kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
عراقچی تایید کرد

فروش هواپیما به ایران همچنان منتظر اجازه آمریکا

در حالی که دولت یکی از دستاوردهای سفر به فرانسه را فروش ایرباس به ایران اعلام کرد، اما حالا عراقچی، معاون ظریف، رسما اذعان کرد فروش هواپیما به ایران همچنان منتظر اجازه آمریکاست.


معاون امورحقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با راه دانا در پاسخ به این سوال که با لغو تحریم‌ها چرا شرکت‌های سازنده هواپیما از جمله ایرباس و بوئینگ باید از آمریکا برای فروش هواپیما به ایران اجازه بگیرند، اظهار داشت: تحریم خرید هواپیما مربوط به تحریم‌های اولیه آمریکا می‌شود و برای خرید هواپیما آمریکایی‌ها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد بدهند و این کار را انجام داده‌اند و در آینده هم باید انجام بدهند.
سیدعباس عراقچی با تایید اینکه برای خرید هواپیما نیاز به اجازه آمریکا داریم، در پاسخ به اینکه چرا هنوز مجوز فروش هواپیما توسط آمریکا صادر نشده است، گفت: من از جزئیات آن خبر ندارم اما طبق برجام باید این کار انجام شود(!)
اما پیش از این اخبار منتشر شده از طرف‌های اروپایی هم نشان می‌داد تبلیغات دولت درباره خرید هواپیما چندان درست نیست مشکلات اساسی در این زمینه وجود دارد. مدیر روابط عمومی ‌‌شرکت ایرباس نیز چندی پیش گفته بود به این دلیل که بخش قابل توجهی از قطعات هواپیماهای این شرکت در آمریکا تولید می‌شود بدون تایید مقامات کاخ سفید نمی‌توانیم هواپیما به ایران بدهیم.
همچنین مدیران ایرباس با نعمت خواندن قرارداد با ایران، از بانک‌های اروپایی به خاطر تعلل در تأمین مالی این قرارداد انتقاد کرده بودند، چرا که قرار بود این بانک‌ها فروش هواپیماها به ایران را تأمین مالی کنند ولی بانک‌های اروپایی اعلام کردند از ترس بازگشت تحریم‌های تنبیهی آمریکا از انجام این کار اکراه دارند.
مسئول اجرای برجام کیست؟!
از سوی دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی هم در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری عرب‌زبان صحبت را به ماجرای بدعهدی غربی‌ها در این رابطه  کشاند و اظهار داشت: تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است(!)
صالحی در ادامه گفت: تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایش را به طور کامل پایان نداده است چرا که قبلا تعهد داده که با ایران مراوده تجاری نداشته باشد.
همچنین در حالی که عباس عراقچی معاون وزیر خارجه از علت کارشکنی آمریکا اظهار بی‌اطلاعی کرده، صالحی به «العربی الجدید» گفته است: ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند.
این خود نکته مهمی است که چرا مسئولان وزارت خارجه که طبق دستور رئیس‌جمهور وظیفه دارند اجرای مفاد برجام را پیگیری کنند، نه تنها در این باره کاری انجام نداده‌اند، که با خوش‌خیالی و اعتماد بی‌دلیل به آمریکایی‌ها انتظار دارند آنها با میل و رغبت تعهداتشان را انجام دهند!
خرید سیاسی!
علاوه بر این باید به این نکته توجه نمود که آنچه روحانی از اروپاگردی خود به ارمغان آورده، نه «قرارداد» با ایرباس که «تفاهم‌نامه‌ای» است که قرار است بعدا بر اساس آن قرار‌داد خریدی منعقد گردد! و ظاهرا دولت از رسانه‌ای کردن خرید لوکس و گرانقیمت خود اهداف دیگری داشته است.
در همین رابطه مدیران ایران‌ایر هم با تاکید بر اینکه خرید ایرباس‌ها مشروط به مجوز خزانه‌داری آمریکاست، بهره‌برداری‌‌ سیاسی ۲ طرف از این قرارداد را ضربه به هما دانستند و تصریح کردند: ایرباس‌ها هدیه دولت نیست، ضمن اینکه برنامه خرید این هواپیما روی میز نهادهای نظارتی است.
مدیران هما در گفت‌وگوی خود با تسنیم گفتند: شاید این سوءتفاهم برای برخی از دوستان پیش آمده که این هواپیماها از طرف دولت به هما هدیه داده شده است!! تکرار می‌کنیم این هواپیماها فاینانس شده است.
شایان ذکر است اخیراً 4 نماینده مجلس در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهوری این پرسش را مطرح کرده‌اند که «چرا اطرافیانتان باید پای جنابعالی را به مذاکرات با شرکت‌های خارجی - به‌خلاف عرف بین‌المللی و شأن رئیس‌جمهور - باز کنند و آیا از خود پرسیده‌اید پورسانت جوش دادن قرارداد ایرباس قرار است به جیب چه‌کسی واریز شود؟».
گفتنی است بر اساس قوانین فرانسه، صادرات محصولاتی که بیش از 10 درصد از آنها در آمریکا تولید می‌شود نیازمند مجوز از مقامات آمریکایی است.
این در حالی است که بر اساس یکی از بندهای برجام، اﯾﺎﻻت ﻣﺘﺤﺪه آمریکا ﻣﺘﻌﻬﺪ به ﺻﺎدرات، ﻓﺮوش، اﺟﺎره ﯾﺎ اﻧﺘﻘﺎل ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎی ﻣﺴﺎﻓﺮﺑﺮی ﺗﺠﺎری اﻧﺤﺼﺎرا ﺑﺎ ﮐﺎرﺑﺮی ﻏﯿﺮﻧﻈﺎﻣﯽ به ایران می‌شود. همچنین آمریکا متعهد به ﺻﺎدرات، ﻓﺮوش، اﺟﺎره ﯾﺎ اﻧﺘﻘﺎل ﻗﻄﻌﺎت ﯾﺪﮐﯽ و ﻗﻄﻌﺎت ﻋﻤﺪه ﺑﺮای هواپیمای ﻣﺴﺎﻓﺮﺑﺮی ﺗﺠﺎری ﺑﻪ اﯾﺮان و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺒﻌﯽ، از ﺟﻤﻠﻪ ﺿﻤﺎﻧﺖ، ﻧﮕﻬﺪاری، و ﺧﺪﻣﺎت ﺗﻌﻤﯿﺮ و ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ‌ﻫﺎی اﯾﻤﻨﯽ ﺑﺮای ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻮارد ﻣﺬﮐﻮر است.
اما آمریکایی‌ها تاکنون در اجرای برجام فقط یکطرفه عمل کرده‌اند و تمام تأسیسات هسته‌ای ایران را تقریبا تعطیل کرده‌اند اما در مقابل نه سوئیفت راه افتاده و نه ال‌سی گشایش یافته است و نه اینکه حتی اجازه فروش هواپیمای مسافربری به ایران را داده‌اند.