kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶

اجرای آتش‌بس از امروز در یمن /آمریکا: در جنایات آل سعود شریک نیستیم!

به دنبال توافق انصارالله و متجاوزین به یمن، سازمان ملل از اجرایی شدن توافق بر سر آتش‌بس در یمن خبر داد.


عربستان بار دیگر در مقابل انقلابیون یمن تن به آتش بس داد. پیش از این در چندین نوبت توافق بر سر برقراری آتش‌بس محدود در یمن حاصل شده بود اما هر بار سعودی‌ها آن را نقض کردند.
 اما گویا توافق اخیر برای برقراری آتش‌بس جدی‌تر از مراحل قبل است، چرا که قرار است اواخر فروردین مذاکرات صلح یمن نیز در کویت برگزار شود. در این ارتباط شبکه المیادین پیش‌نویس سند آتش‌بس پیشنهادی سازمان ملل در یمن که قرار است از امروز  اجرایی شود را منتشر کرد. آتش‌بس در یمن بر اساس موعدی که سازمان ملل اعلام کرده از امروز اجرایی شده و 18 آوریل(30 فروردین) نیز مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر در کویت برگزار خواهد شد.
پیش‌نویس سند آتش‌بس در یمن شامل 20 بند است. مهم‌ترین بندهای این پیش نویس عبارتند از:  الف: انصارالله و کنگره ملی یمن از تاریخ 10 ماه جاری(امروز) تمامی اقدامات جنگی خود را متوقف می‌کنند، ب: تمامی حملات هوایی، زمینی و دریایی به یمن به ‌صورت کامل متوقف خواهد شد، ج: طرف‌ها تنها می‌توانند با هدف دفاع از خود و به شرط استفاده از کمترین میزان قدرت برای واکنش به حمله مستقیم یا تضمین امنیت یک منطقه به زور متوسل شوند و د: به تمامی هیئت‌های انسانی و امدادی اجازه دسترسی آزاد به تمامی مناطق یمن داده خواهد شد.
این توافق در حالی است که پایگاه خبری اخبارالساعه امارات دیروز از طرح امارات و عربستان برای تشكیل دولت فدرالی در شمال و جنوب یمن با توافق گروه‌های مورد حمایت خود خبر داد.
در یک سال گذشته آل سعود تلاش زیادی کرد تا از طریق نظامی به اهداف خود برسد اما در نهایت تن به راه حل سیاسی داد. در این مورد یکی از نظامیان سعودی ضمن اعتراف به شکست عربستان، دلایل این شکست را بررسی کرده است. به گزارش العالم، «ابراهیم آل مرعی» سرهنگ ستاد بازنشسته و کارشناس امور نظامی و امنیتی سعودی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «حوثی‌ها (انصارالله) توانایی عجیبی در بسیج کردن و نقل و انتقال نیروها از یک جبهه به جبهه دیگر دارند.» وی دلیل دیگر شکست عربستان در حمله به یمن را شکست اطلاعاتی سعودی دانست و اظهار داشت: «شماری از شیوخ قبایل تعز از عربستان پول و سلاح گرفتند ولی به اطلاعات سعودی پشت کردند و گفتند، شما به همراه ائتلافتان بروید و بجنگید، ما همین‌جا می‌مانیم.»
فرار آمریکا از پذیرش مسئولیت
از سوی دیگر در حالی که دیدبان حقوق‌بشر اخیرا اعلام کرد جنایت عربستان در بازار «مستبا» در استان «حجه» یمن با سلاح های آمریکایی صورت گرفته بود دولت آمریکا اعلام کرد، این کشور هیچ مسئولیتی در قبال کشته شدن غیرنظامیان در جریان حملات عربستان به یمن ندارد.
 سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرد، عربستان خود در مورد اهدافش در یمن تصمیم‌گیری می‌کند و در کشتار غیرنظامیان مسئولیتی متوجه واشنگتن نیست.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، سرهنگ «پاتریک رایدر» در این رابطه گفت که تصمیم برای انجام عملیات، از جمله انتخاب و نهایی کردن اهداف توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان اتخاذ می‌شود.
این در حالی است که بدون کمک تسلیحاتی غربی ها، آل سعود توان تجاوز به یمن را ندارد.  
خبر دیگر اینکه، خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که ائتلاف تحت فرماندهی عربستان، با جنگ علیه یمن باعث شکوفایی و تقویت شبکه تروریستی القاعده در این کشور شد.
خبرگزاری رویترز تاکید کرد،  حمله نظامی مورد حمایت آمریکا به یمن به گروه القاعده در شبه جزیره عربی کمک کرد تا در مقایسه با 20 سال گذشته، قویتر شود و این گروه اکنون  بر 600 کیلومتر اراضی ساحلی کنترل دارد و شهر المکلا مرکز استان حضرموت در جنوب شرقی یمن با جمعیت 500 هزار نفری را به عنوان پایتخت خود برگزیده است.