kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱

ارتش سوریه به کمک مقاومت 31 روستا در شرق حلب را آزاد کرد

یگان‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در ادامه پیشروی‌های خود در استان «حلب»، بیش از 30 روستا را آزاد کردند و پرچم سوریه را در حومه شرقی شهر «حلب» به اهتزاز درآوردند.


علی‌رغم خواست ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای این کشور، پیشروی در استان حلب ادامه دارد و نیروهای ارتش و مقاومت توانستند 31 روستا را در شرق شهر «حلب» از کنترل تکفیری‌ها خارج کنند. به گزارش ابنا، این عملیات ارتش به کمک نیروهای مقاومت صورت گرفت.
گروه‌های تروریستی در شبکه‌های اجتماعی خود، شمار تلفات تروریست‌ها در عملیات فوق را 70 نفر اعلام کردند. واحدهای مهندسی ارتش سوریه، پس از آزادسازی روستاهای فوق، کار خنثی‌سازی بمب‌ها و تله‌های انفجاری را آغاز کردند.
علاوه بر استان حلب، در استان «حسکه» نیز نیروهای کرد وفادار به دولت دمشق دو روستا را از تکفیری‌ها پس گرفتند.
از استان «دیرالزور» هم خبر رسیده، حدود 200 هزار غیرنظامی ساکن شهر «دیرالزور»، که در محاصره داعش قرار دارند، از کمبود مواد غذایی رنج می‌برند.
هواپیماهای روسیه برای مردم ساکن دیرالزور از هوا و با چتر کمک‌های غذایی پرتاب می‌کنند.
بیش از یک سال است که دیرالزور در محاصره بوده و تروریست‌ها مردم این شهر را با گلوله‌‌های خمپاره هدف قرار می‌دهند.
عملیات موفق ارتش سوریه در حالی علیه تروریست‌ها ادامه دارد که طی هفته‌های اخیر کشورهای ترکیه، عربستان و آمریکا اعلام کرده بودند به خاک سوریه لشکرکشی می‌کنند.
با توجه به این که در حال حاضر، دیگر صحبتی از این طرح نمی‌شود و ارتش سوریه هم کار خودش را می‌کند، به نظر می‌رسد که طرح فوق کاملا شکست خورده است. دیروز نیز روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نوشت، عربستان و ترکیه بدون رضایت آمریکا، به سوریه لشکرکشی نمی‌کنند. آمریکا هم در شرایطی نیست که چنین ریسک خطرناکی را عملی بکند، چرا که از روسیه و سلاح‌های هسته‌ای آن می‌ترسد.
واشنگتن حتی برای پرهیز از هرگونه درگیری با روسیه، نقشه مراکز حضور کماندوهای آمریکایی را تحویل مسکو قرار داد. منابع آمریکایی این اقدام واشنگتن را «بی‌سابقه» توصیف کرده‌اند.
علاوه بر آمریکا، رژیم آل سعود هم از روس‌ها حساب می‌برد؛ به طوری که به گفته «مجتهد»، شاهزاده افشاگر سعودی، مقامات ریاض به مسکو تعهد داده‌اند که تروریست‌های فعال در سوریه را به موشک‌های پیشرفته ضد هواپیما مجهز نکنند.
مسئله بی‌توجهی حامیان تروریسم به تروریست‌ها در سوریه تا آنجا بالا گرفت که پایگاه خبری «هیل» به نقل از «متخصصان نظامی» گزارش داد، ایالات متحده مخالفان مسلح سوری را که میلیون‌ها دلار صرف آنها کرده به حال خود رها کرده است. در صورتی که این خبرها صحت داشته باشد، نیروهای دولتی و حامی «بشار اسد» می‌توانند خیلی سریع گروه‌های تروریستی را در خاک سوریه سرکوب کنند.
کارشناسان می‌گویند، علت پیگیری جدی مسئله آتش‌بس از سوی آمریکا و متحدانش، همین مسئله و ترس آنها از شکست و نابودی احتمالی جریان تروریسم در سوریه است؛ آنها می‌خواهند فرصتی برای تجدید سازمان گروه‌های تروریستی و دسترسی آنها به سلاح‌ها و امکانات جدید فراهم شود.
اتفاقا در شرایط کنونی رژیم آل سعود پرچمدار برقراری آتش‌بس در سوریه شده است؛ به گفته «محمد علوش» مذاکره‌کننده ارشد هیئت مخالفان سوریه، مخالفان (مسلح) دولت دمشق طی روزهای گذشته نشست‌هایی را درباره راه‌های برقراری آتش‌بس در سوریه، در شهر ریاض برگزار کرده‌اند.
توافق بر سر آتش‌بس
 منابع خبری از حصول توافق بر سر آتش‌بس در سوریه و اجرای آن از تاریخ ۲۷ فوریه(بامداد شنبه هفته آینده) خبر دادند. شبکه الجزیره ضمن انتشار این خبر گزارش داد، آمریکا و روسیه بر سر آتش بس در سوریه و توقف درگیری‌ها در این کشور توافق کردند.دو گروهک تروریستی «جبهه النصره» و «داعش» از این آتش بس مستثنی هستند.بر اساس این گزارش واشنگتن و مسکو برای هماهنگی جهت ضمانت اجرای آتش بس در سوریه اقدام خواهند کرد.