kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
همزمان با اجرای آتش‌بس سوریه

جنگنده‌های سعودی و اماراتی به نظامیان آمریکا و ترکیه در اینجرلیک پیوستند!

همزمان با اجرای آتش‌بس در سوریه، نقل و انتقال هواپیماهای جنگی و نیروی نظامی از عربستان و امارات به پایگاه اینجرلیک ترکیه آغاز شد!


همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، آمریکا و  متحدان منطقه‌ای این کشور اجرای آتش‌بس را بخشی از تاکتیک رزمی خود علیه دولت دمشق می‌دانند و در همین چارچوب، در حالی که آتش‌بس از نیمه شب دیشب به اجرا درآمده، نقل و انتقال نظامی آنها نیز به ترکیه آغاز شده است.
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از اعزام یگان‌های نظامی و جنگنده توسط دولت‌های عربستان و قطر به پایگاه «اینجر لیک» ترکیه خبر داد.
وی شمار دقیق نیروها و جنگنده‌ها و نوع ماموریت‌ آنها را اعلام نکرد. برخی منابع شمار نظامیان سعودی وارد شده به این پایگاه را 130 نفر اعلام کرده‌اند. پیش از این رسانه‌های ترک اعلام کرده بودند، چهار فروند جنگنده از نوع «اف-15» وارد اینجرلیک می‌شوند.
علاوه بر امارات و عربستان، دیروز ارتش ترکیه نیز در مناطق مرزی نزدیک به سوریه دست به تحرکات زد. در منطقه مرزی استان «لاذقیه» سوریه، تروریست‌های جیش‌الفتح که اکثریت آنها قفقازی و چچنی هستند، از ترکیه وارد این استان شدند و دو روستای «الدرهًْ» و «الصراف» را پس از گلوله‌باران سنگین، اشغال کردند.
 آنکارا که مدعی است با عناصر تکفیری می‌جنگد، نمی‌تواند تکفیری بودن این عناصر وارد شده به خاک سوریه را انکار کند. «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه نیز دیروز اعلام کرد، آتش‌بس در سوریه برای آنکارا الزام‌آور نخواهد بود!
یکی از شروط آتش‌بس، ادامه جنگ با تروریست‌های تکفیری داعش و النصره است.
در ارتباط با پیوند نزدیک میان داعش و آنکارا، «محرم اینچه» نماینده مجلس ترکیه عکسی را در اختیار خبرنگاران گذاشت که یکی از فرماندهان داعش را در حال گذراندن دوره مداوا در یک بیماستان استان «هاتای» ترکیه نشان می‌دهد.
اظهارات اوباما
 واکنش لاوروف
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، یک بار دیگر تکرار کرد: «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نمی‌تواند بخشی از آینده این کشور باشد و برکناری وی تنها راه پایان بخشیدن به جنگ داخلی و متحد ساختن سوری‌ها علیه تروریسم است!
«سرگئي لاوروف» وزیر خارجه روسیه اما در واکنش به این اظهارات گفت که اظهارات مقامات آمریکایی درباره رفتن رئیس‌جمهورسوریه،  خلاف توافقنامه مسکو و واشنگتن است. منظور لاوروف از توافقنامه مذکور، توافق بر سر آتش‌بسی است که از دیشب به اجرا درآمده است.
«سرگئی نارشکین» رئیس مجلس دومای روسیه نیز گفت: هیچ کشوری هرچند قدرتمند و بانفوذ باشد، حق ندارد به جای مردم سوریه، سرنوشت این کشور را تعیین کند.
در ارتباط با اجرای طرح جایگزین، در صورت شکست آتش‌بس که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مطرح کرده بود نیز «ولادیمیر چیزوف» نماینده روسیه در اتحادیه اروپا گفت، مسکو هیچ طرح جایگزینی را برای اوضاع سوریه بررسی نمی‌کند و چنین طرحی را غیرمفید می‌داند. وزیر خارجه روسیه نیز اظهارات مشابهی را بر زبان آورد.
آن‌طور که جان‌کری اشاره کرده، بر اساس این طرح جایگزین، سوریه باید تجزیه شود.
همچنین، در صورت به اجرا درآمدن و پایدار ماندن آتش‌بس، مذاکرات صلح میان نمایندگان اعزامی دولت و مخالفان سوریه 1‍7 اسفندماه در ژنو برگزار می‌شود.
توطئه دیگری که آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش برای سوریه در نظر دارند، ایجاد منطقه به اصطلاح «امن» در شمال سوریه است؛ جان‌کری در این باره گفت، ایجاد چنین منطقه‌ای به 30 هزار نیرو نیاز دارد.
هدف از ایجاد چنین منطقه‌ای، جلوگیری از حملات ارتش سوریه و مقاومت به تروریست‌هاست.
«میخائيل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه در ارتباط با این توطئه آمریکا ابراز نگرانی کرد.
 وی گفت: «تلاش برای ایجاد منطقه حائل در سوریه و در نزدیکی مرزهای ترکیه، باعث نگرانی است.»
دیروز همچنین، 100 گروه مخالف اعلام کردند آتش‌بس مورد توافق آمریکا و روسیه را می‌پذیرند. البته، این گروه‌ها شامل «داعش» و «جبهه النصره» نمی‌شوند. آمریکا فقط داعش را گروه تروریستی می‌داند. عربستان نیز تاکنون موضع خاصی در قبال آتش‌بس اتخاذ نکرده است. این کشور حامی جدی داعش، النصره و دیگر گروه‌های تکفیری است.
سایر رویدادها
* رافائل رامیرز رئیس دوره‌ای شورای امنیت، برقراری آتش‌بس در سوریه را گامی مهم در ایجاد صلح در این کشور دانست.
* دمشق اعلام کرد، انتخابات پارلمانی سوریه، در تاریخ اعلام شده (25 فروردین) برگزار می‌شود.
* خبرگزاری اسپوتنیک نوشت عناصر تروریستی داعش در عراق و سوریه از موشک‌های حاوی مواد شیمیایی خطرناک استفاده می‌کنند.
* گروه تحقیقات تسلیحات جنگی طی گزارشی اعلام کرد، 51 شرکت از 20 کشور منبع صدور بمب برای داعش هستند. امارات، آمریکا، رومانی، هند و ژاپن از جمله این کشورها هستند.
* ارتش سوریه شهرک استراتژیک «خناصر» در استان «حلب» و منطقه «عین بیضاء» در حومه شمالی «لاذقیه» را آزاد کرد.
* جنگنده‌های روسی طی دیروز و پنجشنبه، 200 هدف تروریست‌ها را بمباران کردند. کرملین اعلام کرده، حملات علیه تروریست‌ها ادامه خواهد یافت.