kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵

ماهاتیر محمد برای برکناری نخست‌وزیر مالزی جنبش مردمی تشکیل داد

«ماهاتیر محمد» سیاسی‌ترین چهره مالزی برای حذف «نجیب رزاق» نخست‌وزیر مالزی که متهم به دریافت رشوه از آل سعود است، یک «جنبش مردمی» تشکیل داد.



رهبران طیف‌های مختلف سیاسی مالزی دیروز به «جنبش مردمی» علیه «نجیب رزاق» نخست‌وزیر این کشور پیوستند. این جنبش توسط «ماهاتیر محمد» نخست وزیر اسبق مالزی تشکیل شد. به گزارش ایرنا، گروه‌های مختلف سیاسی در یک بیانیه مشترک از همه مالزیایی‌ها، صرف نظر از نژاد، مذهب، وضعیت سیاسی، عقیده و احزاب، پیر و جوان خواستند برای برکناری نخست‌وزیر به این جنبش بپیوندند. این اتحاد سیاسی و جنبش مردمی باعث جمع شدن دشمنان سیاسی (ماهاتیر و احزاب مخالف) در محور یک موضوع و حذف «نجیب رزاق» از اداره دولت پس از اتهامات فساد مالی و سوء مدیریت و رهبری شده است. نخست‌وزیر مالزی متهم به دریافت 700 میلیون دلار رشوه از آل سعود برای مقابله با احزاب مخالف در انتخابات سال 2013 و واریز آن به حساب شخصی خود است، اما روزنامه وال استریت ژورنال که این موضوع را پیگیری می‌کند هفته جاری اعلام کرد اتهام فساد «نجیب رزاق» بیش از یک میلیارد دلار است.
هفته گذشته «ماهاتیر محمد» معمار «مالزی نوین» همزمان با سفر نخست‌وزیر این کشور به عربستان از حزب حاکم کناره‌گیری کرد تا فشار به نخست‌وزیر را برای کناره‌گیری از قدرت افزایش دهد. «ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر سابق مالزی با اعلام کناره‌گیری خود از حزب حاکم این کشور گفت، این حزب تحت رهبری «نجیب رزاق»، از فساد حمایت می‌کند.