kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹

اخبار ویژه



اعتراض 2 منتخب مردم به مصادره‌گرایی مدعیان اصلاح‌طلبی
دو منتخب مردم در استان فارس به مصادره خود از سوی مدعیان اصلاح‌طلبی اعتراض و اعلام برائت کردند.
سیدعلاءالدین خادم از حوزه انتخابیه سپیدان و بیضا با انتشار بیانیه‌ای اعتراضی نوشت: با نهایت خضوع و خشوع خداوند بزرگ را شکرگزارم که الطاف کریمانه خود را در لبیک به ندای رهبری، مشمول حال مردم شریف و شهیدپرور شهرستان سپیدان نمود تا بتوانند در هفتم اسفند حماسه ارزشمندی را در تاریخ خویش ثبت نمایند. اینجانب مراتب تقدیر و سپاس خود را نثار این مردم بزرگ اعم از خانواده معزز شهدا، جانبازان، ایثارگران، و همه اقشار مختلف شهری و روستایی که پیوند عمیقی در صداقت و راستی دارند، می‌نمایم.
براساس تعهدی که نسبت به ارزشهای انقلاب اسلامی و راه امام(ره) و حفاظت از قانون اساسی و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری دارم نیت خدمت خالصانه به مردم عزیز را سر لوحه کار خود قرار داده‌ام و از ابتدای ورود به عرصه انتخابات فعالیت خود را بصورت مستقل آغاز نموده و در این راه از یاری خداوند متعال و حمایت اهل بیت‌ علیهم السلام و همت و کفایت مردم بزرگوار بهره‌مند بوده‌ام و وامدار هیچ‌کس یا گروه  سیاسی نیستم و بار دیگر اعلام می‌دارم که قدردان محبت و شایستگی‌های شما مردم عزیز خواهم بود. امید است بتوانم گوشه‌ای از مشکلات شهرستان را در حد توان مرتفع نموده و رضایت حضرت حق و مردم شهرستان را فراهم سازم.
همچنین دکترمحمدجواد جمالی نماینده منتخب مردم شهرستان فسا در بیانیه‌ای تصریح کرد: با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و درود بر روح مطهر امام و شهدای گرانمایه اسلام اینجانب دکتر محمدجواد جمالی نماینده منتخب شهرستان فسا در مجلس دهم سرباز و پیرو ولایت مقام معظم رهبری و معتقد به تفکر اصول‌گرایی هستم متاسفانه در حرکتی غیراخلاقی نام بنده را در لیست‌های مختلفی قرار دادند بنده صراحتا اعلام کرده و می‌کنم عضو هیچ گروه و حزب نبوده و نیستم و تفکری بجز تفکر اصول‌گرایی ندارم.

ابهامات صرافی یک مقام دولتی
روزنامه رسالت از حسین فریدون خواست درباره ابهامات مربوط به اداره یک صرافی و حضور همزمان در دولت توضیح دهد.
این روزنامه نوشت: آقای حسین فریدون در ترکیب هیئت مدیره یک صرافی حضور دارد. پرسش این است آیا این آقا همان بزرگواری است که اکنون دستیار ویژه رئیس جمهور است؟ اگر هست چطور می‌شود یک صراف، کارمند دولت یا مدیر یا یک مقام دولتی باشد؟ پس تکلیف قانون منع تصدی دو شغل چه می‌شود؟ اجرای قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات ارز و سکه و طلا چه می‌شود؟ قانون منع دریافت از دو صندوق چه می‌شود. بالاخره ارزهایی که صرافی‌ها دارند اگر نگویم تماماً حداقل بخشی از آنها از صندوق بانک‌های دولتی به صورت مستقیم و از صندوق بانک مرکزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأمین می‌شود، نمی‌شود؟ از همه مهمتر با توجه به منصب و مقام آقای حسین فریدون، آن گونه که در مذاکرات 5+1 از قاب تلویزیون دیده شد، حتی از وزیر امور خارجه هم بالاتر می‌نمود. اکنون مرتبت و منزلت این صراف- که باید از رئیس بانک مرکزی پایین‌تر باشد- پایین‌تر است یا بالاتر؟ به عبارت ساده‌تر این بانک مرکزی است که تحت امر این صراف است یا این صراف است که به بانک مرکزی فرمان می‌دهد؟
نویسنده می‌افزاید: صراف باید به بانک مرکزی تعهد بدهد که در هیچ یک از سازمانها و نهادهای دولتی اشتغال ندارد و مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره دیگر شرکتها نباشد و شریک صرافی دیگری نمی‌باشد. این حکم آمره جزء 8 ماده 10 مصوبه شورای پول و اعتبار است. آیا حضور جناب فریدون به عنوان هیئت مدیره یک صرافی با پست و منصب دولتی دستیار ویژه رئیس جمهور مغایر مصوبه شورای پول و اعتبار نیست؟ مکان صرافی باید دارای محل فعالیت دائم و ثبت شده به نام شرکت صرافی باشد. این مکان باید قبلاً از نظر موقعیت تجاری و امنیتی مورد تأیید بانک مرکزی قرار گیرد تا جواز تأسیس صادر گردد. این شرکت صرافی مستقر در طبقه همکف یک ساختمان یا آپارتمان مورد تأیید بانک به رعایت تبصره ذیل ماده 6 مصوبه شورای پول و اعتبار می‌باشد؟
مجوز فعالیت صرافی مستلزم ارائه ضمانت نامه بانکی بدون قید شرط بابت حسن انجام تعهد به سر رسید دو ساله به مبلغ 20 درصد سرمایه صرافی است. آیا این سپرده 400 میلیون تومانی از سوی صرافی مذکور در وجه بانک مرکزی تأدیه شده است؟ اعتبار انجام فعالیت صرافی برای مدت یک سال اعطا می‌گردد، پس از آن در صورت تأیید قابل تمدید است آیا این تأیید و آن تمدید از سوی بانک مرکزی صادر شده است؟... رصد کردن اجرا یا عدم اجرای قانون مبارزه با پولشویی مستلزم ارسال آمار و اطلاعات معاملات انجام یافته در صرافی به بانک مرکزی است آیا صورت‌های مالی صرافی به بانک مرکزی ارسال شده؟ و بانک می‌تواند بگوید این صرافی چند میلیون در چه سبد ارزی خرید و فروش ارز داشته است؟ فروش ارز توسط صرافی باید به صورت روزانه در دفاتر ثبت شود (ماده 35). بانک مرکزی باید در مورد نحوه فعالیت صرافی و رسیدگی به حساب‌هایش بازرسی به صرافی اعزام کند (ماده 39). آیا بانک مرکزی تاکنون بازرسی به این صرافی که برادر رئیس جمهور و دستیار ویژه‌اش در آن ذینفع است، اعزام کرده است؟ و کلام آخر آنکه در ایامی که جناب حسن روحانی صاحب منصب مرکز تحقیقات استراتژیک تحت امر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، برادر محترمش صاحب صرافی بود. اکنون که ایشان به منصب ریاست جمهوری ارتقا یافته و برادر محترمش به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور است به طوری که مردم او را در مذاکرات 5+1 در مرتبتی بالاتر از وزیر امور خارجه هم در قاب تلویزیون و هم در پشت اتاق‌های دربسته دیده‌اند، چرا لقب کاسبی تحریم‌ها نسبت به دیگران داده می‌شود؟ چند نفر از تعداد 426 صرافی تا تاریخ 93/5/6 از نظر بانک مرکزی اعتبار داشته‌اند به کاسبی تحریم مشغولند مدیرانشان حامی دولت و چند نفر منتقد دولت هستند؟

با حلوا حلوا کردن وزیر مردم صاحب‌خانه نمی‌شوند
یک سایت حامی دولت پیش‌بینی کرد تا مدت‌ها رکود بر بازار مسکن حاکم باشد.
ایرج رهبر عضو کانون سراسری انبوه‌سازان درباره وضعیت بازار مسکن در سال 1395 اظهار داشت: «نمی‌شود پیش‌بینی کرد که چه وضعیتی پیش می‌آید و فعلا تاکنون تغییر و تحولی در بازار مسکن به وجود نیامده است.»
وی به خبر آن‌لاین گفته است؛ نشانه‌ای دیده نمی‌شود که تغییر و تحول به وجود آید، «بازار سه ماه اول سال آینده خود را نشان خواهد داد.
عضو کانون سراسری انبوه‌سازان عنوان کرد: «من فکر نمی‌کنم خیلی تغییری حاصل شود، چرا که هیچ تغییری در وضعیت اقتصادی مردم ایجاد نشده و تغییر و تحولی در برنامه‌های دولت به وجود نیامده است.»
رهبر متذکر شد: «رکود به گونه‌ای است که فشار روی بخش مسکن آورده و بالاخره باید یک فکری برای این وضعیت شود.»
وی ادامه داد: « من معتقدم رکود در بازار مسکن حداقل در فصل اول سال آینده ادامه خواهد داشت و از فصل دوم هم باید ببینیم دولت چه برنامه‌ای دارد.»
رهبر خاطر نشان کرد: «برای خروج از رکود، توان و قدرت خرید مردم باید بالا رود و امکانات و زمینه برای تولید فراهم شود.»
وزیر راه و شهرسازی و معاون وی اخیرا به روال 3 ماه گذشته وعده کرده بودند سال آینده سال رونق و خرید و فروش مسکن باشد.
در همین حال نسیم آن‌لاین در گزارشی نوشت: با تاخیر و تمدید چندباره در اعلام نهایی زمان اتمام مسکن‌مهر، این‌بار نوبت به سال 95 رسیده، هر چند که با وضعیت فعلی، معلوم نیست که قطار مسکن مهر در سال آینده هم به ایستگاه پایانی برسد. به جرئت می‌توان گفت که کم‌کاری دولت در احداث و تکمیل مسکن مهر در دو سال اخیر صدای بسیاری را بلند کرده است.
«تجمع چندین‌باره متقاضیان مسکن مهر در مقابل عمارت بهارستان»، «طنین‌انداز شدن صدای نمایندگان مردم در صحن مجلس در مخالفت با تعلل دولت در به اتمام رساندن این طرح» و «متضرر شدن خریداران مسکن مهر و یاس شدید دارندگان مسکن مهر از تاخیر در اتمام این طرح»، فقط قسمت کوچکی از نشانه‌های بزرگ از تعلل وزارت راه در به سرانجام رساندن مسکن مهر بوده است.

85 درصد از 5 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد مشکل اشتغال دارند
نیاز 85 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد، اشتغال است.
این خبر را یکی از مقامات کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد عنوان کرده است. به گزارش روزنامه فرهیختگان، «ماشاءالله تابع جماعت» (رئیس مرکز آموزش و تحقیق کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد) می‌گوید: حدود 5 میلیون فارغ‌التحصیل به عضویت این کانون درآمده‌اند که در تشکل‌های کانون سازماندهی شده‌اند. بخشی از فعالیت‌های کانون نیز خدمات و تسهیلات است که بخشی از آن رفاهی و تسهیلاتی و بخشی دیگر برگزاری جشن‌ها، سمینارها، خدمات بیمه‌ای و ورزشی است.
وی می‌افزاید: «یکی از فعالیت‌های ما در حوزه اشتغال و کارآفرینی است، چرا که براساس نظرسنجی‌هایی که از فارغ‌التحصیلان داشته‌ایم حدود 85 درصد نیاز فارغ‌التحصیلان در حوزه اشتغال است. البته مشکل اشتغال را دولت و وزارتخانه‌های مربوطه نیز نتوانسته‌اند آن گونه که باید حل کنند و بالطبع یک سازمان یا یک کانون مثل ما نیز مسئولیت مستقیم ندارد و نمی‌تواند خیلی نقش‌آفرینی کند.»
تابع جماعت با اشاره به اینکه معضل اصلی کشور در حال حاضر همزمان با رکود و تورم، اشتغال است، افزود: «این هم به دلیل آن است که اشتغال مسئله اول خانواده‌ها و فارغ‌التحصیلان است. ما الان در جمع دانشجویان فارغ‌التحصیل کشور بیش از 42 درصد بیکاری داریم.» وی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: «فارغ‌التحصیلان ما بالاترین سهم نرخ بیکاری را دارند. متوسط نرخ بیکاری در حال حاضر در کشور 10/7 است؛ اما متوسط نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کل کشور بیش از 42 درصد است. این یک زنگ خطر است. یعنی کسی که تحصیلات عالی ندارد راحت‌تر شغل پیدا می‌کند اما فارغ‌التحصیلان ما امروز مشکل اصلی‌شان این است که یا شغلی پیدا نکرده‌اند یا اشتغال دانش محوری که بر مبنای حوزه تخصصی‌شان است نبوده است.»

بی‌بی‌سی: لیست امید با هیچ معیاری لیست اصلاح‌طلب نیست
شبکه انگلیسی حامی اصلاح‌طلبان، به بی‌هویتی این جریان اذعان کرد.
وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی نوشت: اصلاح‌طلبان در سال 92 از نامزدی حسن روحانی حمایت کردند که نه سوابقش از عضویت او در جناح اصلاح‌طلب حکایت می‌کرد و نه در میان نامزدها، نزدیک‌ترین نامزد به اصلاح‌طلبان بود.
بی‌بی‌سی می‌افزاید: بسیاری از اصلاح‌طلبان به صراحت از اعتراضات معروف به جنبش سبز انتقاد کردند و با تندروی خواندن واکنش‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388، خواستار درس گرفتن از آن حوادث و اصلاح تاکتیک‌ها و استراتژی خود در آینده شدند.
نویسنده خاطر نشان می‌کند: در انتخابات 94 فهرست اصلاح‌طلبان در نهایت چنان شکل گرفت که با هیچ معیار و ملاکی نتوان آن را فهرستی اصلاح‌طلبانه، در مقایسه با فهرست‌های پیشین این جریان، خواند. این فهرست، در واقع با چشم بستن بر سابقه اصلاح‌طلبانه یا اصولگرایانه نامزدهای مورد حمایت، اصل را بر حمایت آنان از دولت حسن روحانی قرار داد.
بی‌بی‌سی می‌افزاید: فهرست امید، نه فهرست اصلاح‌طلبان که فهرست طرفداران دولت است.

همدستی آمریکا با گروه‌های تروریستی برای تجزیه کشورهای خاورمیانه
آمریکا همچنان از گروه تروریستی داعش در سوریه حمایت می‌کند و به این ترتیب، صلح و آرامش در این کشور به آمریکا بستگی دارد.
وبسایت گلوبال ریسرچ با انتشار این تحلیل نوشت: واشنگتن همه گروههای تروریستی شناخته شده و گروههای فرعی فعال در سوریه و مناطق دیگر را ایجاد کرده و از آنها حمایت می‌کند. آنها نمی‌توانند بدون حمایت خارجی، تامین سلاح، کمک‌ مالی، آموزشی و کمک‌های دیگر باقی بمانند.
پس از توقف درگیریها در سوریه، یک خودروی بمب‌گذاری  شده در استان حماه منفجر شد و دست کم چهار کشته و چندین مجروح برجای گذاشت. این انفجارشکنندگی آتش‌بس را بلافاصله پس از اجرای آن به  نمایش گذاشت و نشان داد تا زمانی که واشنگتن و متحدانش خواستار جنگ هستند، توقف دشمنی‌ها و ایجاد صلحی پایدار غیرممکن است.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی غربی و اسرائیلی، بدون ذکر نام آنها از توقف خصومت‌ها ابراز نگرانی کرد و نوشت:  این آتش‌بس عواقب ناخواسته‌ای از جمله تحکیم قدرت (اسد) دست کم برای چند سال آینده را به دنبال خواهد داشت.
در همین حال مایکل هایدن رئیس سابق سازمان سیا پیش‌بینی کرده که کشورهای خاورمیانه تجزیه شوند. به گزارش العربیه رئیس سابق سیا گفته است تحولات جاری در خاورمیانه تغییراتی دگرگون‌کننده و بسیار موثر خواهد بود.
هایدن گفت: «آنچه امروز در خاورمیانه اتفاق می‌افتد مانند مرحله پس از جنگ جهانی دوم است.
هایدن از احتمال فروپاشی برخی کشورها و همچنین از بین رفتن مرزهایی که معاهدات «ورسای» و «سایکس پیکو»، آنها را ترسیم کرده‌اند، سخن گفته و افزود: سوریه دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد، عراق نیز همینطور، لبنان انسجام خود را از دست می‌دهد و لیبی که از چند وقت پیش به پایان رسیده است. جنگ با تروریسم فرسایشی خواهد بود.