kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری:

بیابان‌زایی در کشور 2 برابر میانگین جهانی است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران نسبت به میانگین دوبرابری سرانه ایجاد بیابان و سرعت بالای تخریب مراتع در کشور هشدار داد.



به گزارش ایرنا از کرج، خداکرم جلالی در آئین کاشت دوهزار اصله نهال در دهکده مقاومت سپاه در منطقه حصارک کرج گفت: امروزه با چالش‌های عمده‌ای که نتیجه بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع و مشکلات ناشی از تغییر اقلیم همچون گرمایش زمین، کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی است مواجه هستیم که پدیده‌هایی بسیار خطرناک هستند.
وی گفت: این خطر گریبان جهان را گرفته ولی در کشور ما که بر روی کمربند خشک زمین قرار دارد، جدی‌تر است زیرا یک سوم میانگین بارندگی در جهان و سه برابر تبخیر آب را داریم و سرانه ایجاد بیابان در کشور دو برابر میانگین جهانی است.
جلالی اضافه کرد: در قرن 20 جمعیت جهان چهاربرابر شده و مصرف آب شیرین 9 برابر و مصرف انرژی نیز 15 برابر و تولید گازکربنیک 17 برابر شده ولی در مقابل آن میزان جنگل‌های جهان که حدود پنج میلیارد هکتار بوده به چهار میلیارد هکتار کاهش یافته است. وی افزود: تبادل و توازن در رشد و توسعه اقتصادی در جهان از دست رفته است و این عدم تعادل باعث شده که یک زندگی همراه با چالش و آلایندگی داشته باشیم.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: هر هکتار باغ یا جنگل 2/5 تن اکسیژن تولید و هشت تن گازکربنیک و بیش از 60 تن گرد و غبار و دیگر آلاینده‌ها را جذب می‌کند.
جلالی حفظ گیاهان و جنگل‌ها را یک وظیفه ملی و شرعی دانست و افزود: هر درخت می‌تواند اکسیژن مورد نیاز برای حیات دو انسان را تامین کرده و جذب آلاینده‌های آنان را نیز داشته باشد.
از سوی دیگر مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بجنورد نسبت به تخریب مراتع در استان‌ها هشدار داد و گفت هم‌اکنون تخریب مراتع در کشور بالاست و مهم‌ترین عامل آن چرای دام است.
ابوالفضل یاوری افزود: این عامل باعث شده تا فشار زیادی به مراتع وارد شود. به طوری که هم‌اکنون 75 میلیون راس دام سبک از مراتع کشور استفاده می‌کنند در حالی که ظرفیت مراتع کشور 37 میلیون راس دام است.