kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۸۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶

واکنش انبوه‌سازان به طرح فروش قسطی مسکن

دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن استان تهران طرح فروش قسطی مسکن را دارای دو اشکال دانست.


محمدمهدی مافی در گفت‌وگو با نسیم آنلاین با بیان اینکه بانک مسکن هیچ منتی بر سر انبوه‌سازان و  خریداران مسکن ندارد، اظهار داشت که بانک مسکن در فروش قسطی مسکن فقط پرداخت وجه معامله را ضمانت کرده که پشتوانه این ضمانت‌نامه هم ملک مورد معامله است.
به گفته وی بانک مسکن در شیوه فروش اقساطی مسکن فقط به منفعت خویش فکر کرده و تاکید کرد که در اجرای طرح فروش قسطی مسکن بانک مسکن هیچ منبع مالی را تزریق نکرده و حتی کارمزد 2/3 دهم درصدی را هم دریافت می‌کند.
دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن استان تهران تاکید کرد که در اجرای طرح فروش قسطی مسکن تعیین سقف و کف هیچ ارتباطی به سیستم بانکی نداشته و ادامه داد که تعیین این سقف و کف هم یک اشتباه نظام بانکی بوده و با هیچ ضابطه‌ای نمی‌خواند. به گفته وی، با تعیین این سقف و کف امکان خرید برای افراد محدودتر می‌شود.
وی، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود پیرامون اعطای تسهیلات مورد  نظر بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی و تاثیر آن بر بازار مسکن هم ابراز عقیده کرد که این ابزارهای  مالی تحت تاثیر عامل بزرگ‌تری چون رکود قرار داشته، بنابراین تاثیری بر خروج بازار مسکن از رکود نمی‌گذارد.
مافی، به ثمر نشستن آثار برجام، اتصال سیستم بانکی کشور به نظام بین‌الملل و امکان حضور سرمایه‌های خارجی را از جمله عواملی دانست که در بازار مسکن تاثیرگذار است. وی گفت: رکود حاکم در بازار مسکن در سه سال اخیر سبب شده تا سرمایه‌ها از بازار تولید خارج شده و افزود که در حال حاضر بخش‌های فعال صنفی ساختمان با 10 درصد ظرفیت فعالیت داشته که این امر هم ضربه‌ای جدی به تولید کشور است.
گفتنی است چندی پیش، بانک مسکن خبر داد که با مصوبه هیئت مدیره بانک مسکن، انبوه‌سازان عضو کانون انبوه‌سازان ایران می‌توانند برای فروش واحدهای خود به این شعب مراجعه کرده تا بازپرداخت اقساط واحدهای آنها توسط بانک مسکن تضمین شود.
در این روش بانک مسکن با 2/3 درصد کارمزد تضمین پرداخت فروش اقساطی واحدهای انبوه ‌سازان را بر عهده گرفته، مشروط به اینکه سقف آن از یک میلیارد و 500 میلیون ریال بیشتر نشود و مبلغ قسط آن نیز بیش از 30 میلیون ریال نباشد.