kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷

طلای جهانی به بالاترین قیمت 15 ماه اخیر رسید

سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران پیش‌بینی کردند طلای جهانی این هفته گران‌تر می‌شود.




طلا پس از صعود به بالاترین قیمت 15 ماه اخیر، هفته و ماه را با رشد قیمت قابل توجهی به پایان برد و این خوش‌بینی را در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران درباره ادامه این روند در هفته جاری به وجود آورد.
به گزارش ایسنا، طلا روز جمعه در پی سقوط ارزش دلار به پایین‌ترین سطح در 11ماه گذشته که تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد، به بالاترین قیمت از ماه ژانویه سال 2015 به این طرف صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن در معاملات بازار نیویورک 24/10 دلار یا 1/9 درصد افزایش یافت و به 1290/50 دلار رسید که بالاترین قیمت نهایی معاملات این فلز از اواخر ماه ژانویه سال 2015 به این طرف بود. قیمت طلا برای کل هفته گذشته بیش از پنج درصد و برای ماه آوریل 4/4 درصد افزایش قیمت ثبت کرد.
قیمت معاملات نقره برای تحویل در ژوئیه هم 23/1 سنت یا 1/3 درصد افزایش یافت و در 17/819 دلار بسته شد که بالاترین قیمت در 15 ماه گذشته بود.
عدم اقدام بانک مرکزی ژاپن برای گسترش تدابیر محرک مالی بازارهای مالی را در شوک فرو برد و باعث صعود ارزش ین در برابر دلار آمریکا شد و ضعیف شدن ارز آمریکا کالاهایی مانند طلا که به این ارز معامله می‌شوند را برای سرمایه‌گذاران جذاب ساخت. شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از شش ارز رقیب دنبال می‌کند، به پایین‌ترین سطح در حدود 11 ماه اخیر رسیده است.
فلزات ارزشمند به دلیل آشفتگی اقتصاد جهانی که ورود سرمایه به دارایی‌های امن را به دنبال داشته است و همچنین افت ارزش دلار، در سال 2016 یکی از بهترین عملکردها را داشته‌اند. قدرت‌نمایی اخیر طلا این خوش‌بینی را در بازار به وجود آورده که قیمت این فلز می‌تواند از مرز 1300 دلار عبور کند.
براساس اظهارات فعالان بازار، بسیاری به دورنمای کوتاه مدت طلا خوش‌بین هستند، زیرا انتظار می‌رود به دلیل عدم افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا، دلار به سطح پایین‌تری نزول کند.
قابل ذکر است دیروز هر گرم طلا 107 هزار و 360 تومان در بازارهای غیررسمی تهران معامله شد که نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته 2 هزار و 610 تومان افزایش قیمت داشته است.
دیروز همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به روز چهارشنبه 20 هزار و 500 تومان افزایش قیمت داشته است.
این روند افزایشی در سایر سایزهای طلا نیز وجود داشته ولی سکه گرمی برای اولین بار در یکسال گذشته از مرز 200 هزار تومان گذشت و به 202 هزار تومان رسید.