kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۴۹۲
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳

کوتاه از سراسر جهان



بحرین
مراهًْ‌البحرین: سازمان عفو بین‌الملل با بیان اینکه سلب تابعیت به سلاح اصلی دولت بحرین برای سرکوب مخالفان خود تبدیل شده نسبت به افزایش آن و اخراج اجباری شهروندان در این کشور هشدار داد. همین هفته سه نفر دیگر از شهروندان بحرینی اخراج شدند.
برزیل
کورئو دل‌اورینوکو: مدیر سابق یک شرکت بزرگ مرتبط با شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» برزیل به جرم ارتکاب به فساد به 19 سال حبس محکوم شده است. این مدیر 47 ساله از حدود 9 ماه پیش در زندان به سر می‌برد و بیش از دو میلیارد دلار پول نفت را جابه‌جا کرده است.
کره شمالی
تسنیم: رهبر کره شمالی گفته، پیونگ‌یانگ کلاهک‌های هسته‌ای را که قرار است روی موشک‌های بالستیک نصب شود با موفقیت «کوچک‌سازی» کرده است. وی همچنین به مقام‌های نظامی دستور داده تا قدرت زرادخانه هسته‌ای این کشور را افزایش دهند.
عربستان
الحیات: تحلیلگر سعودی در روزنامه الحیات نوشته، بعد از حزب‌الله نوبت حماس است که در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بگیرد! وی این را هم گفته که کشورهای عربی باید موضع قاطع در پیش بگیرند و جنبش حماس را مانند حزب‌الله و اخوان‌المسلمین در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند!
پاکستان
داون نیوز: نخست‌وزیر پاکستان دستور کار برای سفر به ریاض و شرکت در کنفرانس ائتلاف نظامی جدید عربستان را نهایی کرده و به زودی نقش اسلام‌آباد در ائتلاف نظامی جدید عربستان با حضور 34 کشور مشخص خواهد شد!
آمریکا
اسپوتنیک: رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا هشدار داده که ارتش این کشور به طرز «خطرناکی» در حال کوچک‌تر شدن است. وی این را هم گفته که داعش اکنون جدی‌ترین تهدید برای منافع ما و منافع شرکای ما محسوب می‌شود.
لبنان
شبکه المنار: شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرده که «اگر مانع تراشی عربستان نبود رئیس جمهور لبنان حدود یک سال پیش تعیین شده بود. عربستان به گروه‌های طرفدار خود در لبنان فشار وارد کرده تا معادله انتخاب رئیس جمهور را بر هم زنند.»
آلمان
روزنامه پاسایر نویه پرسه: افرادی ناآشنا در شهر لایپزیک آلمان چندین کامیون و وسیله نقلیه متعلق به ارتش آلمان را به آتش کشیدند. این اولین بار نیست که وسایل نقلیه ارتش آلمان در ایالت زاکسن هدف حمله و آتش‌سوزی قرار گرفته است.