kayhan.ir

کد خبر: ۷۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۴
فارین پالیسی:

آمریکا از قدرت بزرگ سایبری ایران نگران است

فارین پالیسی در گزارشی به نقل از منابع آمریکایی اذعان کرد قدرت بزرگ سایبری ایران باعث نگرانی واشنگتن شده است.
«فارین پالیسی» در گزارشی به قلم «شین هریس» نوشت: سال‌ها بود که احتمال می‌رفت ایران بتواند حملات ویرانگری به شبکه‌های رایانه‌ای غرب، اسرائیل یا کشورهای عربی داشته باشد. هم‌اکنون دیگر تقریبا هیچ تردیدی در این باره باقی نمانده است. مسئولان اطلاعاتی آمریکا اواخر سال 2012 مطمئن بودند که هکرها در ایران سلسله حملاتی را به پایگاه‌های اینترنتی بانک‌های بزرگ آمریکا راه‌اندازی کردند. این هکرها از تکنیکی استفاده کردند که در آن سرورهای یک پایگاه اینترنتی با حجم گسترده ترافیک هدف قرار داده می‌شود تا منجر به غیرفعال شدن سرورها شود. اما حجم ترافیک درحمله به پایگاه اینترنتی این بانک به قدری گسترده بود که مسئولان امنیتی آمریکا تا آن زمان چنین چیزی ندیده بودند؛ مسئله‌ای که نشانه پیچیدگی‌ و پیشرفتگی قابل ملاحظه فنی در حمله بود.
این گزارش می‌افزاید: به گفته مقامات آمریکا، هکرهای ایرانی پارسال به یک شبکه بزرگ رایانه‌ای غیرمحرمانه که نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا از آن استفاده می‌کردند، نفوذ کردند. روزنامه وال استریت به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد چهار ماه طول کشید تا نیروی دریایی بتواند سامانه‌های رایانه‌ای خود را پاکسازی و به حالت اولیه بازگرداند.
گابی سیبونی، کارشناس امنیت سایبری در «موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل» دسامبر پارسال در سخنرانی در واشنگتن گفت: ایران باید به عنوان یک قدرت سایبری درجه یک قلمداد شود.
برخی تحلیلگران ایران را مسئول حمله به رایانه‌های شرکت ملی انرژی عربستان موسوم به «آرامکو» دانسته‌اند؛ شرکتی که حدود ده درصد نفت جهان را تامین می‌کند. این حمله موجب حذف اطلاعات از 30 هزار رایانه شد، اما تولید و تاسیسات توزیع نفت و گاز را تحت تاثیر قرار نداد.
هم‌اکنون بحث تحلیلگران بر این موضوع معطوف شده است که آیا می‌توان ایران را در زمره آمریکا، اسرائیل یا چین قرار داد که هر یک قابلیت‌های گسترده‌ای برای حمله به شبکه‌های رایانه‌ای و تاسیسات مهم مرتبط با شبکه‌های رایانه‌ای همچون تاسیسات برق دارند. این در حالی است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا بر این عقیده‌اند که ایران در مسیر تبدیل شدن به یک «قدرت سایبری بزرگ» است. جیمز کلاپر، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا به تازگی در این خصوص هشدار داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نوشته فارین پالیسی، توانمندی‌های سایبری ایران است که مقامات آمریکایی را نگران کرده است.
ژنرال ویلیام شلتون، فرماندهی سایبری نیروی هوایی آمریکا چند روز پیش از سخنان دمپسی هشدار داد ایران در حال تبدیل شدن به قدرتی است که با توجه به توانمندی‌های بالقوه که در طول سال‌های اخیر آن توانمندی‌ها را افزایش داده‌اند و تهدید بالقوه‌ای که به آمریکا نشان خواهند داد، باید به حساب آید.
در پایان این گزارش آمده است: به عبارت دیگر، دیگر فقط هکرهای چینی نیستند که آمریکا باید نگران آنها باشد.