kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
مخالفت 7 کشور عربی با تروریستی خواندن حزب‌الله

سناریوی سعودی- صهیونیستی نتیجه عکس داد عربستان به جای حزب‌الله منزوی شد

دولت‌ها، جریان‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف منطقه‌ای اقدام اخیر آل سعود و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در تروریست خواندن جنبش مقاومت اسلامی (حزب‌الله) لبنان را «همسویی با رژیم‌های مرتجع و سازشکار و همچنین رژیم صهیونیستی» قلمداد و با آن مخالفت کردند.


شورای همکاری خلیج‌فارس که تبدیل به عروسک خیمه‌شب بازی آل سعود شده تحت فشارهای این رژیم و در راستای توطئه هدفمند علیه محور مقاومت، حزب‌الله را هدف قرارداد و دربزرگترین خوش‌خدمتی به رژیم اشغالگر قدس بزرگترین دشمن رژیم صهیونیستی را یک گروه تروریستی اعلام کرد!
وزیران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در نشست روز چهارشنبه خود در تونس تحت فشارها و تهدیدهای آل سعود در بیانیه‌ای حزب‌الله را یک گروه تروریستی توصیف کردند. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران، تونس، الجزایر، عراق، سوریه، فلسطین، لبنان و مصر این بیانیه را محکوم و تأکید کردند که حزب‌الله یک حزب رسمی است و توصیف حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی خدمتی رایگان به رژیم اسرائیل قلمداد می‌شود.
به گزارش تسنیم جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که این اقدام و تصمیم خصمانه را محکوم و اعلام کرد که حزب‌الله لبنان با پایداری و استقامت در برابر رژیم صهیونیستی و همراهی با ملت مظلوم فلسطین به دهه‌ها رخوت و سستی در رویارویی با اشغالگران فلسطین خاتمه داد.
وزیر خارجه الجزایر نیز با ابراز برائت ازتصمیم خصمانه رژیم آل سعود و متحدانش در شورای همکاری خلیج‌فارس علیه جنبش مقاومت مردمی حزب‌الله تأکید کرد که «حزب‌الله یک جنبش سیاسی فعال است که براساس قوانین لبنان فعالیت می‌کند.»
جامعه فلسطین اما با محکوم کردن این اقدام آل سعود و رژیم‌های مرتجع عرب بر همبستگی با مقاومت حزب‌الله تأکید کرده و این تصمیم را همراه با رویکرد صهیونیست‌ها دانستند.
تشکل اردنی موسوم به «مجلس اردنی» هم با محکوم کردن تصمیم آل سعود و متحدانش اعلام کرده «حزب‌الله یک جنبش مقاوم است و تصمیم آل سعود یک تصمیم جاهلانه و خصمانه.»
وزارت خارجه سوریه نیز این اقدام را به شدت محکوم و نشانگر سرخوردگی وآشفتگی سعودی‌ها ارزیابی کرده است. مجلس اعلی اسلامی عراق اقدام اخیر وزرای کشور اتحادیه عرب درتروریست نامیدن حزب‌الله را محکوم و اعلام کرده مواضع حزب‌الله و حمایت‌هایش از مبارزات ملت فلسطین مایه افتخار است.
یک مقام رسمی مصری نیز ضمن تأکید بر این مسئله که «فقط حزب‌الله می‌تواند خواب را از چشمان اسرائیل برباید» اظهار داشته عدم اعتراض ما به تصمیم شورای همکاری خلیج‌فارس به این دلیل بود که ما  به حمایت این شورا از نامزدی مصر برای منصب دبیر کلی اتحادیه عرب نیاز داریم. مصر جزو کشورهایی است که این بیانیه پایانی علیه  «حزب‌الله» را امضاء کرده است.
«حزب‌الرفاه» موریتانی نیز از جمله جریان‌های سیاسی است که با اعلام همبستگی با حزب‌الله لبنان در برابر هجمه بی‌نتیجه آل سعود و متحدانش، در بیانیه‌ای با محکوم کردن آل سعود اعلام کرده این تصمیم «شرم‌آور» است و اساساً وحدت لبنان را هدف قرار داده است.
احزاب، تشکل‌ها و گروه‌های مردمی تونس نیز تروریستی خواندن حزب‌الله را خدمت به محور آمریکایی، صهیونیستی دانسته‌اند.
گروه‌های انقلابی بحرین نیز اقدام شورای همکاری خلیج‌فارس در قرار دادن نام حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی را به شدت محکوم کرده‌اند. شورای همکاری خلیج‌فارس شامل شش کشور عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان و قطر است که در 25 مه 1981 با هدف مقابله با آنچه این کشورها «خطر انقلاب اسلامی» می‌نامیدند تشکیل شد.
شورای سیاسی انصارالله یمن نیز اقدام خصمانه شورای همکاری خلیج فارس به سرکردگی عربستان در تروریست خواندن حزب‌الله را به شدت محکوم کرده است.
واکنش لبنان
به گزارش تسنیم رئیس حزب دموکرات‌های آزاد لبنان ضمن محکوم کردن این تصمیم سعودی‌ها تأکید کرده اگر حزب‌الله در سوریه نبود امروز داعش در بیروت بود.
«نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان نیز با اعتراض شدید به بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس آن را «لکه ننگی» برای این کشورهای مرتجع خواند و آن را در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.
«سلیم الحص» نخست‌وزیر اسبق لبنان و یکی از شخصیت‌های مطرح اهل سنت نیز گفته، «ما این تصمیم را محکوم می‌کنیم و آن را در راستای تفرقه و ضربه زدن به وحدت لبنانی‌ها ارزیابی می‌کنیم.»
نمایندگان پارلمان، رهبران احزاب و دیگر شخصیت‌های لبنانی نیز این اقدام را محکوم و در راستای خوش‌خدمتی به آمریکا و رژیم صهیونیستی قلمداد کرده‌اند.
این درحالی است که برخی شخصیت‌های جریان غربگرای 14 مارس در لبنان با هیزم‌ افکندن به آتش فتنه سعودی‌ها، به حزب‌الله تاخته و از دولت خواستند درباره این حزب تصمیم خود را بگیرد تا در برابر کشورهای عربی قرار نگیرد.
در این میان هماهنگی سعودی، آمریکایی و یا دست کم قرار گرفتن عربستان زیر سایه آمریکا کاملاً روشن است وشاهد آن نیز تصمیمات عربستان علیه کسانی است که آنان را فعالان حزب‌الله می‌داند به این معنی که فهرست تحریم‌های عربستان علیه حزب‌الله تقریباً با فهرست‌های آمریکایی مطابقت دارد.
از سوی دیگر تلاش مداوم آمریکا برای مهار مشکلات سعودی به ویژه اخبار مربوط به اینکه «محمدبن سلمان» در صدد است پدرش را متقاعد کند که «محمدبن نایف» را برکنار کرده و خود او منصب ولایتعهدی را در اختیار بگیرد، کاملاً مشخص است.
در همین رابطه مشاوران امنیتی آمریکایی در مناطق مختلف عربستان حضور پیدا کرده‌اند تا بر روند مدیریت قدرت، نظارت داشته باشند.
برخی حامیان آل سعود در لبنان از جمله سعدالدین حریری رئیس جریان المستقبل نگرانی خود در مورد ثبات سیاسی در عربستان را علنی کردند زیرا از اختلافات داخلی آل سعود با خبر هستند و آنان هستند که از نقش آمریکا در جلوگیری از انفجار این اختلافات صحبت کرده و به طور خاص به اختلاف محمدبن سلمان و محمدبن نایف اشاره دارند.
حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه ای اقدام شورای همکاری خلیج فارس را خصمانه خواند و آن را در راستای خط‌مشی اسرائیل دانست. گفتنی است طی ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی از نزدیکی بی‌سابقه آل سعود و رژیم صهیونیستی منتشر شده است که از سوی مقامات رسمی اسرائیل تأیید شده‌اند.