kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲

مذاکره کننده آمریکایی مأمور ترور کاسترو بود!(پرونده)

دیپلمات آمریکایی مذاکره‌کننده با رهبر کوبا در سال 1963، از طرف سازمان «سیا» ماموریت داشت که «فیدل کاسترو» را ترور کند!


به گزارش خبرگزاری فارس، «بایگانی ملی امنیت آمریکا» به تازگی سندی را منتشر کرده که از عجیب‌ترین و کثیف‌ترین حقه‌های دستگاه جاسوسی‌«سیا» برای از میان برداشتن «فیدل کاسترو» پرده برمی‌دارد.
طبق این سند که نشریه «ال کمرسیو» چاپ «پرو» نیز آن را منتشر کرد، دولت واشنگتن «جیمز دونوان» وکیل را به‌عنوان مذاکره‌کننده سیاسی از طرف آمریکا با رهبر کوبا تعیین می‌کند. سپس، سازمان سیا با این فرد ارتباط برقرار کرده و از او می‌خواهد یک دست لباس غواصی آلوده به بیماری سل را به رهبر کوبا هدیه بدهد و «دونوان» نیز این کار را انجام می‌دهد، اما این حقه کثیف سیا نتیجه نمی‌دهد. این سند به تازگی از سوی «بایگانی ملی آمریکا» منتشر شده است. این گزارش به جزئیات بیشتر و اینکه مثلا چگونه این توطئه خنثی می‌شود اشاره‌ای نکرده است.
بر اساس کتاب رکوردهای جهانی، «گینس»، کاسترو با 638 مورد تلاش ناموفق برای قتل خود مواجه بوده و این تعداد سوءقصد باعث شده که کاسترو رکورد بیشترین سوءقصد نسبت به یک فرد را در طول تاریخ بشکند. در تمام این 638 مورد آمریکا قصد ترور کاسترو را داشته است.
علی‌رغم همه تلاش‌های سیا برای قتل کاسترو، او تا مرداد آینده به سن 90 سالگی می‌رسد. آمریکا تلاش می‌کند با قتل کاسترو، بر کوبا مسلط شود.