kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
در اعتراض به بندهای ضدایرانی بیانیه پایانی

روحانی در نشست پایانی اجلاس اسلامبول شرکت نکرد

اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در ترکیه با صدور بیانیه‌ای که حاوی 4 بند ضد ایرانی بود به کار خود پایان داد.


سازمان همکاری اسلامی در شرایطی بیانیه‌ای دویست بندی منضمم به چهار بند علیه ایران و حزب‌الله لبنان صادر کرد که صدور این بیانیه برای کشور عربستان به عنوان طراح این بندها، میلیاردها دلار هزینه در بر داشته و مسئولان برخی کشورها برای همراهی با سعودی‌ها در این پروژه صرفاً تبلیغاتی، امتیازات قابل توجهی دریافت کرده‌اند.
اعضای سازمان همکاری اسلامی در حالی بیانیه پایانی سیزدهمین دوره اجلاس این سازمان را صادر کردندکه ایران در پروسه نگارشش به طریق موذیانه‌ای حذف شد و با عدم صدور روادید سفر نمایندگان ایران به عربستان و شرکت در این روند، عربستان با برخی کشورهای دیگر اقدام به تنظیمش کردند.
سعودی‌ها از این فرصت نهایت بهره‌برداری را نمودند و چهار بند علیه ایران و حزب‌الله، محور اصلی مقاومت در خاورمیانه مقابل تروریسم، در بیانیه رسمی سیزدهمین دوره اجلاس سازمان همکاری اسلامی گنجاندند؛ بندهایی که به گفته علی عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با وجود آنکه با مخالفت ایران و گروهی از کشورها همراه شده اما رئیس این دوره از اجلاس و همچنین کشورهای همراه با عربستان، این بیانیه را تصویب شده قلمداد کردند.
در واقع سعودی‌ها با حذف غیرقانونی ایران از روند تنظیم این بیانیه، آنچه قصد داشتند علیه ایران و هم‌پیمانانش از تریبون سازمان همکاری کشورهای اسلامی خوانده شود، در این بیانیه قرار دادند و شرایط را به گونه‌ای پیش بردند که کار تمام شده تلقی شود و در اجلاس سران کشورهای اسلامی، صرفاً در راستای تشریفات قانونی، این بیانیه قرائت شود.
در همین ارتباط در بیانیه پایانی سازمان همکاری اسلامی 4 بند ضد ایرانی بواسطه فشار و شیطنت عربستان گنجانده شده است .در این بیانیه ادعا شده است: شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی اظهارات تحریک آمیز ایران در مورد اجرای احکام قضایی صادره علیه شماری از تروریست‌های جنایت کار در عربستان را محکوم می‌کند و آن را مداخله آشکار در امور داخلی این کشور می‌داند.
سازمان همکاری اسلامی در بیانیه فرمایشی خود که با اعمال نفوذ سعودی‌ها صادر شد، آنچه را که مداخله ایران در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله بحرین، یمن، سوریه و سومالی و تداوم حمایت از تروریسم خوانده شده محکوم کرد.
شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی، اقدامات عربستان در مواجهه با حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در ایران حمایت کرد. این شورا بدون اشاره به جنایات سعودی‌ها در یمن، از تلاش‌های ادعایی عربستان و تمام کشورهای عضو در مبارزه با تمام اشکال تروریسم حمایت کرد.
سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود کنار گذاشتن اهداف فرقه گرایانه و مذهبی به خاطر آثار و پیامدهای ویرانگر آن بر امنیت و ثبات کشورهای عضو و صلح و امنیت بین‌المللی را خواستار شد.
اعضای هیئت ایرانی با صدور این بیانیه مخالفت کرد و هیئت لبنانی نیز آن را تایید نکرد. هیئت الجزایری نیز بر بند مربوط به حمایت از اقدام عربستان مبنی بر قطع روابط با تهران ایراد گرفت.
از همین روی نشست پایانی در اسلامبول بدون حضور «حسن روحانی» رئیس‌جمهور و «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد که دلیل این عدم حضور، همین پیش‌نویس بیانیه پایانی بوده است.
این اقدام تنها باعث خشنودی رژیم صهیونیستی  است
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان  در اسلامبول در واکنش به طرح چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب الله لبنان در پیش‌نویس اعلامیه اجلاس سران که از سوی عربستان سعودی و با حمایت برخی از همپیمانانش ارائه شده بود، این اقدام را برخلاف روح همبستگی اسلامی و در راستای منافع رژیم صهیونیستی خوانده و نسبت به عواقب این رویکرد مخرب هشدار داده است.
وی با اشاره به تجربه سوء استفاده ابزاری از سازمان همکاری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران عنوان کرده است: در آن مقطع آقای طارق عزیز وزیر خارجه وقت عراق، بندهایی ضد ایرانی را با حمایت تعداد معدودی از کشورهای منطقه به تصویب می‌رساند، اما ما اعتنایی به این رویکردهای ضد ایرانی نمی‌کردیم. باید از گذشته درس عبرت گرفت، ببینید الان طارق عزیز کجاست؟
رئیس دستگاه دیپلماسی با طرح این سؤال که چرا برخی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی همان سیاست‌های شکست خورده را تجربه می‌کنند، درباره محکوم کردن حزب الله لبنان نیز اظهار داشته است: این اقدام تنها باعث خشنودی رژیم صهیونیستی و تشویق آن می‌شود.
وی ضمن اشاره به بهانه جویی‌های عربستان سعودی جهت سوء استفاده از حادثه حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در ایران به دنبال اقدام تحریک آمیز سعودی‌ها، به محکومیت این حملات توسط ایران و برخورد جدی با مرتکبین این حادثه اشاره و تاکید کرد: علیرغم اقدامات مخرب برخی کشورهای عضو سازمان علیه ایران، ما همواره بهبود روابط با کشورهای همسایه و اسلامی را با اولویت دنبال کرده‌ایم. این در حالی است که برخی از این کشورها از صدام حسین در جریان جنگ علیه ایران حمایت کرده و در جنایات صدام علیه مردم ایران شریک بودند.
سازمان پشیمان خواهد شد
«سیدعباس عراقچی» معاون وزیر خارجه کشورمان در خصوص فضای نشست اسلامبول گفت: واقعاً فضای عمومی سازمان همکاری اسلامی در شرایط فعلی نشانگر همکاری بین کشورهای اسلامی و وحدت بین جهان اسلام نیست.
معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت:‌ این اجلاس در حقیقت سند اصلی که تولید می‌کند، یک بیانیه پایانی است که بیش از 200 بند دارد به‌اضافه یک بیانیه خاص برای فلسطین. این بیانیه 200بندی این گونه نیست که در ظرف یکی دو روز اخیر تهیه شده باشد. حدود دو ماه پیش در جده که اجلاس کارشناسی برگزار شد، متن اولیه سند را آماده کردند که در آن اجلاس دولت عربستان به هیئت جمهوری اسلامی ایران روادید نداد و ما موفق به شرکت در آنجا نشدیم.
وی ادامه داد: ریشه این چهار بند هم به اجلاس اضطراری وزرای خارجه برمی‌گردد که بعد از حادثه حمله به سفارت عربستان در تهران و متأسفانه فضای مسمومی که بر اثر آن حمله ایجاد شد، دولت عربستان موفق شد که اولاً سرپوشی بگذارد بر جنایتی که در اعدام روحانی برجسته شیعه شیخ نمر انجام داده بود و بعد فضا را علیه جمهوری اسلامی تشدید کند. جلسه فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی را تشکیل و در آنجا به‌رغم مخالفت تعدادی از کشورهای بزرگ اسلامی، با تهدیدات و تطمیع‌هایی که صورت دادند چند بندی را در آن فضای مسموم علیه ایران تصویب کردند.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران برخورد شدیدی انجام داد، حتماً صحبت‌های آقای ظریف را شنیده‌اید. مسلماً سازمان از این مواضعی که علیه ایران و حزب‌الله گرفته در آینده پشیمان خواهد شد.
روحانی در جمع سران سازمان همکاری اسلامی
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جمع سران سازمان همکاری اسلامی تقویت روابط با کشورهای اسلامی را از اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با تأکید بر اینکه هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌ای در سازمان همکاری اسلامی قطعاً بی‌اعتبار است، اظهار داشت: اختلافات در جهان اسلام، معضل همه ما است و حل‌ و فصل اختلافات و سوء تفاهمات صرفاً از مسیر دیپلماتیک و با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز و انجام مذاکرات میسر است.
رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: باید همواره خطر رژیم صهیونیستی را به‌عنوان منبع اصلی تولید خشونت و افراطی‌گری همواره به خاطر داشت و پذیرفت که استمرار قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین و عمدتاً زنان و کودکان، در سرزمین‌های اشغالی و حملات غیرانسانی و محاصره غزه، حاکی از سرشت خشونت‌آمیز رژیمی است که متأسفانه با تغافل جامعه جهانی و به‌خصوص قدرت‌های غربی به سبعیت خود ادامه می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه برای همه روشن است که نه عربستان مشکل ایران است؛ و نه ایران مشکل عربستان. مشکل اصلی، جهل و تعصب و خشونت‌ورزی است. تصریح کرد: زمانی که غزه مورد تجاوز صهیونیست‌ها قرار گرفت، حزب‌الله رشید و ‌ایران در کنار ملت فلسطین ایستادند؛ و روزی هم که لبنان مورد تجاوز آنها قرار گرفت بازهم حزب‌الله بود که در پیشاپیش مردم لبنان در صحنه نبرد قرار گرفت.
روحانی تاکید کرد: اگر روزی تروریست‌ها و متجاوزان بخواهند هر کشور اسلامی و یا اماکن مقدس اسلامی را تهدید کنند و از ما کمک خواسته شود، بی‌درنگ آماده کمک به مسلمانان مظلوم خواهیم بود.
حل مشکلات منطقه‌ای باید از طریق گفتگو حل و فصل شود
حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر پنجشنبه در حاشیه سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در اسلامبول انجام شد؛ در دیدار با «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به اراده جدی طرفین بر گسترش همه جانبه روابط اظهار امیدواری کرد با تلاش و مساعی بیشتر مسئولان دو کشور شاهد توسعه پرشتاب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و جمهوری آذربایجان باشیم.
رئیس‌جمهوری همچنین بر تلاش در راستای اجرایی و عملیاتی شدن اسناد و توافقنامه‌های موجود میان دو کشور و ایجاد بستر مناسب برای همکاری و فعالیت کارآفرینان و بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد.
روحانی اظهار داشت: همه کشورهای منطقه باید در مسیر مبارزه با تروریسم، افراطی گری و خشونت به عنوان تهدیدی جمعی و منطقه ای، در کنار هم قرار گیرند.
گفتنی است رئیس جمهور کشورمان در حاشیه سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلامبول با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، «محمد یوسف کلا» معاون رئیس جمهور اندونزی، «ماکی سال»  رئیس جمهوری سنگال و «سید سلطان حسن البولکیا» پادشاه برونئی در خصوص مهمترین مسایل منطقه‌ای و فی مابین گفت و گو کردند.
روحانی در دیدار ایرانیان مقیم ترکیه
حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه پنج‌شنبه در دیدار ایرانیان مقیم ترکیه در اسلامبول اظهار داشت: توافق ایران با 1+5، مصالح و منافع ملی را به خوبی تثبیت کرد و ما توانستیم حق ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را که سال‌ها از سوی نهادهای بین‌المللی و قدرت‌های بزرگ تحریم شده بود، بازستانیم.
به گزارش فارس وی با اشاره به اینکه دولت توانست با پشتیبانی آراء مردم به خوبی در این مسیر گام بردارد، اظهار داشت: امروز شاهد اجرایی شدن این توافق هستیم و به واسطه آن کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های گوناگونی از سراسر جهان برای سرمایه‌گذاری و همکاری به سمت ایران روی آورده‌اند.
روحانی با تأکید بر ضرورت استفاده مناسب از فرصتهای ایجاد شده پس از اجرای برجام، خاطر نشان کرد: امروز وظیفه بزرگی بر عهده کارآفرینان و بخش خصوصی کشور است تا بتوانند از این فرصت خوب در جهت جذب سرمایه‌گذاری‌ها و استحکام بخشیدن به اقتصاد ملی استفاده کند.