kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴

بحران پناهجویان بالا گرفت /اروپا دست به دامان ارتش شد

با بالا گرفتن بحران پناهجویان برخی از کشورهای اروپایی مثل مقدونیه و کرواسی برای جلوگیری از سیل پناهجویان به کشورهایشان، دست به دامان ارتش شده‌اند.


پیش از این، اتحادیه اروپا از ناتو درخواست کرده بود برای جلوگیری از سیل پناهجویان به کشورهای عضو اتحادیه،  نیروهای نظامی و کشتی‌های جنگی خود را در دریای اژه مستقر کند اما ظاهرا این حربه نیز کارگر نیفتاده و برخی کشورها مثل مقدونیه و کرواسی خود دست به کار شده‌اند.
در همین راستا دیروز «دیلی میل» گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن نیروهای ویژه ارتش مقدونیه در مرز این کشور با یونان مستقر شده‌اند تا مانع ورود پناهجویان شوند. مقدونیه علاوه بر  استقرار نیروهای ویژه یک مرز طولانی نیز با سیم خاردار ایجاد کرده تا مانع ورود پناهجویان شود
 دولت کرواسی نیز از لزوم استقرار ارتش این کشور در مرزها به‌منظور مقابله با موج ورود پناهجویان خبر داده است. بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر کرواسی پس از دیدار با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در برلین طی اظهاراتی گفته«کرواسی احتمالا شماری از نظامیان خود را برای کمک به نیروهای پلیس در مقابله با موج ورود مهاجران و پناهجویان به کشور مستقر خواهد کرد و اگر استقرار ارتش لازم شود ما از این گزینه استفاده خواهیم کرد.» براساس این گزارش، همسایه شمالی کرواسی، «اسلوونی» نیز هفته گذشته تصمیمی مشابه را اتخاذ کرد. از سپتامبر سال گذشته تاکنون بیش از 650 هزار مهاجر و پناهجو برای ورود به کشورهای شمال اروپا به ویژه آلمان راه کرواسی را در پیش گرفته‌ و از این کشور عبور کرده‌‌اند.
در فرانسه نیز زمانی که پلیس فرانسه قصد داشت یکی از آشنایان زنی را در اردوگاه معروف به «جنگل» دستگیر کند، این زن رگ دست‌های خود را قطع کرد. زن پناهجو به بیمارستان منتقل شد اما خبری از سرنوشت وی در دست نیست. به گزارش تسنیم، این حادثه در حالی رخ داده که بولدوزها با حمایت پلیس ضدشورش فرانسه روز دوشنبه صد سرپناه موقتی را در منطقه‌ای موسوم به «جنگل» تخریب کرد. انتظار می‌رود که این عملیات طی هفته جاری نیز  ادامه داشته باشد.
مقامات فرانسوی گفته‌اند که پناهجویان باید بخش جنوبی این اردوگاه را ترک کنند و به بخش دیگری منتقل شوند. اما مهاجران این نگرانی را دارند در صورت جابجا شدن ممکن است مجبور شوند در فرانسه اعلام تقاضای پناهندگی کنند و نتوانند خود را به  انگلیس برسانند. مقامات بندر «کاله» تعداد ساکنان اردوگاه را 3 هزار و 700 نفر اعلام کرده‌اند در حالی که سازمان «به پناهجویان کمک کنید» تعداد آنان را نزدیک به 5 هزار و 500 نفر برآورد کرده است.
«دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا روز سه‌شنبه نیز در سخنانی گفت: در سفر این هفته به آنکارا، رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه را تحت فشار قرار خواهم داد تا اقدامات بیشتری را برای مقابله با بحران مهاجران انجام دهند.» غربی‌ها وقتی در توهم سرنگونی اسد در حال تجهیز و تقویت داعش بودند شاید، هرگز تصور نمی‌کردند با چنین بحران عمیقی مواجه شوند.