kayhan.ir

کد خبر: ۷۳۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
مقایسه آماری یکی از پرترافیک‌ترین رقابت‌های علمی

کاهش 200 هزار نفری داوطلبان کنکور ارشد!

کمتر از دو هفته به پایان مهلت مطالعه کنکوری‌های ارشد 95 باقی‌مانده است و داوطلبین به سراغ جمع‌بندی مباحث می‌روند تا با ذهنی منظم به استقبال کنکور کارشناسی ارشد بروند.


در این میان، دیگر این روزها اگر کسی کنکور ارشد قبول شود و دو سال درس بخواند و مدرکش را هم بگیرد، شاید خیلی کار مهمی نکرده باشد؛ روزگاری که یک لیسانس خشک و خالی هم برای خودش پادشاهی می‌کرد، راهیابی به مقطع ارشد در هر دانشگاهی از کشور، آرزویی دست نیافتی بود.
اما با پیشرفت روز‌افزون علم و تکنولوژی، افزایش جمعیت، بالا رفتن تقاضا و انتظارات مردم از جامعه و بالعکس، ظرفیت مقاطع ارشد دانشگاه‌ها افزایش یافت و امروز می‌شود، نگاه‌ها را معطوف به تحصیلاتی فراتر از کارشناسی و کارشناسی ارشد دانست؛ امروز دیگر صحبت از آزمون‌های دکتری، (P.Hd)  است.
آزمون کارشناسی ارشد 95 بعد از دو مرحله ثبت‌نام و تمدید بالاخره به مرحله اجرا نزدیک می‌شود و دانشجویان متقاضی شرکت در این آزمون، آماده شرکت در رقابتی حساس و نفس‌گیر می‌شوند که احتمالا یکی از شاه‌راه‌های اصلی برای رسیدن به اهداف بعدی‌شان است.
برای همین هم خیلی می‌شود روی این آزمون حساب کرد؛ روی اعتبار و رقابت داغ و هیجان‌انگیزش که سال‌های سال است آن را در اوج نگهداشته است.
علی‌رغم افزایش یکنواخت شور و اشتیاق، اخبار و حواشی پیرامون کنکور کارشناسی ارشد در سال‌های گذشته اما میزان شرکت‌کنندگان این ماراتن علمی، روند ثابتی نداشته است. طبق پیش‌بینی، صرفا تعداد داوطلبان اضافه نشده است بلکه تعداد شرکت‌کنندگان پنج دوره اخیر آزمون کارشناسی ارشد، هم کاهش داشته و هم افزایش.
به طور کلی اما می‌شود گفت که کیفیت برگزاری آزمون ارشد، با توجه به رشد علمی کشور و افزایش انتظارات علمی جامعه و مردم از یکدیگر، افزایش یافته است.
کنکور در ایران اما حواشی زیادی در سال‌های اخیر نیز به همراه داشته است؛ عمده حاشیه‌هایی که اطراف کنکور می‌چرخد، نحوه تاثیر آن در نتیجه قبولی داوطلبین در کنکور است که حتی این آزمون حساس را تا مرز حذف شدن پیش برد، اما بعد از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره نتیجه به تاثیر معدل رسید.
در آخرین تصمیم نیز شورای سنجش و پذیرش دانشجو در جلسه‌ای با حضور اعضای این شورا و معاونان حقوقی سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و بهداشت، در جهت اجرای رای کنکوری دیوان عدالت اداری که به موضوع حذف تاثیر «قطعی» سوابق تحصیلی در کنکور اختصاص داشت، وزارت آموزش و پرورش را موظف کرد که نمره سه سال آخر متوسطه را که به صورت نهایی و کشوری و مطابق با قانون سنجش و پذیرش است را باید به سازمان سنجش ارسال کند.
هر چند که این ماجرا هنوز فیصله پیدا نکرده است، اما نتیجه نهایی به جلسه بعدی با حضور سه وزیر آموزش پرورش، علوم و بهداشت موکول شد تا یک رایزنی با رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس و رئیس دیوان عدالت اداری داشته باشند و در نهایت نحوه اجرای این مصوبه دیوان را روشن‌تر پیش ببرند.اینها اما همه اخبار حواشی و فعل و انفعالاتی است که سال‌ها برای کنکوری‌ها بیش از هر چیز مشکل‌آفرین و استرس‌زا بوده است. اما آمار و ارقام از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد 95، معتبرترین گزارشگر از وضعیت آن است.
بر همین اساس، آمار و ارقام آزمون‌های کارشناسی ارشد سال‌های 91 تا 95 را مورد بررسی قرار دادیم تا ابعاد دقیق تری از ابهامات پیرامون این ماراتن حساس علمی کشور روشن شود.
     تعداد شرکت‌کنندگان
در کنکور کارشناسی ارشد سال 1391 تعداد 930 هزار و 172 داوطلب شرکت کردند که از این تعداد، 472 هزار و 869 نفر زن و 457 هزار و 303 نفر مرد بودند.
در سال بعد 1392 با کاهش حدود 34 هزار نفری، 896 هزار و 125 نفر داوطلب شدند و از این تعداد، 458 هزار و 801 داوطلب زن و 437 هزار و 327 داوطلب مرد بودند.
سال 1393 اما متقاضیان حدود 54 هزار نفر بیشتر شدند و 950 هزار و 943 نفر برای شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ثبت‌نام کردند. از این تعداد 493 هزار و 722 نفر زن و 457 هزار و 221 نفر مرد بودند.
کنکور ارشد سال 94 نیز با حدود 137 هزار نفر کاهش، 812 هزار و 812 نفر داوطلب داشت که تعداد 421 هزار و 76 نفر زن و تعداد 391 هزار و 736 نفر مرد هستند.
کنکور امسال هم با کاهش تعداد داوطلب مواجه شده است؛ کاهشی حدود 51 هزار نفری که تعداد داوطلبان امسال را 761 هزار و 116 نفر کرده است که از بین آنها 392 هزار و 481 نفر داوطلب زن و 368 هزار و 635 نفر داوطلب مرد هستند
   تعداد پذیرفته‌شدگان
در کنکور کارشناسی ارشد سال 91 روی هم رفته 83 هزار و 469 نفر پذیرفته شدند.
سال بعد اما با افزایش بیش از 10 هزار نفری حدود 97 هزار نفر پذیرفته شدند.
سال 93 نیز این افزایش ادامه داشت و حدود 110 هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شدند.حدود 142 هزار نفر هم آمار قبولی‌های کنکور ارشد سال گذشته است.
اما هنوز از ظرفیت‌های قبولی در آزمون کارشناسی ارشد امسال حرفی به میان نیامده است.
در این میان، کاهش تقاضا برای ادامه تحصیل در حالی که ظرفیت پذیرش همچنان رو به افزایش است، نشان می‌دهد زیر ساخت‌های دیگر برای مهیا شدن شرایط کسب تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان، در حال تخریب و کاهش است.
از سوی دیگر می‌توان این کاهش تعداد داوطلبان را ناشی از دلایل دیگر نیز ارزیابی نمود. یکی از عمده دلایل این کاهش، موضوع کاهش سطح کیفیت آموزش در مقاطع تحصیلات تکمیلی است که این روزها بیش از گذشته خودنمایی می‌کند. مورد دیگر، انگیزه پایین داوطلبان برای کسب مدارج بالاتر است، چراکه اصولاً انگیزه افراد از ارتقای مدرک، کسب درآمد بیشتر و یا یافتن فرصت‌های بیشتر شغلی است که در چند ساله اخیر و به جهت سایه انداختن رکود بی‌سابقه بر اقتصاد کشور، دیگر کمتر کسی به سراغ تحصیلات تکمیلی خواهد رفت.
*منبع: iusnews.ir