kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰

سازمان ملل: جنگنده‌های عربستان کورکورانه غیرنظامیان یمن را بمباران می‌کنند

فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن هم به کشتار عمدی غیرنظامیان یمنی از سوی جنگنده‌های سعودی اذعان کرد.



«اسماعیل ولد الشیخ»، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در جلسه مشورتی شورای امنیت اعلام کرد، «هواپیماهای نظامی عربستان به صورت کورکورانه به مناطق مختلف یمن حمله کرده و غیرنظامیان یمنی را در استان‌های مختلف هدف قرار می‌دهند.» به گزارش ایرنا،  «ولد شیخ» در جلسه جمعه شب شورای امنیت در خصوص بررسی اوضاع انسانی یمن نیز گفته: «میلیون‌ها یمنی با بمباران شدید و لجاجت بار مواجه هستند که یکی از نمونه‌های آن حمله هوایی به منطقه نهم صنعا بود که طی آن 30 نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.
«ولد شیخ» در ادامه از شورای امنیت خواست با اعمال فشار بر دولت عربستان، از شهروندان یمنی حمایت کرده، راه‌های کمک رسانی مداوم و بدون شرط به آنها را در سراسر این کشور تسهیل و از سرگیری مذاکرات صلح و توقف اقدامات خصمانه را دنبال کند.
از سوی دیگر «استیون اوبراین» معاون دبیر کل سازمان ملل وهماهنگ‌کننده امور بشردوستانه نیز گفت: «ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بیش از دو هزار کودک یمنی از ابتدای جنگ کشته و زخمی شده‌اند».
وی افزود: «از ابتدای سال جدید میلادی 90 کودک یمنی جان خود را از دست داده‌اند.» پیش از این سازمان عفو بین الملل نیز از کشتار عمدی و هدفمند غیرنظامیان یمنی به دست سعودی‌ها خبر داده بود.
واکنش آل‌سعود
سفیر عربستان در سازمان ملل متحد اما روز جمعه در واکنش به این موضع‌گیری‌ها، تصویب هرگونه قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با بحران شدید انسانی در یمن را که در معرض حملات نظامی ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها قرار دارد، غیرضروری دانست. این اظهارات پس از آن ایراد شد که 15 عضو شورای امنیت از وخامت اوضاع یمن ابراز نگرانی شدید کردند. شورای امنیت قطعنامه جدیدی را برای تاکید بر ارسال کمک‌های انسانی بیشتر و اهمیت دور نگهداشتن بیمارستان‌ها از حملات، مد نظر قرار داده است.
تظاهرات ضدسعودی
از سوی دیگر، هزاران نفر از ساکنان استان «الحدیده»، روز جمعه طی تظاهراتی، تجاوز سعودی - آمریکایی به یمن را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، با در دست داشتن پرچم یمن و دست نوشته‌هایی در محکومیت تجاوز به کشورشان، شعار سر دادند و تهدیدات اخیر متجاوزان علیه بندر الحدیده را تقبیح کردند. تظاهرات‌کنندگان، محاصره تحمیلی بندر الحدیده را که چند ماه است ادامه دارد و نیزخارج کردن کشتی‌ها از این بندر را محکوم کردند و خشم خود را در قبال تداوم تجاوز به یمن اعلام کردند. معترضان اعلام کردند که برای مقابله با هر نوع تجاوزی به استان الحدیده و بندر آن، در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.