kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶

کارخانه قند ورامین تعطیل شد

در پی ادامه بحران مالی در کارخانه قند ورامین، این واحد صنعتی به طور کامل تعطیل شد و حدود 285 کارگر رسمی و قراردادی آن بیکار شدند.


کارخانه قند ورامین که یکی از معتبرترین واحدهای تولیدکننده قند کشور است به دلیل آنچه از سوی کارفرما نداشتن توجیه اقتصادی و بحران در منابع مالی عنوان می‌شود، از اول فروردین ماه به طور کامل تعطیل اعلام شده است.
تعداد کارگران رسمی و قراردادی این واحد تولیدی 285 نفر است که از این تعداد کارگر حدود 200 نفر به صورت قراردادی فعالیت دارند که با آغاز سال جدید با اتمام قرارداد کار به دلیل عدم نیاز اخراج شده‌اند.
به گفته کارگران علاوه بر کارگران قراردادی اخراج شده که هم‌اکنون پی‌گیر مطالبات صنفی خود با شکایت در اداره کار هستند کارگران رسمی نیز که در آستانه بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند به دلیل مشکلات بیمه‌ای امکان بازنشسته شدن ندارند و بلاتکلیف شده‌اند.
طبق ادعای آنان، کارگران قراردادی کارخانه نیز به دلیل نداشتن سابقه کار یک ساله با کارفرما براساس قوانین جدید بیمه بیکاری از امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری محروم هستند.
بنا بر ادعای کارگران، طی چند سال گذشته کارخانه قند ورامین به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینه‌های جانبی را نداشته و همین مسئله باعث ایجاد وقفه در پرداخت مطالبات آنها شده بود.
به گفته کارگران یکی دیگر از دلایل تعطیلی این کارخانه افزایش بدهی‌های این واحد به اداره تامین اجتماعی و سایر نهادهای دولتی همانند اداره برق و گاز است که هر روز بر مطالبات آنان افزوده می‌شود.
بنابر اظهارات کارگران قند ورامین، در چند سال اخیر این کارخانه در بعضی از ماه‌های سال به دلیل نداشتن شکر خام موقتا تعطیل می‌شد اما این بار با وجود آنکه مشکلات تهیه مواد اولیه تولید در این کارخانه مرتفع شده کارفرما به دلیل مشکلات مالی و اینکه تولید در این واحد توجیه اقتصادی ندارد کارخانه را به طور کامل تعطیل کرده به طوری که طی یک ماه اخیر تعداد زیادی از ماشین‌آلات آن از کارخانه به چند واحد تولیدی دیگر در سایر استانها انتقال داده شده است.