kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳

اجلاس سران شیعه در کربلا برای اصلاحات فراگیر در دولت عراق

نخست‌وزیر عراق در اجلاس سران شاخص جریان‌های شیعی در کربلا، وعده اصلاحات گسترده و مبارزه جدی با فساد در دولت را داد.


به گزارش ایسنا، چهره‌های شاخص سیاسی و مذهبی شیعیان عراق روز یکشنبه نشست اعلام نشده‌ای را در شهر مقدس کربلا برگزار کرده‌اند. «حیدر عبادی» در این اجلاس نقشه راه خود را برای انجام «اصلاحات فراگیر» و «مبارزه با فساد در دولت» برای حاضران تشریح کرده و وعده داده که این اصلاحات را به انجام برساند.
عبادی در این اجلاس همچنین، مشکلات  خود را در مسیر مبارزه با فساد، به اطلاع سران «ائتلاف ملی» و «ائتلاف دولت قانون» رسانده است. ائتلاف ملی متشکل از گروه‌های شیعی است و بیشترین کرسی پارلمانی را در اختیار دارد.
شخصیت‌های شرکت‌کننده در این اجلاس، علاوه بر عبادی، «مقتدا صدر»، «ابراهیم جعفری» (وزیر خارجه) و تعدادی از سران فهرست «دولت قانون» همچون «خضیر الخزاعی»، «حسین شهرستانی»، «هاشم الهاشمی»، «علی العلاق» و «عبدالکریم الانصاری» حضور داشتند. ائتلاف دولت قانون نیز یک جریان شیعی بوده و تحت ریاست «نوری مالکی» قرار دارد.
مردم شهرهای مرکزی و جنوبی عراق معمولا در اعتراض به فساد در دولت و در حمایت از اصلاحات تظاهرات می‌کنند. در اجلاس یکشنبه کربلا هم از تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم علیه فساد حمایت شده است.
در ارتباط با جنگ علیه داعش نیز دیروز وزارت دفاع عراق طی بیانیه‌ای، اعلام کرد، مرحله دوم عملیات جزیره سامرا را با هدف پاکسازی مین‌ها و خنثی‌سازی خودروها و خانه‌های بمب‌گذاری شده و تله‌های انفجاری آغاز کردند.
جزیره سامرا چند روز قبل به دست ارتش و بسیج مردمی، از اشغال داعش خارج شده است.