kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱

تظاهرات مردم تونس در حمایت از حزب‌الله لبنان

مردم تونس در حمایت از حزب‌الله لبنان و محکومیت تروریست خواندن این جنبش از سوی شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب، در شهر تونس پایتخت این کشور راهپیمایی کردند.


شمار زیادی از احزاب، مردم و نهادهای جامعه مدنی تونس روز شنبه با اعتراض به اقدام خصمانه شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در تروریستی خواندن حزب‌الله از پارلمان این کشور خواستند تا وزیر کشور تونس را به دلیل امضای بیانیه وزیران کشور‌های عضو اتحادیه عرب بازخواست کند. معترضان تاکید کردند که این بیانیه همسو با خواسته‌های ملت تونس نیست. در همین حال «خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس در اظهاراتی تاکید کرد که کشورش حزب‌الله لبنان را سازمان تروریستی نمی‌داند. وی افزود، آنچه در پایان نشست وزیران کشور عرب در تونس منتشر شد تنها یک بیانیه بود و تصمیمی نیست که لازم‌الاجرا باشد.
شورای همکاری خلیج فارس و وزیران خارجه اتحادیه عرب هفته گذشته حزب‌الله لبنان را تروریستی خوانده و مبارزه با تروریسم صهیونیستی و تکفیری را محکوم کردند.
این اقدام خصمانه در حالی صورت گرفت که دولت‌ها، شخصیت‌ها و مقامات کشورهای مختلف این تصمیم را محکوم و با حزب‌الله لبنان اعلام همبستگی کردند. عراق،  لبنان، مصر، تونس، کویت، سوریه و... از جمله کشورهایی بودند که بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب را محکوم کرده و علیه آن موضع گرفتند. در همین رابطه، شیخ «نبیل قاووق» نایب رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان هم اعلام کرد که نزدیکی آل سعود و رژیم صهیونیستی خنجری در سینه اعراب است.
وی افزود: «عربستان به شریکی برای اسرائیل در هر حمله احتمالی به لبنان و مقاومت تبدیل شده و این تصمیم ابتدا به خود آنها آسیب خواهد زد.» «حمدین صباحی» بنیانگذار جریان مردمی و نامزد سابق ریاست جمهوری مصر نیز گفت:‌«تروریستی خواندن حزب‌الله برای سوق دادن این امت از مبارزه شریف به درگیری‌های طایفه‌ای است که باید جرم دانسته شود.» وی افزود: «سلاح حزب‌الله سلاح ماست و باید به سمت اسرائيل نشانه رود.» دبیر شورای اتحاد علمای شیعه پاکستان نیز تاکید کرد که حزب‌الله مدافع مسلمین است و کشورهای عربی چشم بسته از سیاست‌های خصمانه عربستان در برابر لبنان پیروی نکنند.