kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۳۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
همزمان با گسترش آتش‌بس در سوریه

رویترز: تجزیه عراق و سوریه امری ضروری است!

در حالی‌که همه از تقویت آتش‌بس در سوریه گفته و بر لزوم آن تاکید می‌کنند، ناگهان یک خبرگزاری غربی از طرح آمریکا برای تجزیه سوریه (و عراق) بر اساس قومیت و مذهب خبر می‌دهد!


سرویس خارجی-

آتش‌بس در سوریه به رغم اما و اگرهای موجود در آن هر روز مستحکم‌تر از روز قبل می‌شود و هرچه زمان می‌گذرد، مناطق و گروه‌های بیشتری به توافقنامه صلح می‌پیوندند.
این پدیده که امیدها را برای صلح بیشتر کرده، هرچند حاصل رشادت‌های نیروهای سوریه و مقاومت است، ولی اتفاقاتی که طی 10 روز گذشته میان حامیان تروریسم افتاده و شکاف میان آنها را پررنگ‌تر کرده، هم در تقویت آتش‌بس نقش داشته است. ترکیه به عنوان کریدور اصلی تروریسم به خاک سوریه، اکنون به دو دلیل از آمریکا دلخور است؛ مسئله کردها و ایجاد منطقه امن در سوریه. آنکارا علاوه بر آن، حس می‌کند که به خاطر تحریم روسیه، شرایط اقتصادی نابسامانی را پیش رو دارد. به همین دلایل، ترکیه چرخشی را در سیاست منطقه‌ای خود آغاز کرده که کاملا محسوس است. عربستان هم که در این ماجرا همه چیز را باخته، نسبت به همه مشکوک است و دیگر مثل قبل میدان‌داری نمی‌کند. اما آمریکا به دنبال نقشه راه خودش است. نقشه‌ای که دیروز یک بار دیگر خبرگزاری رویترز آن را اعلام کرد؛ به گزارش فارس، رویترز دیروز به نقل از «پترفن بورن» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، یک بار دیگر طرح تجزیه خاورمیانه را مطرح کرده و اجرای این طرح را «تنها راه حل» برای پایان دادن به «بحران‌های کنونی» دانسته است!
«فن بورن» با اشاره به قرارداد «سایکس- پیکو» که در سال 1916 سرزمین تحت سلطه امپراتوری عثمانی بر اساس آن، تقسیم شده بود، نوشته که «مشکل اصلی منطقه، همین قرارداد است، زیرا اراضی سنی‌ها، شیعیان و کردها را از هم جدا نکرد.»!
آمریکا علاوه بر اینکه تحرکات مشکوکی را در منطقه کردنشین سوریه آغاز کرده، مدت‌هاست که جدایی منطقه خودمختار کردستان عراق را از سرزمین این کشور زمینه‌سازی می‌کند و در ماجرای عملیات موصل هم تلاش می‌کند به جای بسیج مردمی، پیشمرگان کرد را در این عملیات به صورت گسترده شرکت دهد و آنها را در مناطق کردنشین شهر موصل مسلط کند.
تجزیه منطقه، حداقل دستاوردی است که آمریکا از قبل بحران سوریه انتظار آن را دارد.
در هر حال، عراق جایی است که مثل سوریه، نگاه آمریکا روی آن متمرکز شده است و این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا هم به تجزیه عراق به سه منطقه کردنشین، سنی‌نشین و شیعه‌نشین اشاره کرده است. «فن بورن» آشکارا تاکید کرده که یک قرارداد سایکس- پیکوی جدید برای تنظیم شرایط در خاورمیانه مورد نیاز است!
خواب دیگری که آمریکا برای منطقه دیده، حفظ موجودیت «داعش» در حد و اندازه نه چندان بزرگ است؛ این گروه تروریستی بدنام طی سال‌های اخیر خدمات ارزنده‌ای به منافع آمریکا در منطقه و جهان کرده که مهم‌ترین آنها، رواج موج اسلام‌هراسی بوده است. «فن بورن» هم با اشاره به امکان انجام مذاکره با داعش، نوشته: «افراد برای رسیدن به صلح، باید با دشمن خود مذاکره کنند.»
تحولات میدانی
به گزارش ایسنا، ارتش سوریه اما دیروز در حومه حلب تپه‌های راهبردی جدیدی را از گروه تروریستی «جبهه النصره» پس گرفت.
این تپه‌ها در منطقه «العیسی» قرار دارند. در این عملیات تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته شدند.
همچنین، پنج گروه بزرگ مخالف متشکل از 550 فرد مسلح، به توافقنامه آتش‌بس در سوریه پیوستند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده «در ادامه موافقت گروه‌های سوری با آتش‌بس، پنج فرمانده مخالفان دولت دمشق به همراه 550 فرد تحت فرمان خود به توافقنامه آتش‌بس پیوستند.»
بر اساس این گزارش، جنگنده‌های روسی و نیروهای سوری نیز به مواضع گروه‌هایی که با توافقنامه صلح موافقت کرده‌اند، حمله نمی‌کنند.
10 روز قبل آتش‌بس در سوریه به اجرا درآمده است و از آن زمان تاکنون ده‌ها گروه مسلح به آتش‌بس پیوسته‌اند.
این آتش‌بس شامل دو گروه تکفیری «داعش» و «جبهه النصره» نمی‌شود. از استان حلب هم خبر رسیده، در پی حمله عناصر تکفیری به غیرنظامیان در این شهر، ارتش سوریه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرده، به زودی پاسخ این اقدام تروریست‌های تکفیری را می‌دهد.