kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲

پاسخ قاطع ارتش سوریه به نقض آتش‌بس در حلب

ارتش سوریه به هشت مورد نقض آتش‌بس از طرف گروه‌های تکفیری در شمال استان «حلب» قاطعانه پاسخ داد و سکوی پرتاب موشک آنها را منهدم کرد.



به گزارش تسنیم، دیروز تروریست‌های تکفیری در شمال استان حلب، شهر شیعه‌نشین «نبل» را با شلیک دو فروند موشک «گراد» هدف قرار دادند. در پی وقوع این حادثه وهفت مورد نقض آتش‌بس دیگر، ارتش سوریه به سرعت وارد عمل شد و سکوی پرتاب موشک تروریست‌ها در منطقه «عندان» را هدف قرار داد.
تروریست‌ها همچنین شهر دمشق را با 10 گلوله خمپاره هدف قرار دادند. این حمله تلفات جانی نداشت و فقط به جراحت تعدادی شهروند انجامید.
از استان شمالی «رقه» نیز خبر رسیده، نیروهای کرد طرفدار دولت دمشق توانستند تمامی پایگاه‌های عناصر تروریست‌ها را در شهر «تل ابیض» تحت کنترل درآورند. به گزارش ایسنا، نیروهای کرد تنها در عملیات آزادسازی روستای «نص‌تل» و شهرک «عین‌العروس» توانستند 70 عضو «داعش» را از پای درآورند. داعش شنبه گذشته نیز با سوءاستفاده از آتش بس، شهر «تل‌ابیض» و برخی مناطق اطراف آن را اشغال کرده بود. در مورد شمار کل تلفات تروریست‌ها در این عملیات گزارشی نرسیده است.
در استان «لاذقیه» نیز ارتش سوریه پس از درگیری شدید با عناصر «جبهه النصره»، کنترل شهرک «الصراف» را به دست گرفت.
علی‌رغم درگیری‌های فوق، «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه و همچنین، نهاد موسوم به «کارگروه ویژه آتش‌بس در سوریه» از روند برقراری آتش‌بس در این کشور ابراز رضایت کردند.
دولت سوریه پیش از این اعلام کرده بود که حمله علیه تروریست‌های داعش و جبهه النصره را ادامه خواهد داد.
با این حال، آتش‌بس در سوریه کاملا شکننده است و به علت تعدد گروه‌های مسلح که تعداد آنها تا 250 گروه هم ذکر می‌شود، استقرار این آتش‌بس و پایبندی به آن امری دشوار است.
خوشبختانه دولت‌های سوریه و روسیه توانسته‌اند در سطح جهان جبهه نیم‌بندی را علیه داعش ایجاد کنند؛ دیروز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه یک بار دیگر تأکید کرد که جامعه بین‌الملل باید بدون پیش‌شرط، برای شکست داعش متحد شود. به گزارش فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هم لااقل در ظاهر، تصریح کرد که هیچ آتش‌بسی علیه «داعش» در کار نخواهد بود. امیر کویت هم گفت: این آتش‌بس فرصتی به جامعه بین‌الملل می‌دهد تا بر مبارزه با تروریسم متمرکز شود.
سایر رویدادها
* «گنادی کاتیلوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت، تا تروریست‌ها در سوریه ریشه‌کن نشوند، برقراری ثبات در این کشور امکانپذیر نیست.
* «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای «بشاراسد» رئیس‌جمهور سوریه، در مسکو با معاون وزیرخارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
* نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، نظامیان آمریکایی و روسی برای حفظ آتش‌بس در سوریه، با یکدیگر همکاری می‌کنند.
* کمیته عالی انتخابات سوریه اعلام کرد، در چهار روز نخست پس از اعلام زمان انتخابات پارلمانی (25 فروردین)، 967 نفر نامزد این انتخابات شدند.