kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
کارشناس کانادایی در پاسخ به کیهان:

وضعیت دموکراسی غرب بیشتر شبیه سیرک است

کارشناس غربی مسائل غرب آسیا طی گفت‌وگو با کیهان و با مقایسه بین دموکراسی در ایران و غرب تاکید کرد سیستم وضعیت سیاسی و دموکراسی در غرب بیشتر شبیه به سیرک است.


دکتر «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی‌الاصل مسائل غرب آسیا در ارزیابی خود از واکنش تعصب‌آلود غرب نسبت به انتخابات اخیر ایران گفت: «متعصبین غربی مانند همیشه نسبت به روند دموکراسی در ایران منتقد هستند. اما واقعیت این است که وضعیت سیاسی غرب بیشتر شبیه به سیرک است و غربی‌ها صلاحیت اظهار نظر در مورد دموکراسی در ایران را ندارند.»
وی افزود : «غربی‌ها از ابتدا با جمهوری اسلامی سر ناسازگاری داشتند‌، اما آمارها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در زمینه دموکراسی کارنامه بهتری از غربی‌ها دارد. آیت‌الله خامنه‌ای رای دادن را وظیفه ملی دانست و از آنهایی که حتی به وجود جمهوری اسلامی باور ندارند خواست که رای دهند و در آینده کشورشان سهیم باشند، چرا که چتر جمهوری اسلامی همه را دربر خواهد گرفت.» این کارشناس مسائل سیاسی در ارزیابی میزان مشارکت سیاسی مردم در ایران و آمریکا نیز گفت‌: «مشارکت ایرانیان در انتخابات اخیر بیش از 60 درصد بود. سابقه مشارکت 80 درصدی هم در کارنامه انتخابات ایران وجود دارد. درست بر عکس مشارکت آمریکایی‌ها؛ 55 درصد از مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 شرکت کردند. میزان مشارکت مردم آمریکا از 49 تا 63 درصد متغیر است. نزدیک به 86 کشور در جهان مشارکت بیشتری نسبت به مردم آمریکا در انتخابات کشورشان دارند.» وی افزود‌: «نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف همانند پیشرفت علمی، برقراری امنیت و موارد دیگر با غربی‌ها برابری می‌کند و در بعضی از آنها حتی از کشورهای غربی پیشی گرفته است. جمهوری اسلامی خدمات مختلفی را در اختیار مردم خود قرار داده است. همچون، در اختیار گذاشتن منازل مسکونی به افراد کم بضاعت‌، به راه انداختن جنبش سواد آموزی، راه‌اندازی مراکز درمانی در روستاها و مناطق دورافتاده، ارتقای امید به زندگی از 56 سال به 70 سال و موارد بسیار دیگر.»