در خلال جنگ جهانی اول و قیمومیت 28 ساله این کشور بر فلسطین تثبیت گردید و با خروج این کشور در 14 مه 1948 از فلسطین و تاسیس دولت مجعول اسرائیل در همان روز و سپس با اشغال بخش‌هایی از سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی فاجعه فلسطین تکمیل شد.
در کانون این بحران نقض حقوق شهروندان غیرنظامی، بالاخص کودکان فلسطینی کاملا مشهود است.
رژیم صهیونیستی در اجرای معاهدات حقوق بشری به هیچ قانون و معاهده‌ای پایبند نیست و فقط به اجرای مقرراتی می‌پردازد که خود وضع کرده است.
فقر، محرومیت، نبود امکانات بهداشتی و آموزشی، تخریب منازل و آوارگی، شکنجه، زندان، بازداشت‌های غیرقانونی، معلولیت و نقص عضو کودکان فلسطینی تنها برخی از پیامدها و نتایج ناگوار اقدامات غیرقانونی و خشونت‌آمیز این رژیم در قبال شهروندان و کودکان فلسطینی ساکن در مناطق اشغالی است.
جنگ‌های متعدد، یورش‌های وحشیانه، تجاوز و بمباران‌های روزانه، وضعیت فلسطینیان ساکن نوار غزه و کرانه باختری را به مرز فاجعه انسانی رسانده و در این میان کودکان از آسیب‌پذیرترین اقشار اجتماعی هستند که رنج از دست دادن پدر و مادر و اعضای خانواده،‌ فقر، محرومیت و گرسنگی را متحمل می‌شوند بدون اینکه مدعیان حقوق بشر وضعیت کودکان فلسطینی را مشاهده کنند و راهکاری برای جلوگیری از تجاوزات غیرانسانی صهیونیست‌ها بیندیشند!
در گزارش پیش رو به بررسی وضعیت کودکان مظلوم و ستم‌دیده فلسطینی و اقدامات رژیم کودک‌کش صهیونیست خواهیم پرداخت.
زندگی زیر خط فقر
شورای سلامت کودک وابسته به یک مرکز فلسطینی اعلام کرد که شمار کودکان فقیر زیر 17 سال در سرزمین‌های اشغالی از مرز 900 هزار نفر عبور کرده است. یک جمعیت حقوقی رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که 90 درصد کودکان فلسطینی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. شهر اشغالی قدس نسبت به سایر شهرهای فلسطین بیشترین تعداد کودکان فقر فلسطینی را دارا است که به 313 هزار نفر می‌رسد.
میزان فقر در سال 2006 در شهر قدس به 64 درصد رسیده بود و این میزان در سال 2014 به 84 درصد و در سال 2016 به 90 درصد رسیده است.
اصلی‌ترین دلیل فقر موجود در قدس گسترش بیکاری در میان ساکنان این منطقه است به طوری که نزدیک به نیمی از فلسطینی‌ها در این شهر بیکار هستند و زندگی بسیار سختی را می‌گذرانند.
«سیروس شیرزاد» مدیر اخبار خبرگزاری قدس و کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان به وضعیت اسفبار کودکان فلسطینی اشاره می‌کند و می‌گوید: «کودکان فلسطینی چه در نوار غزه، قدس اشغالی و کرانه باختری در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند به خصوص کودکان غزه که به دلیل محاصره 10 ساله این منطقه توسط رژیم صهیونیستی از ابتدایی‌ترین حقوقشان محروم هستند. این رژیم حتی با کودکان برخلاف قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی رفتار می‌کند.» وی اضافه می‌کند، «بعد از جنگ‌های 22 روزه، 8 روزه و اخیرا 51 روزه که رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله کرد و تعداد زیادی از غیرنظامیان را به خاک و خون کشید موج خوبی در رسانه‌ها شکل گرفت و آن استفاده از عبارت «رژیم کودک‌کش» بود و این بهترین تعبیری بود که درباره رژیم جنایتکار صهیونیستی می‌توان از آن استفاده کرد چرا که عمق جنایات رژیم صهیونیستی به‌ویژه نسبت به کودکان را نشان می‌دهد.»
این کارشناس تصریح می‌کند: «این همه جنایات و تجاوزات روزمره  رژیم صهیونیستی در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حقوق بشری صورت می‌گیرد و متاسفانه سازمان‌هایی که ادعای حمایت از حقوق کودکان را دارند از ترس وتوی قطعنامه‌های ضداسرائیلی توسط آمریکا و خشم رژیم صهیونیستی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. این در حالی است که کودکان فلسطین زمانی که رشادت و دلاوری پدران خود را می‌بینند راه برادران و پدران خود را ادامه می‌دهند و خاری در چشم دشمن صهیونیستی می‌شوند.»
به گفته مدیر خبر خبرگزاری قدس، رژیم صهیونیستی دقیقا از همین مسئله هراس دارد و می‌داند که کودکان و نوجوانان امروز رزمندگان مقاومت فردا هستند و به همین دلیل است که کودکان را نشانه گرفته و از اعمال جنایت و خشونت نسبت به آنها دریغ نمی‌کند.
سازمان کودکان یونیسف، سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و فعالان حقوق بشری بارها به رژیم صهیونیستی در زمینه حمایت از حقوق کودکان و محافظت از آنها در برابر خشونت هشدار داده‌اند ولی رژیم صهیونیستی به هیچ‌کدام از این هشدارها توجه نمی‌کند و به اقدامات جنایتکارانه خود در حق کودکان ادامه می‌دهد.
وضعیت سلامتی کودکان
کودکان و نوجوانان فلسطینی در نوار غزه، قدس اشغالی و کرانه باختری از بهداشت و سلامتی کافی برخوردار نیستند و صد البته که این وضع وخیم و اسفناک در نوار غزه بیشتر از مناطق دیگر است.
تحقیقات صورت گرفته درباره آوارگانی که در کمپ‌های کرانه باختری و غزه زندگی می‌کنند نشان می‌دهد که 90 تا 100 درصد این کودکان به لحاظ سلامتی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. صف‌های طویل کودکانی که با سطل‌ها مقابل شیرهای آب در انتظار پرکردن مخازن خود هستند یکی از معمولی‌ترین صحنه‌هایی است که در گوشه و کنار غزه به چشم می‌خورد.
بیشترین جمعیت نوجوانان فلسطینی در نوار غزه زندگی می‌کنند، افراد ساکن در این منطقه از امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی محروم هستند، رژیم صهیونیستی اجازه نمی‌دهد که کودکان ساکن نواحی غزه به امکانات بهداشتی دسترسی پیدا کنند، مرگ و میر بیش از 90 هزار کودک زیر یک سال به علت اسهال و بیماری‌های تنفسی در طول یک سال به دلیل نبود امکانات بهداشتی و درمانی برای کودکان فلسطین بوده است.
«سید هادی سید افقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با کیهان به وضعیت اسفبار کودکان فلسطینی اشاره می‌کند و می‌گوید: «کودکان فلسطینی مورد تهاجم برنامه‌ریزی شده دشمن صهیونیستی قرار گرفته‌اند و متأسفانه در این تهاجم گسترده و غیرانسانی این کودکان تنها هستند و هیچ نهاد یا سازمان بین‌الملل مانند یونیسف، یونسکو و... که مأموریت حمایت و حفاظت از کودکان را دارند به طور جدی وارد میدان کمک و یاری‌رساندن به کودکان آسیب دیده فلسطینی نمی‌شوند.»
وی معتقد است، این کوتاهی نمی‌تواند اتفاقی باشد بلکه کاملاً با اهداف و سیاست‌های رژیم صهیونیستی هماهنگ شده است. چرا که اگر این سازمان‌ها می‌خواستند اقدام جدی و قاطعی برای مقابله با تعدیات و تجاوزات رژیم صهیونیستی انجام دهند به راحتی قادر به این کار بودند. به گفته این کارشناس طراحی هدفمندی برای محرومیت و به تنگنا کشیدن خانواده‌های آسیب‌دیده فلسطینی با کمک سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفته است.
محرومیت از تحصیل
رژیم صهیونیستی هیچ توجهی به تحصیل کودکان فلسطینی ندارد به نحوی که 10 هزار تن از کودکان فلسطینی که باید در سر کلاس درس حاضر باشند در خیابان‌ها آواره هستند!
تنها 6 درصد از کودکان سه تا چهار ساله فلسطینی امکان استفاده از مهد کودک را دارند در حالی که تحصیل برای تمام کودکان بالای سه سال صهیونیست آزاد است. «مهناز کرباسی» کارشناس مسائل سیاسی در این باره می‌گوید: «هدف رژیم صهیونیستی از قتل عام کودکان و نوجوانان فلسطینی نسل‌کشی است و این رژیم جنایتکار می‌خواهد با از میان بردن نسل فلسطینی‌ها، سراسر سرزمین فلسطین را یهودی کند.»به گفته این کارشناس، جنگ‌های تحمیلی، بمباران و تجاوزات رژیم صهیونیستی فقط و فقط به این دلیل است که با از میان بردن زیرساخت‌های مناطق فلسطینی زمینه برای آواره کردن آنها فراهم شود و زمین‌های بیشتری به اشغال صهیونیست‌ها در بیاید.
به گفته این کارشناس مسايل سیاسی در بسیاری از این حملات و بمباران‌ها، مدارس یا به طور کامل یا به طور نیمه، تخریب شده‌اند و شرایط برای تحصیل کودکان فلسطینی از بین رفته است. رژیم صهیونیستی در حملات ننگین خود وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مهدکودک‌ها و مراکز آموزشی را نابود کرده، این در حالی است که تخریب مراکز آموزشی یک شهر مغایر با تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر می‌باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی همچنین خاطرنشان می‌کند: «کودکان فلسطینی در معرض بدترین حملات و خشونت‌آمیزترین رفتارها قرار دارند و شرایط‌شان روز به روز بدتر می‌شود و اگر هر چه سریع‌تر،‌ مجامع حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی به فکر راه چاره نباشند یک فاجعه بشری مردم نوار غزه را در برمی‌گیرد. فاجعه‌ای که همه کشورها باید مسئولیت آن را قبول کنند. چرا که در قبال جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کردند و هیچ گونه اقدامی به عمل نیاوردند.»
محرومیت از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی
سید هادی سید  افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در این باره می‌گوید: «کودکان غزه از ابتدایی‌ترین حقوق مسلم خود یعنی حق تحصیل و آموزش بی‌بهره‌اند و حتی مدارسی که زیر نظر سازمان ملل اداره می‌شوند به دلیل نرسیدن بودجه کافی تعطیل شده‌اند و به همین دلیل کودکان فلسطینی از تحصیل محرومند.»وی اضافه می‌کند: «محرومیت از تحصیل موجب آفات زیادی برای کودکان می‌شود و از نظر روحی، روانی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی مشکلات فراوانی برای آنها ایجاد می‌کند.»
کودکان بی‌سرپرست
سید هادی سید  افقهی درباره کودکان بی‌سرپرست می‌گوید: «فاجعه‌ای که در مورد کودکان فلسطینی وجود دارد و مهمتر از مسئله محرومیت از تحصیل است مسئله کودکان بی‌سرپرست است چرا که کودکانی که دارای والدین هستند و سرپرست دارند از وضعیت متفاوتی با کودکان بی‌سرپرست برخوردارند و دارای وضعیتی حزن‌انگیز و تأسف‌بار هستند.»این کارشناس می‌گوید: «چندی پیش گزارشی در تلویزیون مشاهده کردم که بسیار ناراحت‌کننده بود و آن مصاحبه با یک بانوی فلسطینی بود که همسرش به شهادت رسیده و دارای سه فرزند کم سن و سال بود. وی می‌گفت، فرزند یک ساله‌ام به فرزند 6 ساله‌ام بابا می‌گوید! و من از پسر 6 ساله‌ام خواسته‌ام که به او این اجازه را بدهد تا کمبود پدر را احساس نکند!این بحران عاطفی که براثر ظلم و ستم دشمن صهیونیستی به وجود آمده مسئله‌ای نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت اما چرا مجامع بین‌المللی و حقوق بشری به فکر کودکان فلسطینی نیستند جای بسی تأسف وتعجب دارد! وقتی خانواده فلسطینی قادر نیست خرج خوراک، تحصیل و مایحتاج زندگی فرزندانش را بدهد و در خرابه‌ها و منازلی که از بمباران‌های متعدد رژیم صهیونیستی ویران شده‌اند زندگی می‌کنند و شب را به صبح و صبح را به شب می‌گذرانند چگونه مدعیان حقوق بشر در خانه‌های راحت و رختخواب‌های آسوده می‌خوابند؟!»