kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
مرکز تحقیقات دانشگاه تل‌آویو:

کشورهای عربی از جمله عربستان سال‌هاست با اسرائیل رابطه تجاری و نظامی دارند

«مرکز تحقیقات امنیت ملی دانشگاه تل آویو»، در پژوهشی ضمن اشاره به روابط محرمانه طولانی مدت کشورهای عربی با اسرائیل از فروش سلاح رژیم صهیونیستی به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پرده برداشت.



مرکز تحقیقات امنیت ملی دانشگاه تل آویو پژوهش جدیدی را درباره «طبیعت روابط» بین رژیم صهیونیستی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منتشر کرده است، روابطی که سعودی‌ها در آن نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کنند: به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، براساس این پژوهش هدف اصلی از طرح ابتکار صلحی که رژیم سعودی برای حل تنش فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ارائه کرد، بهبود موضع ریاض در مقابل واشنگتن بعد از حوادث سپتامبر سال 2001 بود. در این پژوهش همچنین آمده: «عربستان و اسرائیل درباره مسائل مختلفی از جمله مسائل مربوط به ایران بطور مستمر و سری در حال ارتباط و رایزنی هستند.» همچنین شرکت‌های صهیونیستی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مشاوره‌های امنیتی می‌دهند. طبق این گزارش، شرکت‌های اسرائیلی در زمینه آموزش نیروهای ویژه و مجهز کردن آنان به سامانه‌های فناوری‌های پیشرفته نیز به این کشورها کمک می‌کنند. بین مقامات بلندپایه دو طرف سعودی و اسرائیلی نیز دیدارهای محرمانه و مستمری در جریان است.
بر اساس این پژوهش، رژیم صهیونیستی سیاست صادرات سلاح به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را هم تسهیل کرده و از آزادی کاملی در فروش محصولات و تولیداتش به این کشورها برخوردار است؛ مشروط بر اینکه روی آنها «ساخت اسرائیل» درج نشود. این پژوهش همچنین به نقل از روایت سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حاکی از آن است که روابط دیپلماتیک علنی با رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی نتایجش بیشتر از آن که مثبت باشد منفی خواهد بود؛ زیرا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اکنون روابط محرمانه و سری با اسرائیل دارند بدون آن که افکار عمومی عربی را علیه خود به همراه داشته باشند. افکار عمومی عربی عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را رد می‌کند و آن را نمی‌پذیرد.
 در این پژوهش به گزارش‌های اسرائیلی درباره سفر اخیر یک هیئت رسمی اسرائیلی به ریاض هیچ اشاره‌ای نشده است.
 در این پژوهش همچنین به اخباری که خبرگزاری رسمی روسیه «اسپوتنیک» منتشر کرد مبنی بر اینکه «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی و مدیر دستگاه اطلاعاتی این کشور به تازگی سفر محرمانه‌ای به تل آویو داشته‌اند نیز، اشاره‌ای نشده است. روابط عربستان و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بسیار گسترش یافته است و دیگر نمی‌توان عنوان محرمانه را در مورد این روابط به کار برد.