kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۷۱۸
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲

تجلیل خانواده شهدای هسته‌ای از ابراهیم حاتمی‌کیا

ابراهیم حاتمی‌‌کیا در جمع خانواده شهدا تصریح کرد: هدف از نادیده گرفتن فیلم «بادیگارد» در جشنواره فیلم فجر امسال این بود که جریان فیلمسازانی که می‌خواهند حاتمی‌کیا شوند را تنبیه کنند.



مراسم تقدیر از فعالیت‌های ابراهیم حاتمی‌کیا، با حضور همسران شهیدان عاصمی‌، صفوی، علی‌محمدی، احمدی‌روشن، لشکری، عین‌اللهی، حمیدی، شهریاری، کلانتری، رودکی، باکری، شیردل، بابایی، شیرودی و طهرانی‌مقدم پنجشنبه گذشته در تالار ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در این مراسم کارگردان فیلم «بادیگارد» به حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که در واکنش به انتقادات حاتمی‌کیا از جشنواره فجر گفته بود؛ هر کس به جشنواره فجر علاقه ندارد به این جشنواره نیاید، این‌گونه پاسخ داد:  من با شنیدن این حرف احساس کردم که او، خود را صاحبخانه می‌داند در حالی که من فکر می‌کنم که آقای ایوبی یک مستاجر چند ساله است. خدا کند به او صدارت سفارت فرانسه را بدهند و بگذارد ما هم در عالم سینما کار خود را انجام دهیم.
حاتمی‌کیا تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود انتخاب فیلم‌ها بر اساس نظر داوران بوده است، بازی کودکانه‌ای است. چرا که داوران انتخاب خود مسئولان جشنواره هستند و باید نسبت به آن پاسخگو بود.
وی ادامه داد: وقتی می‌‌بینم سکان داران فرهنگی و جشنواره با جهالت جواب می‌‌دهند و پاسخگو نیستند متوجه این امر می‌شویم که آنها بیشتر بادیگارد هستند تا محافظ. این بادیگاردهای فرهنگی کسانی هستند که به آنها تعارفی زده شده و وارد این حوزه شده‌اند و هر لحظه هم منتظر هستند تا زودتر از موقعیت خود کنار بروند و وارد سفارتی و یا کشور دیگری بشوند که ای کاش زودتر بروند و ما در مسیر طبیعی کار خود را ادامه دهیم. من معتقد هستم جشنواره امسال برگ سیاهی برای این دوستان بود.
کارگردان «آژانس شیشه‌ای» افزود: آقای ایوبی و آقای جنتی از دنیای دیپلماسی و وزارت امور خارجه آمده‌اند، عالم وزارت امور خارجه عالم دیگری است و عالم فرهنگ و هنر مردان فرهنگی می‌‌خواهد که پای آن بایستند. اکنون آنها که مدافع آمدن این دوستان بوده‌اند خودشان دلشکسته هستند؛ کسانی که ابتدا فکر می‌کردند افکارشان با اینها یکی است و حالا می‌‌بینند اتفاق مورد نظرشان رخ نداده است و حتی احساس ترس می‌‌کنند.
وی تصریح کرد: افرادی که به عنوان مشاور در حلقه‌های مدیران هستند، ارتباطی با خانواده‌های شهدا و آنچه که باعث ارزش‌های نظام است، ندارند.کارگردان فیلم «بادیگارد» با اشاره به اقدام جشنواره امسال عنوان کرد: آنچه امسال در جشنواره انجام دادند نوعی سرکوب کردن است. من می‌‌ترسم که از ضربه زدن به من، دیگران که قرار است این مسیر را طی کنند ضربه بخورند. اگر به منزل من بیایید تعداد زیادی سیمرغ دارم، بنابراین گرفتن سیمرغ مسئله من نیست. آنچه درد من است این است که فکر می‌کنم نوعی اراده پشت این جریان است که تحمل افرادی مثل ما را ندارد. هدف از این اراده تنبیه کردن فیلمسازانی است که می‌خواهند مثل حاتمی‌کیا بشوند اینکه اگر کسی بخواهد این چنین فیلم بسازد و بحث روز را به چالش بکشد غریب واقع می‌شود.
حاتمی‌کیا گفت: آنچه در پشت این جریان قرار دارد تنبیه کردن جریانی مثل ما است که می‌‌خواهند، بگویند هر کس چنین مسیری را می‌‌رود، بداند این راه خریداری ندارد. در همین روزها دیدیم که دو شبکه تلویزیونی پشت سر هم درباره فیلم «بادیگارد» حرف می‌زنند نه اینکه من تحمل نقد فیلمم را نداشته باشم اما سؤالم این است که چرا این ترکیب‌ها انتخاب می‌‌شوند؛ ترکیبی که اگر اسم افراد را عوض کنید و به طور مثال به جای مجید بگویید جرج، فرقی ندارد چرا که نگاه آنها از طرف این کشور نیست. وی ادامه داد: این افراد کینه دارند البته اشکالی ندارد که کینه داشته باشند اما سؤال این است که چرا با این شدت تریبون در دست آنها قرار می‌گیرد. این افراد با فضایی که ما توسط خانواده‌های شهدا در این مراسم دیدیم غریبه هستند.
گفتنی است، خانواده‌های شهدا قبل از ورود به تالار مراسم، تابلوی چهره حاتمی‌‌کیا را با دل‌نوشته‌های خود امضا کردند.
همسر شهید رضایی‌نژاد نیز گفت: صحنه‌هایی در فیلم وجود داشت که من و خانم شهریاری و دیگر شهدای هسته‌ای آن را تجربه کرده‌ بودیم. لحظه ترور در فیلم برای من بسیار سخت‌ و تلخ بود زیرا صحنه ترور شهید رضایی‌نژاد را برایم تداعی کرد.
وی تصریح کرد: آقای حاتمی‌‌کیا حق مطلب را ادا کردید، گرچه شهدای هسته‌ای هیچ‌کدام محافظ نداشتند.
همسر شهید شهریاری نیز گفت: همه ما و همسران شهدا به حلقه‌ای که از شهدایمان برایمان باقی مانده افتخار می‌‌کنیم. می‌‌دانستیم که تفکر این شهدا زمینی نیست.
در انتهای مراسم همسر شهید تهرانی‌مقدم هدیه مادران و همسران شهدا را به ابراهیم حاتمی‌‌کیا تقدیم کرد.