kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۴۳۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
با وجود اعتراضات صورت گرفته

برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 95 تمدید شد

با وجود اعتراض برخی نمایندگان مجلس و از سر ناچاری در جلسه علنی دیروز برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 95 تمدید شد.



مهلت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران با تصویب نمایندگان مجلس تا پایان سال 95 تمدید شد، البته با تصویب برنامه ششم توسعه و ابلاغ آن، این مصوبه ملغی‌الاثر می‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز  پس از تصویب کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده 235 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، به بررسی جزئیات و ماده واحده آن پرداختند و با رفع ابهامی که در آن صورت گرفت، مصوب کردند که قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا پایان سال 95 هجری خورشیدی تمدید و با تصویب برنامه ششم توسعه و ابلاغ آن ملغی‌الاثر شود.
وکلای ملت با 146 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن علنی، ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده 235 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه که موضوع آن تمدید این قانون تا زمان ارائه لایحه برنامه ششم توسعه است، گفت: باید سقف زمانی برای نگارش برنامه‌های توسعه مشخص شود.
وی تأکید کرد:‌ شرایط تدوین برنامه پنجم با امروز بسیار متفاوت است.
همچنین ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف بعدی کلیات تمدید برنامه پنج ساله پنجم خاطرنشان کرد: آیا ایراد گرفتن ما به دولت به واسطه تأخیر او در ارائه برنامه ششم مشکلات کشور از جمله فقر و فساد را حل می‌کند؟
وی افزود: ما می‌توانیم سه شیفت کار کنیم که برنامه ششم در کمیسیون تلفیق بررسی شده و به نتیجه برسد چرا که تمدید برنامه پنجم مشکلی را حل نمی‌کند.
ندیمی با اشاره به اینکه تصویب اعتبارنامه‌ها در دوره دهم مجلس نیمی از سال 95 را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: آیا ما هنوز پس از 4 دهه قانون‌گذاری خود نمی‌توانیم اولویت‌های کشور را تعیین کنیم؟ آیا ما هنوز نمی‌توانیم در مجلس نسخه برای مشکلات کشور بپیچیم؟ آیا فرمول دادن و روش دادن مشکل است؟
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف بعدی با یادآوری انتظار مجلس از دولت برای ارائه لایحه برنامه گفت: دولت باید برنامه ارائه می‌داد نه اینکه نمایندگان مجبور شوند برنامه پنجم را تمدید کنند.
وی با اشاره به خلأ‌هایی که در حوزه آموزش در برنامه پنجم وجود دارد، تصریح کرد: باید برنامه ششم مطابق با سیاست‌های کلان نظام نوشته می‌شد و اگر الان برنامه پنجم را تمدید کنیم 6 سال به عقب بازخواهیم گشت.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: باید برنامه عملیاتی بنویسیم تا مشکلات تجار، کشاورزان، کارآفرینان و صنعتگران حل شود.
از سوی دیگر ناممکن بودن اداره کشور بدون برنامه، عاری بودن لایحه دولت از برنامه و اختصاص آن صرفا به احکام، مقدور نبودن تصویب برنامه ششم تا پایان سال از دلایل موافقت نمایندگان با تمدید برنامه پنجم توسعه بود.
اقدام بی‌سابقه دولت از مشروطه تاکنون !
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز  در اخطاری قانونی اظهار داشت: طبق ماده 188 آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت باید لایحه چند دوازدهم بودجه را ارائه کند و اینکه آقای باهنر اظهار داشتند عدم ارائه لایحه تا 25 فروردین ماه سال آتی ایرادی ندارد، اشتباه است.
وی افزود: براساس اصل 52 قانون اساسی، بودجه باید سالانه ارائه شود و دولت ملزم به ارائه آن از یک فروردین است، بنابراین این ایستادگی در برابر ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه در تاریخ مشروطه بی‌سابقه است و ارائه طرح بودجه چند دوازدهم توسط مجلس هم قابل قبول نیست.
نماینده تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: دولت قانونگرا باید براساس قانون عمل کند، دولت یازدهم براساس مبانی درست به دولت گذشته ایراد می‌گرفت، اما حالا خود دولت یازدهم هم باید به قانون عمل کند، بنابراین تمامی پرداخت‌ها در خصوص عوارض و مالیات از ابتدای فروردین‌ماه سال آینده بدون داشتن قانون بودجه، غیرقانونی است.
در ادامه این جلسه سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به اخطار احمد توکلی توضیح داد: باید توجه داشت سابقه تصویب طرحی وجود دارد که به دولت اجازه داده شده بود در رابطه با بودجه در سه ماه نخست سال بر مبنای عملکرد سه ماه اول سال گذشته اقدام کند، البته دولت می‌تواند لایحه چند دوازدهم بودجه نیز ارائه کند که به نظر بنده نیز این درست است.
وی همچنین گفت: در صورت عدم ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه، باید دخل و خرج کشور بر اساس عملکرد سابق صورت گیرد.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کلیه جرائم و تخلفات انتخاباتی در خصوص ورقه رأی یا اسناد انتخاباتی موضوع این قانون شامل کدها و اسناد الکترونیکی در انتخابات «الکترونیکی» شود.
افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و مددجویان مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی کشور طبق مصوبه نمایندگان مجلس با ارائه کارت مددجویی و تأییدیه رسمی مراجع مزبور از پرداخت هزینه دادرسی معاف شدند.
نمایندگان همچنین مصوبه‌ای را گذراندند که طبق آن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به مدت 5 سال به صورت آزمایشی اجرا شود.
نمایندگان مجلس از سوی دیگر کلیات لایحه ارزیابی زیست محیطی ایران را به تصویب نرساندند.
نطق‌ها و تذکرات نمایندگان
محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در نطق میان دستور خود با بیان اینکه رکود در کشور بیداد می‌کند،‌ گفت: اگر دولت تمهیدی برای خروج از رکود در ۶ ماه آینده نیندیشد چه بسا تبعات اجتماعی شدیدی داشته باشد و آنگاه نظام باید هزینه سنگینی برای آن بپردازد.
گفتنی است در جلسه علنی دیروز مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در مجلس خواستار بیان تذکری بود که قبل از این که سخنان خود را شروع کند غلامعلی جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی عضو مرکزی فراکسیون رهروان سخنان کوچک‌زاده را قطع کرد و با فریاد کشیدن و صدای بلند در صحن علنی مجلس، خطاب به لاریجانی گفت که آقای کوچک‌زاده مطلب روشنی برای بیان ندارد، فقط می‌خواهد وقت مجلس را بگیرد!
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به جعفرزاده گفت: ایشان الآن تذکرشان را مطرح می‌کنند.
اما کوچک‌زاده که به نظر می‌رسید از نوع برخورد غلامعلی جعفرزاده ناراحت شده باشد، خطاب به لاریجانی گفت: آقای دکتر! آقای جعفرزاده برای مجلس دهم رأی آوردند و مجدداً نماینده شدند، لذا بنده دیگر عرضی ندارم، بماند برای همکاران شما در مجلس بعدی!
گفتنی است جعفرزاده ایمن‌آبادی جزو فراکسیون رهروان است که اعضای این فراکسیون در انتخابات 7 اسفند در لیست اعتدال و اصلاح‌طلبان وارد رقابت‌ها شدند . این فراکسیون پیش از این خود را اصولگرا می‌خواند!