kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
عفو بین‌الملل گزارش داد

انگلیس اسلحه می‌دهد /آل سعود آدم می‌کشد

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالیانه خود با انتقاد «شدید» از دولت انگلستان اعلام کرده این کشور با ارسال تسلیحات برای عربستان، «موجب قتل غیرنظامیان زیادی» شده است.



سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالیانه خود به انتقاد از سیاست‌های انگلیس پرداخته است.  به گفته «کیت الن» مدیر عفو بین‌الملل «انگلیس سابقه خطرناکی را در جهان در موضوع حقوق بشر بر جای می‌گذارد. شکی نیست که کوچک شمردن حقوق بشر توسط این حکومت هدیه‌ای به دیکتاتورهای جهان است که در نهایت ضربه‌ای برای تضعیف توانایی ما در درخواست از دیگر کشورها برای حمایت از حقوق و قوانین خواهد بود.» وی تاکید کرد، رفتار انگلستان در قبال عربستان، چین و مصر نشان می‌دهد که دولت انگلیس تمایل خود را برای ترویج حقوق بشر از دست داده است.
به گزارش فارس، عفو بین‌الملل در این گزارش همچنین تاکید کرد که «دولت انگلیس، میلیاردها پوند تسلیحات نظامی به عربستان ارسال کرده است تا در ائتلاف در جنگ یمن از آنها استفاده کند.» گزارش عفو بین‌الملل ادامه می‌دهد، این درحالی است که غیرنظامیان یمنی با استفاده از این تسلیحات به قتل می‌رسند. سازمان عفو بین‌الملل بارها از دولت انگلستان خواسته فروش تسلیحات نظامی به عربستان و ائتلاف سعودی در جنگ یمن را که با نقض حقوق بشر همراه است، متوقف کند. از سوی دیگر وزارت خارجه انگلستان تاکنون از انجام تحقیقات مستقل درباره فعالیت‌های عربستان در یمن جلوگیری کرده و هرگز درباره محدودیت فروش و مجوز تسلیحات به عربستان حرفی نزده است. چند روز پیش از این اسنادی به دست نشریه آبزرور رسید که براساس آن معلوم شد، دولت انگلستان با حمایت از عربستان در سازمان ملل جلوی افشا شدن جنایات آل‌خلیفه علیه مردم بحرین را هم گرفته است.
جنایت تازه‌ سعودی‌ها
آل‌سعود که حمایت‌های کشورهایی مثل انگلیس را دارد اما، عصر روز سه‌شنبه شهرک «العوامیه» در استان شیعه‌نشین «القطیف» را محاصره و اقدام به سرکوب ساکنان آن کرد. طبق گزارش‌های منتشر شده در جریان تیراندازی نظامیان سعودی‌ یک نفر شهید و 26 تن هم زخمی شدند.