kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴

یک مرکز حقوق بشری: آل سعود بریدن سر انسان‌ها را متوقف کند

مرکز حقوق بشر «الشرق» با اشاره به اعدام‌های وحشیانه صورت گرفته در عربستان از رژیم سعودی خواسته بریدن سر انسان‌ها را متوقف کند.



به گزارش تسنیم، مرکز حقوق بشر «الشرق» در بیانیه‌ای خواستار راه‌اندازی کمپینی با هدف فشار بر رژیم سعودی برای لغو احکام بریدن سر فعالان مدنی در شرق این کشور شده است. در این بیانیه اسامی تعدادی از فعالان سیاسی در عربستان که با حکم اعدام مواجهند یا دادستانی این کشور خواستار اعدام آنها شده است، آمده است. از آغاز سال جدید میلادی 63 مورد اعدام غالبا به شکل بریدن سر در عربستان ثبت شده است. این در حالی است که سال گذشته نیز دستکم 153 نفر در عربستان اعدام شدند که بیانگر سیر صعودی مجازات اعدام نسبت به سال 2014 بود زیرا در آن سال 87 نفر در عربستان اعدام شده بودند. در این میان سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرده که در سال 2015 بالاترین میزان اجرای حکم اعدام در طول دو دهه اخیر در عربستان به ثبت رسید.
تشدید بحران اقتصادی
از سوی دیگر، منابع خبری از تصمیم عربستان برای گرفتن وام‌های میلیاردی از بازارهای بین‌المللی خبر می‌دهند. منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که مقامات رژیم سعودی از بانک‌ها خواسته‌اند موضوع اخذ یک وام بین‌المللی برای این کشور به مبلغ 10 میلیارد دلار را بررسی کنند. این منابع تاکید کردند، دولت سعودی برای بانک‌ها فراخوان ارسال کرده است تا اخذ وام برای این کشور به صورت ارز را بررسی کنند. در این فراخوان میزان وام مشخص نشده است، اما انتظار می‌رود که در حدود 10 میلیارد دلار یا بیشتر باشد. این فراخوان بیانگر فشارهای روز‌افزون اقتصادی بر بزرگترین کشور صادرکننده نفت در جهان است. ریاض با کاهش 100میلیارد دلاری بودجه در سال گذشته میلادی، رکورد تازه‌ای را در کاهش بودجه به ثبت رساند. انتظار می‌رود که دولت‌ها و شرکت‌های صادر‌کننده نفت خلیج فارس در سال جاری میلادی میزان اخذ وام‌های بین‌المللی خود را به شدت افزایش دهند. سیاست‌های مداخله‌جویانه عربستان در یمن و سوریه و اصرار عربستان بر پایین نگه داشتن قیمت نفت باعث شده بسیاری از شرکت‌های این کشور ورشکست شوند و بحران اقتصادی بزرگی دامن آل سعود را بگیرد.