kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸

سرکوب و اخراج پناهجویا‌ن‌در بلژیک، آلمان، فرانسه و یونان

پناهجویان بار دیگر در کشورهای فرانسه، یونان، بلژیک و آلمان مورد هجوم و اخراج دولت‌های اروپایی قرار گرفتند.


زمستان سرد اروپا نیز باعث نشد دولت‌های مدعی حقوق بشر اروپایی دلشان به حال هزاران مهاجری که در اردوگاه‌های مرزی و در بدترین شرایط زندگی می‌کنند به رحم بیاید. طی دو روز گذشته از فرانسه گرفته تا یونان، مقدونیه، بلژیک و آلمان پناهجویان، هم مورد هجوم پلیس قرار گرفته‌اند، هم اردوگاهشان به آتش کشیده شده و هم کتک خورده و اخراج شده‌اند.
در مقدونیه صدها مهاجر و آواره سوری و عراقی در حالی که سعی داشتند با عبور از موانع موجود در  گذرگاه مرزی یونان با مقدونیه وارد این کشور شوند، با پرتاب گاز اشک آور پلیس مرزی مقدونیه مواجه شدند. بر اساس این گزارش، در حالی‌که پناهجویان فریاد می‌زدند، «مرزها را باز کنید» با پلیس درگیر شدند و پلیس  به سویشان گاز ا‌شک‌آور پرتاب کرد که شماری از زنان و کودکان در این یورش زخمی شدند. این گذرگاه مرزی نقطه اصلی ترانزیت آوارگانی است که در حال سفر به اروپای غربی هستند. نزدیک به ده هزار نفر در اردوگاه موقت کوچکی که برای اسکان 2500 نفر جا دارد، حضور دارند.
در فرانسه نیز پلیس ضدشورش این کشور   با پناهندگان در اردوگاهی در شهر بندری «کاله» که به تخلیه‌شان از این اردوگاه معترض بودند، درگیر شد. گزارش شده همزمان با ورود بولدوزرها و تیم‌های تخریب و آتش‌زدن چادرها در این اردوگاه پناهجویان به سمت آنها سنگ پرتاب کرده‌اند. اخیرا دادگاهی در فرانسه دستور داد هزاران نفر از پناهجویان و آوارگان مستقر در اردوگاه شهر کاله از این اردوگاه تخلیه شوند و اردوگاه تخریب شود. قرار است پناهجویان مستقر در اردوگاه کاله در اردوگاه‌های موقت دیگر اسکان یابند.
در یونان نیز وضع پناهجویان تعریفی ندارد.براساس گزارش‌ها در حال حاضر بیش از 22هزار مهاجر در یونان رها شده‌اند و درصورت عدم دستیابی به یک راه‌حل مناسب در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام خواهد شد. وضعیت پناهجویان در یونان به حدی «وخیم» است که  یک فرودگاه بین‌المللی سابق به مرکز مهاجران تبدیل شده است. در همین ارتباط وزیر مهاجرت یونان گفته درحال حاضر از هر 5 نفر در یونان یک نفر پناهجو به شمار می‌رود. حضور ناتو در دریای اژه کمکی هم به تعدیل این مشکل نکرده است.اما در آلمان پناهجویان هدف حملات نژادپرستانه نیز قرار می‌گیرند. افرادی ناآشنا یک ساختمان که برای اقامت پناهندگان در منطقه «زاورلاند» واقع در ایالت نورد راین- وست فالن آلمان آماده شده بود را هدف حمله قرار داده و به آن خسارت وارد کردند.قرار بود در این هفته خانواده ‌های پناهجو در این اقامتگاه اسکان داده شوند که فعلا انتقال آنها به این ساختمان به تاخیر افتاده است.
پلیس بلژیک نیز اعلام کرده از زمان اعمال کنترل‌های مرزی در مرز فرانسه و بلژیک به منظور مقابله با ورود موج پناهجویان، چندین اردوگاه منهدم شده و طی یک هفته گذشته نیز، از ورود بیش از 600 پناهجو به خاک بلژیک ممانعت به عمل آمده و این افراد به سوی فرانسه بازگردانده شده‌اند. دولت بلژیک هفته گذشته تصمیم گرفت به منظور مقابله با موج احتمالی ورود هزاران مهاجر ساکن اردوگاه پناهجویان کاله فرانسه به خاک خود، اقدام به برقراری کنترل موقت بر مرز خود با فرانسه کند و وزارت کشور بلژیک در همین راستا از تصمیم خود برای استقرار 250 تا 290 نیروی پلیس در گذرگاه‌های مرزی این کشور با فرانسه به ویژه در نزدیکی ساحل و بندر زیبراگ خبر داده است.