kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
در واکنش به جانفشانی‌های بسیج مردمی مقابل داعش

عالم مشهور سنی: اگر ترس از خدا نبود در برابر شیعیان سجده می‌کردم

یک عالم مشهور سنی عراق با اشاره به جانفشانی‌های شیعیان در حمایت از مردم اهل سنت و مبارزه آنها با تروریسم، گفت: اگر ترس از خدا نبود، در برابر شیعیان سجده می‌کردم.


به گزارش العالم، این شیخ سنی طی یک برنامه زنده تلویزیونی، به فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های شیعیان در دفاع از اهل سنت عراق اشاره کرد و گفت: اگر ترس از خدا نبود، در برابر شیعیان سجده می‌کردم.
عالم اهل سنت که نامش ذکر نشده، در پاسخ به این سوال که «چرا خانواده و اطرافیان را رها کرده و به شیعیان پیوسته»، خطاب به مجری تلویزیون گفت: «عموجان! در یک کلام! شیعیان بزرگ‌ترین سپر بلای عراق هستند.»
وی در سخنان خود، از برخی سیاستمداران هم انتقاد کرد و گفت که آنها در ویلاهایشان نشسته‌اند و نه برادرانشان را فدا کرده‌اند و نه فرزندان خود را.
وی گفت: بیا صریح باشیم، چه کسی گرفتار (حفاظت از) عراق شد، من؟ من فقط یکی دو نفر از خاندانم را در راه عراق دادم... اما شیعیان هزاران شهید را فدای حفاظت و حمایت از کشور کردند. آنها جان خود را در صلاح‌الدین می‌دهند و سر پسرانشان را در الانبار می‌دهند تا سیاستمدارانی نظیر من برجا باشیم. او در کنایه به سیاستمدارانی که حضور شیعیان را در شمال عراق برنمی‌تابند، گفت: «ما می‌گوییم به آنها اجازه نمی‌دهیم اقلیم ایجاد کنند، زیرا آنها اهل جنوبند، اهل بصره‌اند، اهل نجفند، اهل کربلا هستند. اما نمی‌گوییم این‌هایی که در رمادی، التامین، الدیره و دیگر شهرهایمان جان داده‌اند، جنوبی‌اند. آن وقت خود را عراقی و شریف و میهن‌پرست هم می‌دانیم.!»
اسناد حمایت عربستان از داعش
خبر دیگر اینکه، یک فرمانده ارشد نیروهای بسیج مردمی (حشدالشعبی) اعلام کرد بسیج به اسناد بسیار مهمی در جریان عملیات آزادسازی منطقه غرب «سامرا» دست یافته که از حمایت عربستان و ترکیه از داعش پرده برمی‌دارند.
به گزارش تسنیم، دکتر «حسن عبدالهادی» گفت: «در جریان آزادسازی منطقه «جزیره سامرا» که دو هفته قبل صورت گرفت، نیروهای بسیج مردمی به اسناد فوق‌العاده حساسی دست یافتند.»وی گفت: «بر اساس پرونده‌ها و اطلاعات مهمی که همراه تروریست‌های به اسارت درآمده داعش ضبط شده، ترکیه به پشتیبانی لجستیکی و کشورهای حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی به پشتیبانی مالی تروریست‌های داعش می‌پردازند.»
به گفته عبدالهادی، تروریست‌های اسیر، ملیت‌های مختلفی دارند، اما اغلب آنها عراقی هستند و توسط تروریست‌های چچنی آموزش دیده‌اند.
این فرمانده نیروهای بسیج همچنین گفت که «مفتی‌های سعودی از عوامل اصلی ایجاد فتنه و اعزام جوانان به جنگ هستند.»جالب است که سعودی‌ها و کشورهای جنوبی خلیج فارس همزمان با حمایت از داعش، بسیج مردمی عراق را تروریست می‌خوانند! «صالح حسناوی» نماینده پارلمان عراق هم در واکنش به این رویه زشت دولت‌های فوق گفت که این کشورها دیدگاه غیرواقع‌بینانه‌ای نسبت به عراق دارند و همین دیدگاه سبب شده که میان عراق و شیخ‌نشین‌های مرتجع مشکلات بزرگی ایجاد شود.«حسناوی» در واکنش به اظهارات وزیر خارجه امارات که بسیج مردمی عراق را یک گروه تروریستی خوانده بود نیز گفت که «بسیج یک نهاد دولتی است و مسائل داخلی عراق به امارات مربوط نمی‌شود.»
فتنه‌انگیزی سفیر عربستان
در همین حال، خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از رادیو «اوستین» نروژ گزارش داد، «ثامرالسبهان» سفیر عربستان در عراق با هدف ایجاد اختلاف میان شیعیان و از هم پاشیدن «ائتلاف ملی»، سفرهای محرمانه‌ای به نجف داشته است.بر اساس این گزارش، «سبهان» از زمان افتتاح سفارت عربستان و در دست گرفتن پست سفارت این کشور در عراق (2 ژانویه/ 12 دی)، شش بار به نجف سفر کرده، که چهار بار آن محرمانه و بدون اطلاع وزارت خارجه عراق بوده است.هدف سبهان از این مسافرت‌ها، ایجاد ارتباط با شخصیت‌های با نفوذ شیعی و با هدف متلاشی کردن ائتلاف ملی اعلام شده است. ائتلاف ملی تحت رهبری «حیدر عبادی» بیشترین کرسی را در مجلس عراق دارد.
سایر رویدادها
* منابع امنیتی عراق خبر دادند، داعش با خمپاره‌های حاوی گاز کلر منطقه «البشیر» در استان کرکوک را هدف قرار داد.
* ارتش عراق منطقه «زنکوره» را در شمال رمادی آزاد کرد و جنگنده‌های ارتش عراق نیز 50 تروریست را در منطقه «الحویجه» استان کرکوک به هلاکت رساندند.
* شیخ الازهر مصر خواستار نشست مشترک علمای شیعه و سنی با هدف مقابله با جریان‌های تفرقه‌افکن شد.
* یک هواپیمای شناسایی آمریکایی در منطقه کردستان عراق سقوط کرد و چهار سرنشین این هواپیما زخمی شدند.