kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲

راز خصومت آل سعود با اسد به روایت اسناد ویکی‌لیکس

براساس تازه‌ترین افشاگری «ویکی‌لیکس»، یکی از دلایل مهم اصرار عربستان بر ادامه جنگ و براندازی نظام سوریه، این است که آل سعود اطمینان دارد اگر طرح براندازی شکست بخورد، رژیم آل‌سعود نیز فرو می‌پاشد.


به گزارش تسنیم، خبرگزاری «اسپوتنیک» اعلام کرده تازه‌ترین سند «ویکی‌لیکس» درباره ارتباط عربستان با جنگ سوریه منتشر شده است. براساس این سند، که مهر وزارت خارجه عربستان را دارد، رژیم سعودی به شدت نگران شکست طرح خود در خصوص براندازی نظام سوریه است. در این سند آمده است، «عربستان قادر نیست در قبال بحران سوریه عقب‌نشینی کند.» در این سند هشدار داده می‌شود که «اگر نظام سوریه از این بحران گذر کند، اولین هدف این نظام، انتقام گرفتن از کشورهایی خواهد بود که علیه سوریه و دمشق اقدام کرده‌اند و در صدر این فهرست نیز عربستان قرار دارد.» طبق این سند، «دولت سوریه در استفاده از هر وسیله‌ای برای رسیدن به اهدافش (سرنگون کردن دولت‌های مداخله کننده در سوریه) استفاده می‌کند و وضعیت عربستان تا حد زیادی خطرناک خواهد شد. لذا، باید از همه راه‌ها و ابزارهای ممکن برای سرنگونی «بشار اسد» استفاده کرد.»
در سند فوق همچنین توصیه‌هایی به مقامات سعودی دیده می‌شود که معلوم نیست از طرف چه کس و یا نهادی است. (احتمالاً از سوی آمریکاست) در این سند به ریاض توصیه شده که به تماس با دولت مسکو ادامه دهد و مقامات کرملین را به تغییر موضع (وارد نشدن در بحران سوریه) تشویق نماید. البته از رسانه‌های سعودی نیز خواسته می‌شود که از توهین به شخصیت‌های روس خودداری کنند. در ارتباط با نوع نگاه ریاض به بحران سوریه، ‌دیروز «رابرت مورفی» سفیر آمریکا در سوریه طی سال‌های 1974 تا 1978 گفت: هدف اولیه عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، کنار رفتن بشار اسد است.
هلاکت 120 تروریست
عناصر گروه تروریستی داعش که در صدد اشغال «تل‌ابیض» در شمال شرق «رقه» بودند، با مقاومت نیروهای کرد حامی دمشق مواجه شدند و با برجای گذاشتن 120 کشته، عقب نشستند. تل‌ابیض در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار گرفته و شمار جمعیت آن 30 هزار نفر است.
خبرها از تحولات میدانی سوریه همچنین حاکی است، ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود، کنترل جاده راهبردی حلب- خناصر را در دست گرفت. درگیری میان نیروهای دولتی و تکفیری‌های «داعش» و «جبهه النصره» همچنان ادامه دارد. این گروه‌ها شامل آتش‌بس در سوریه نمی‌شوند.
طرح «بی»
مدتی است که رسانه‌های غربی و عربی از اجرای طرح «بی» در صورت شکست آتش‌بس خبر می‌دهند. به گفته آنها، آمریکا درصدد ایجاد مناطق امن در شمال سوریه و استقرار مخالفان میانه‌رو در این مناطق است که اصطلاحاً به آن «طرح بی» می‌گویند.
دریادار بازنشسته «جیمز استاوریدیس» فرمانده سابق نیروهای ناتو در این باره گفت: «طرح بی‌ در سوریه ممکن است بدون مشارکت روسیه و با مشارکت اردن، به اجرا درآید.» به گفته وی، در منطقه‌ای که قرار است طرح بی اجرا شود، هواپیماها حق پرواز نخواهند داشت و مخالفان معتدل در آنجا مستقر خواهند شد! منظور آمریکا و متحدانش از مخالفان میانه‌رو و معتدل، ‌تروریست‌هایی هستند که مثل تکفیری‌ها، علیه دولت دمشق می‌جنگند.
غربی‌ها در حالی از طرح بی سخن می‌گویند که روسیه یک بار دیگر درباره تجزیه سوریه، به غرب هشدار داد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: در خصوص آتش‌بس سوریه، چیزی به نام طرح بی وجود ندارد.
سایر رویدادها
* روزنامه «تودی زمان» چاپ ترکیه، از آنکارا خواست سیاست‌های خود در قبال سوریه را تغییر دهد.
* منابع سوری از کشف دو خودروی حامل سلاح‌های آمریکایی و اسرائیلی در منطقه «السویدا»ی سوریه خبر دادند.
* مسئولان سوری از افزایش تعداد نامزدهای انتخابات پارلمانی سوریه به بیش از 5570 نفر خبر دادند. این انتخابات قرار است 25 فروردین برگزار شود.