kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۳۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵

نیوزویک:‌ امسال آل سعود طی 2 ماه 70 نفر را گردن زد

تنها سه روز پس از اعطای مدال افتخار به ولیعهد سعودی از سوی رئیس جمهور فرانسه، آن هم با نام «مبارزه» این رژیم با «افراط‌گرایی» یک نشریه آمریکایی اعلام کرد، عربستان با روند پرشتابی که در اعدام مردم خود گرفته در سال 2016 رکورد تعداد اعدام‌های داخلی را خواهد شکست.


«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه نشان «لژیون دونور» بالاترین نشان افتخار این کشور را به «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان تقدیم کرد. این اقدام عجیب رئیس جمهور فرانسه به نام «مبارزه عربستان با تروریسم» صورت گرفت! تنها سه روز پس از این اقدام مضحک فرانسه، نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد، نوشت: «شمار اعدام شدگان سال 2016 در عربستان درپی اعدام مردی در روز یکشنبه به 70 تن رسید که این تعداد تقریبا نیمی از مجموع اعدام‌هایی است که در سال گذشته در این کشور ثبت شده است.» به گزارش ایرنا، نیوزویک به نقل از تحلیلگران، دلیل افزایش اعدام‌ها در این کشور را «بی‌ثباتی‌های ناشی از قدرت گرفتن افراط گرایان»، «شورش‌ها» و «اعتراض‌های بعد از انقلاب‌های عربی» دانست.
در این گزارش آمده: نا آرامی‌های خاورمیانه و حضور قدرتمند ایران در منطقه به شدت موجب نگرانی خاندان آل سعود شده است. این نشریه با اشاره به اینکه عربستان در سال 2015 رکورد اعدام‌های این کشور در 20 سال گذشته را شکسته پیش‌بینی کرد، سعودی‌ها در سال جاری اعدام‌هایی به مراتب بیشتر نسبت به سال گذشته انجام خواهند داد. غالب اعدام‌ها در عربستان به وسیله شمشیر و زدن گردن محکومین صورت می‌گیرد.
انتقادها به اولاند
اقدام «فرانسوا اولاند» در اعطای بالاترین نشان افتخار فرانسه به ولیعهد و وزیر کشور عربستان، با انتقاد شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای غربی هم مواجه شده است. به گزارش فارس، روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی با عنوان «فرانسوا اولاند بی‌سر و صدا بالاترین نشان افتخار فرانسه را به ولیعهد سعودی داد»، نوشت: «همین دو ماه قبل بود که فرانسه در محکوم کردن اعدام‌های دسته‌جمعی در شب سال نو در عربستان، یکی از منتقدین اصلی بود.» اشاره این روزنامه انگلیسی به اعدام 47 نفر توسط عربستان در یک روز بود که یکی از قربانیان، «آیت‌الله نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان بود. ایندیپندنت در ادامه نوشت:‌ «پس از آنکه «لژیون دونور» بی‌سر و صدا به ولیعهد سعودی داده شد، فرانسه به کم ارزش کردن بالاترین افتخار ملی خود متهم شده است.»  در ادامه این گزارش به برخی انتقادات تند کاربران شبکه‌های اجتماعی در غرب نسبت به این اقدام فرانسه اشاره شده است. یکی از کاربران غربی نوشته: «خوب آیا این روزها، لژیون دونور هم فروشی است؟»یکی دیگر از کاربران در کشورهای غربی اینگونه انتقاد خود را از اقدام «اولاند» ابراز کرد که: «فرانسه لژیون دونور را بی‌ارزش کرد» و دیگری تصریح کرده «روز خجالت زدگی برای فرانسه». از بین انتقادات فرانسوا یکی از کاربران غربی این اقدام را «تهوع‌آور» خواند. یکی دیگر از واکنش‌های جالب به این اقدام این بود که :«اگر شما از فرانسه تسلیحات بخرید و مردم بیگناه در یمن را بکشید، شما می‌توانید به این مدال افتخار برسید.»
خبر دیگر اینکه «احمد العسیری» مشاور وزیر دفاع عربستان مدعی شد رزمایش‌های رعد شمال بر جنگ با گروهک‌ها و نیروهای غیرنظامی متمرکز است. وی تاکید کرد که امنیت عربستان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و منطقه خط قرمز است و می‌توان هدف رزمایش رعد شمال را به حوادث منطقه ربط داد. عربستان از 14 فوریه گذشته (25 بهمن) میزبان رزمایش‌های نظامی تحت عنوان رعد شمال است که طبق اعلام رسمی این کشور با مشارکت 20 کشور عربی و اسلامی در آن، بزرگترین رزمایش در کل منطقه است و روز پنج‌شنبه به پایان می‌رسد.