kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۱۵۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵
حملات علیه تکفیری‌ها ادامه می‌یابد

توافق روسیه، آمریکا و سوریه بر سر آتش‌بس

دولت دمشق پیشنهاد واشنگتن و مسکو را برای برقراری آتش‌بس در سوریه با هدف کمک‌رسانی به غیرنظامیان پذیرفت. طبق توافق حاصله حملات علیه تروریست‌های «داعش» و «جبهه النصره» ادامه می‌یابد.


به گزارش تسنیم، یک مسئول در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، این کشور طرح صلح روسیه و آمریکا برای آتش‌بس که در آن توقف حملات نظامی به استثنای حمله علیه «داعش» و «جبهه النصره» آمده را پذیرفته است.
این منبع اعلام کرده که دمشق با هماهنگی روسیه، حملات علیه گروه‌های خاص در برخی مناطق را متوقف می‌کند و البته در صورتی که این گروه‌های مسلح توافق را نقض کنند و یا غیرنظامیان را هدف قرار دهند، ارتش سوریه واکنش نشان خواهد داد.
در پی واکنش مثبت دمشق به طرح صلح مشترک آمریکا و روسیه برای برقراری آتش‌بس، روسای جمهور دو کشور طی تماس تلفنی و گفت‌وگو با یکدیگر، از این آتش‌بس استقبال کردند؛ «ولادیمیر پوتین» گفت، با پذیرش این آتش‌بس، یک فرصت واقعی برای پایان یافتن خشونت در سوریه به وجود آمده است. «باراک اوباما» هم از همه طرف‌ها خواست آتش‌بس را رعایت کنند.
قرار است که این آتش‌بس بین نیروهای سوری و آنچه غربی‌ها «مخالفان سوریه» می‌نامند از 27 فوریه (8 اسفند) به اجرا درآید.
دوشنبه گذشته نیز زمانی که وزرای خارجه آمریکا و روسیه بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند، طی بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند: توقف جنگ در سوریه شامل نبرد علیه گروه‌های تروریستی «داعش» و «جبهه النصره» نمی‌شود. در این بیانیه همچنین، اعلام شده بود که طرف‌های درگیر در سوریه مواضع خود را نسبت به طرح آتش‌بس، تا 26 فوریه (7 اسفند) اعلام خواهند کرد.
هرچند گروه موسوم به «هیئت عالی مذاکرات» که در ریاض مستقر است، اعلام کرده که این آتش‌بس را به طور مشروط می‌پذیرد، ولی شرط‌های این گروه در واقع، همان چیزهایی است که در متن قرارداد آتش‌بس آمده است.
متن توافق
در بیانیه مشترک وزارتخانه‌های خارجه آمریکا و روسیه، متن کامل آتش‌بس آمده است؛ بر اساس این متن، طرفین درگیری باید به حملات متقابل پایان دهند، سازمان‌های کمک‌رسان باید دسترسی به مناطق تحت محاصره را داشته باشند و سیطره بر مناطق جدید باید متوقف شود.
در این بیانیه همچنین تاکید شده است که روند سیاسی سوری‌ها با هدایت سازمان ملل و در چارچوب بیانیه مونیخ منتشره در 11 فوریه (21 بهمن)، قطعنامه 2254 شورای امنیت، بیانیه سال 2015 وین و اطلاعیه سال 2012 ژنو ادامه می‌یابد.
در این میان، منابع سوری اعلام کردند، دور جدید مذاکرات صلح میان دولت دمشق و مخالفان از اول مارس (11 اسفند) آغاز می‌شود.
«استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز از تشکیل تیم نظارت بر آتش‌بس در سوریه خبر داد.
در پی اعلام پذیرش آتش‌بس در سوریه، رهبران جهان از آن استقبال کردند، اما رژیم صهیونیستی اعلام کرد، آتش‌بس پایدار و فراگیر در سوریه غیرممکن است.
در ارتباط با زمان ورود محموله‌ها و کمک‌های بشردوستانه به سوریه نیز زمان دقیقی اعلام نشده است. با این حال، دیروز تحت نظارت سازمان ملل و هلال احمر سوریه، 44 محموله از کمک‌های بشردوستانه برای شهروندان سوری، وارد منطقه «معضمیهًْ‌الشام» در حومه دمشق شد.
عملیات علیه داعش
نیروهای ارتش سوریه اما طی عملیاتی در حومه شمالی «لاذقیه»، ارتفاعات این منطقه و دو روستا را از کنترل داعش خارج کرده و 65 تروریست را به هلاکت رساندند. تروریست‌های «داعش» نیز مدعی شدند جاده حد فاصل «خناصر» و «اثریا» در استان «حلب» سوریه را مسدود کرده‌اند.
سایر رویدادها
* مسکو صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ترکیه را به خاطر تجاوز به شمال سوریه، محتمل دانست.
* «دیوید کوهن»، معاون سازمان «سیا» بر لزوم استخدام جاسوسان بیشتر در سوریه تاکید کرد.
* روزنامه آلمانی «ولت» اعلام کرد، بیش از 800 تکفیری از این کشور به سوریه و عراق رفته‌اند.
* رئیس‌جمهور سوریه 25 فروردین را روز برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور اعلام کرد.