kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹

خشم صدای آمریکا از یک انیمیشن انقلابی(اخبار ادبی و هنری)

رسانه دولتي آمريكا (VOA) هم با انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» دچار وحشت شد.



«بچرخ تا بچرخیم» روایتی کودکانه و نمادین درباره برنامه هسته‌ای کشور است. این موضوع در قالب داستان علاقه چند کودک به ساخت فرفره نمایش داده می‌شود. داستان ساده و صمیمی این کارتون به خوبی با بچه‌ها ارتباط برقرار می‌کند. همچنین مسئله تلاش ایران برای پیشرفت و دستیابی به یکی از انرژی‌های پاک و کاربردی، به طور ملموسی برای بچه‌ها ترسیم می‌شود. انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» سال قبل و در جشنواره فیلم عمار به نمایش درآمد و از این جشنواره نیز جایزه گرفت.
اما پخش این کارتون از شبکه کودک سیما، ماجراهای جدیدی را برای آن به وجود آورد. به‌طوری که هنوز اندک زمانی از پخش «بچرخ تا بچرخیم» نگذشته بود که رسانه‌های زنجیره‌ای آن را به عنوان ابزار تخریب دولت و برجام معرفی کردند. حتی روزنامه «شرق» در یکی از شماره‌های خود، خبر مربوط به این اثر هنری را با عنوان «جنگ روانی با دولت در اوج»! در صفحه اول خود منتشر کرد. اما نکته قابل توجه این بود که مطلب روزنامه شرق نشان می‌داد که مخالفان حتی این انیمیشن را ندیده بودند و با حداقل اطلاعات درباره آن و صرفا به توصیه اتاق‌های فکر گروه‌های سیاسی، آن را هدف حمله قرار دادند.
پس از رسانه‌های زنجیره‌ای، این بار نوبت به رسانه دولتی آمریکا رسید تا به این اثر حمله کند و مطالبی مشابه آنچه اصلاح‌طلب‌ها عنوان کرده بودند را منتشر کرد.
 اما برخلاف محافل آمریکایی و اصلاح‌طلب،  شیعیان لبنان به استقبال «بچرخ تا بچرخیم» رفتند. آنها علاوه بر انتشار نسخه عربی بازی فکری نیز از روی آن درست کرده‌اند. موسسه کشافه الامام مهدی(عج) همچنین داستان مصور این انیمیشن را با عنوان عربی «دوري یا بلابل!» در ماهنامه لبنانی «مهدی» چاپ کرده ‌است.
در روزهای اخیر استقبال از انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم» در داخل ایران نیز رشد محسوسی داشته و طی یک هفته اخیر بازدید این انیمیشن از مجموع یک میلیون بار گذر کرده است.