kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
.در واکنش به سرکوب منتقدان صورت گرفت

خط و نشان اروپا برای اردوغان /ترکیه فرصت نزدیکی به اتحادیه را از دست می‌دهد

رئیس پارلمان اروپا با انتقاد شدید از اقدام اخیر پلیس ترکیه در حمله به دفتر روزنامه زمان و سرکوب معترضان اعلام کرد، ترکیه با این اقدامات فرصت تاریخی نزدیکی به اتحادیه اروپا را از دست می‌دهد.


پس از صدور حکم دادگاهی در شهر اسلامبول ترکیه علیه روزنامه «زمان»، بزرگترین منتقد دولت، روز جمعه نیروهای پلیس ترکیه به دفتر این روزنامه یورش بردند. نیروهای پلیس همچنین از گاز اشک‌آور و آب پرفشار برای متفرق کردن حامیان این روزنامه مخالف دولت استفاده کردند. این اقدام دولت ترکیه با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است. به گزارش تسنیم، «مارتین شولتز»، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه «تاگس اشپیگل» ضمن انتقاد شدید به این مسئله و تصمیم دولت ترکیه برای نظارت بر این روزنامه اعلام کرد،  ترکیه در حال از دست دادن فرصت تاریخی ایجاد روابط حسنه با اتحادیه اروپا است.
رئیس پارلمان اروپا در عین حال تصریح کرد که ترکیه برای اتحادیه اروپا یک شریک استراتژیک مهم در حل مسائل فراوان در خاورمیانه از غلبه بر بحران پناهندگان تا راه حل صلح آمیز برای مسئله سوریه باقی می‌ماند  و هدف ما باید همچنان این باشد که ترکیه را به اتحادیه اروپا پیوند بزنیم و به این کشور چشم انداز بدهیم اما واضح است که اینجا هیچ تخفیفی وجود نخواهد داشت و اتحادیه اروپا هیچ‌گونه توافق و مصالحه‌ای بر سر ارزش‌های اساسی خود نمی‌کند. سردبیر روزنامه تودی زمان ترکیه نیز در گفت وگو با خبرگزاری آلمان در اسلامبول تاکید کرد که «این اقدام دولت ترکیه پایان آزادی مطبوعات در این کشور است و قانون اساسی ما را نقض می‌کند،دیگر هیچ دولت مشروعه‌ای در ترکیه وجود ندارد. دولت، روزنامه ما را مصادره کرده است.» سازمان عفو بین‌الملل نیز به این اقدام ترکیه انتقاد سختی وارد کرده است. سازمان گزارشگران بدون مرز نیز از «مرکل» صدراعظم آلمان درخواست کرده در نشست اتحادیه اروپا-ترکیه در روز دوشنبه در بروکسل درباره آزادی مطبوعات صراحتا سخن بگوید.
مقام‌های ترکیه روز جمعه در ادامه سرکوب حامیان «فتح الله گولن» دشمن بانفوذ «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، روزنامه تودی زمان بزرگترین روزنامه این کشور را توقیف کردند. پلیس با شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین‌های آب پاش هزاران نفر از کسانی را که در حمایت از روزنامه تودی زمان، در اطراف ساختمان این روزنامه تجمع کرده بودند، متفرق کرد. معترضان شعار می‌دادند: «نمی‌توان رسانه‌های آزاد را ساکت کرد.»  با درخواست دادستان اسلامبول، مقام‌های دولتی فعلا کنترل روزنامه تودی زمان و سایر نشریه‌های وابسته به آن را در اختیار دارند.