kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
بشار اسد:

میانه‌روهای مورد نظر غرب در سوریه همان تروریست‌ها هستند

رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با یک شبکه آلمانی گفت، میانه روهای مدنظر غرب در سوریه همان تروریست‌ها هستند و هیچ کشوری شورشیان مسلح را در کشورش قبول نمی‌کند.


«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با یک شبکه آلمانی برای عفو گروه‌های مسلح شرط گذاشت و تاکید کرد:‌ «باید افراد مسلح سلاح خود را بر زمین بگذارند و دیگر سلاح حمل نکنند و به دیگران و اموال عمومی و خصوصی آسیب نرسانند و به صورت یک شهروند مدنی بازگردند در این صورت این افراد شامل عفو کامل می‌شوند.» وی که با شبکه تلویزیونی آلمانی «ARD» مصاحبه می‌کرد گفت که تروریست‌ها از همان ساعات اول آغاز آتش بس آن را نقض کردند. «بشار اسد» افزود: «ما به عنوان ارتش جمهوری عربی سوریه از پاسخ به نقض آتش بس از سوی گروه‌های تروریستی خودداری کردیم تا فرصت اجرای آتش‌بس را داده باشیم. این چیزی است که ما می‌توانیم انجام دهیم. اما هر چیزی یک حد و حدودی دارد و این امر به طرف مقابل نیز بستگی دارد.»
بشار اسد در پاسخ به سؤال خبرنگار که سعی داشت چنین القا کند که بین تروریست‌ها و مردم سوریه تفاوتی نیست و آنها فقط عده‌ای ناراضی مسلح هستند گفت: از لحاظ قانونی، هرکسی که علیه غیرنظامیان یا اموال شخصی و عمومی سلاح به دست بگیرد، یک تروریست است. فکر می‌کنم این در کشور من و شما یکسان باشد. شما در کشور خود هم چیزی به اسم شورشی را نمی‌پذیرید. شما هم وقتی معارضان برای رسیدن به اهدافشان سلاح به دست بگیرند، آن را به عنوان «معارضه میانه‌رو» قبول نمی‌کنید. بنابراین، این مسئله در هیچ کشوری پذیرفته شده نیست. این یک جنبه سوال شما است. جنبه دیگر این است که ما نمی‌گوییم همه شبه‌نظامیان افراط‌گرا هستند، ما می‌گوییم اغلب آنها این طور هستند و تنها همین گروه‌های افراط‌گرا هم هستند که کنترل میدان را هم در دست دارند. گروه دیگر که از آن با عنوان میانه‌رو یاد شده، حاشیه‌ای است و هیچ نفوذی در میدان نبرد ندارد، به همین خاطر هم هست که اغلب نیروها به افراط‌گرایان پیوسته‌اند، نه به دلیل اینکه افراطی هستند، بلکه یا می‌ترسند یا پول و حقوق می‌خواهند. به همین خاطر هم زمانی که می‌گوییم ما داریم با افراط‌گرایی می‌جنگیم، این یک امر واقعی است، در حال حاضر دشمن، که تروریسم است، از همین گروه‌ها تشکیل شده است، عمدتا داعش، النصره، احرار الشام و جیش‌الاسلام.»
وی درباره امکان برگزاری انتخابات در بحبوحه جنگ داخلی نیز گفت: «جنگ داخلی وجود ندارد چراکه تعریف نادرستی از این مسئله شده است. در جنگ داخلی خطوط مشخصی وجود دارد. خطوط اجتماعی که براساس طوایف و نژادها یا اصول شبیه به آن است. ما چنین خطوطی نداریم چراکه در مناطق تحت سیطره دولت تمامی طیف‌های جامعه سوریه زندگی می‌کنند برای همین از نظر تعریف نمی‌توانیم بگوییم جنگ داخلی وجود دارد. در واقع این جنگی میان تروریست‌ها و بقیه است. اما درباره انتخابات باید بگویم که این مسئله یک سرگرمی یا دیدگاه یا خواسته رئیس‌جمهور نیست. این مسئله منعکس‌کننده قانون اساسی است. جنگ ما درباره استقلال کشورمان است چراکه کشورهای دیگر و به ویژه غرب، عربستان و قطر خواهان سرنگونی دولت و رئیس‌جمهور هستند.»
رئیس جمهور سوریه در پایان در پاسخ به سوالی در مورد کناره‌گیری از قدرت در صورت درخواست‌های مردمی گفت: «وقتی مردم سوریه از من بخواهند که موقعیت و جایگاه خود را ترک کنم، من باید فوراً چنین کاری را بدون تردید انجام دهم زیرا اگر شما بخواهید به عنوان یک مقام، یک رئیس‌جمهور یا یک نخست‌وزیر منتخب موفق شوید، به حمایت مردم نیاز دارید. شما بدون حمایت نمی‌توانید به چیزی دست یابید یا در آنچه که در موقعیت خود انجام می‌دهید موفق شوید بنابراین این‌ها به هم مرتبط است. خواست آنها با توانمندی شما برای دست‌یابی به چیزی یا موفقیت ارتباط دارد.»