kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵

نیویورک تایمز: اردوغان اعتقادی به دموکراسی ندارد

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به حمله نیروهای دولتی ترکیه به روزنامه مخالف «زمان» و اعتقاد نداشتن «رجب طیب اردوغان» به دموکراسی، نوشت این روزنامه برای اینکه همچنان فعال بماند، شروع به انتشار تبلیغات به نفع رئيس‌جمهور کرده است!


به گزارش خبرگزاری فارس، «نیویورک تایمز» در سرمقاله خود تحت عنوان «فروپاشی دموکراسی در ترکیه» نوشت که رئيس‌جمهور این کشور ترکیه را از دموکراسی دور می‌کند.
جمعه گذشته نیروهای امنیتی ترکیه به جمعیت معترض در مقابل ساختمان روزنامه «زمان» و سپس دفتر این روزنامه با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش حمله کردند.
دولت ترکیه سپس مدیر مسئول روزنامه زمان را برکنار کرد و تلاش برای از بین بردن تمامی آرشیوهای آنلاین این روزنامه نیز ادامه دارد.
نیویورک تایمز در واکنش به این اقدام، همچنین نوشت:‌«ناراحت‌کننده است که آمریکا و اروپا واکنش بسیار ملایمی به پایمال کردن آزادی مطبوعات توسط اردوغان نشان داده‌اند.»
نیویورک تایمز البته به علت این واکنش ملایم اشاره‌ای نکرد. ترکیه در چارچوب منافع آمریکا و ناتو در منطقه عمل می‌کند و این مسئله بیش از هر ارزش دیگری مثل حقوق‌بشر و آزادی بیان و دموکراسی برای آمریکا و غرب اهمیت دارد.
البته نیویورک تایمز آوارگان را دلیل این سکوت دانست و نوشت که اکنون آمریکا و اروپا به مهار بحران آوارگان سوری توسط ترکیه دل بسته‌اند و به همین خاطر، مقابل اقدامات اردوغان سکوت می‌کنند.
اخیراً اتحادیه اروپا موافقت کرد که سه میلیارد یورو به ترکیه بدهد تا آنکارا بحران آوارگان سوری را به طریقی حل کند.
جالب است که شخص رئيس‌جمهور ترکیه این باج سه میلیارد یورویی را کافی نمی‌داند و خواستار وجوه بیشتر و همچنین موافقت با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شده است!روزنامه زمان که بیشترین تیراژ را در ترکیه داشت، با «فتح‌الله گولن» فعال دینی و سیاسی که در «پنسیلوانیا»ی آمریکا در تبعید به سر می‌برد، مرتبط است.گولن قبلا همپیمان اردوغان بوده، اما از دو سال گذشته به این سو با وی اختلاف پیدا کرده است.ایستا نیز از ترکیه گزارش داده، حزب «جمهوریخواه خلق» به عنوان اپوزیسیون اصلی دولت، علیه مقامات بلندپایه ترکیه شکایتی را تنظیم کرده است. این شکایت که به حمایت دولت از یک سازمان تروریستی مربوط می‌شود، قرار است تحویل دادگاه عالی ترکیه شود.