kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
از سوی یک اندیشکده آمریکایی ابراز شد

نگرانی غرب از همکاری تهران- مسکو در حوزه موشک‌های بالستیک

یک اندیشکده آمریکایی با انتشار گزارشی از همکاری تهران و مسکو در حوزه موشک‌های بالستیک ابراز نگرانی کرد.


پس از توافق هسته‌ای یکی از موضوعاتی که دست‌آویز فشار بیشتر به ایران شده، مسئله برنامه فضایی و برنامه موشک‌های بالستیک است. این برنامه‌ها بهانه‌ای شده تا حتی تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب شود. در یکی از جدیدترین مطالب ضد این دو برنامه ایران، اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی» مطلبی به قلم بوریس زیبرمن (Boris Zilberman) با عنوان «معامله هسته‌ای راه را برای همکاری موشک‌های بالستیک ایران و روسیه هموار می‌کند» منتشر کرده و نسبت به همکاری فضایی ایران و روسیه هشدار داده است.
این اندیشکده وابسته به نومحافظه‌کاران آمریکا در ابتدا به رابطه روسیه و ایران طی دو سال گذشته یعنی از زمان شروع گفت‌وگو‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند که در این رابطه دو کشور به سمت تعمیق روابط اقتصادی و استراتژیک خود و در راستای ادغام مجدد ایران با اقتصاد جهانی حرکت کرده‌اند. نویسنده سپس با اظهار نگرانی از این رابطه می‌نویسد: «یکی از حوزه‌هایی که این همکاری می‌تواند بیشتر مورد تایید باشد، یکی از خطرناک‌ترین حوزه‌ها برای امنیت بین‌الملل است: برنامه موشک‌های بالستیک ایران».
«بنیاد دفاع از دموکراسی» با یادآوری توافق‌نامه سال گذشته بین مسکو و تهران در خصوص توسعه زیرساخت فضایی ایران، آورده: «با این حال، تهران ظاهرا علاقه‌مند به استفاده از این فناوری برای موشک‌های بالستیک است،‌ که به آزمایش آنها با وجود نقض ممنوعیت شورای امنیت ادامه می‌دهد». این یادداشت سپس می‌افزاید: «از طرفی، فناوری پرتاب ماهواره تفاوت چندانی با فناوری مورد استفاده برای شلیک موشک‌های بالستیک ندارد. در گذشته، شوروی، فرانسه و چین همگی از برنامه‌های فضایی خود به منظور بهبود قابلیت‌های موشک‌های بالستیک استفاده کرده‌اند».
بنابر این یادداشت طبق مقامات اطلاعاتی آمریکا، همکاری موشک‌های بالستیک روسیه و ایران در اوایل 1992 آغاز شد و نخستین ماهواره ایران در سال 2005،‌ هم ساخته روسیه بود و هم از یک سکوی روسی پرتاب شد.
این اندیشکده نزدیک به رژیم صهیونیستی به ترس دولت جورج بوش از این پرتاب اشاره می‌کند که ایران به دنبال استفاده از فناوری پرتاب ماهواره روسیه است تا بتواند خط موشک‌های بالستیک شهاب خود را ارتقا دهد، و بنابراین آمریکا به کرملین فشار آورد تا همکاری خود با تهران را خاتمه دهد.
«بنیاد دفاع از دموکراسی» سپس ادعا می‌کند: «بر اساس ارزیابی‌های نظامی و اطلاعاتی، سامانه‌های موشکی شهاب 3 و 4 و نیز پیشرفته‌ترین آنها یعنی شهاب 5 با کمک و تجهیز روسیه توسعه یافتند».
این یادداشت در ادامه به طور تلویحی به نظامی بودن برنامه فضایی ایران از زبان مسئولان دولت، این‌گونه اشاره می‌کند: «ایرانی‌ها تصدیق کرده‌اند که برنامه فضایی آنها اولویت دفاعی دارد. همانطور که رئیس‌جمهور حسن روحانی سال گذشته گفت، فناوری فضایی هم در خدمت اهداف «استراتژیک» و هم «مقابله با تهدید» است».
به گزارش مشرق، این اندیشکده آمریکایی البته اذعان می‌کند که کمیته کارشناسان شورای امنیت در سال 2012 نتیجه گرفت که برنامه‌های موشک‌های بالستیک و پرتاب به فضای ایران،‌ دارای «مشترکات زیادی» از نظر مواد و فناوری هستند؛ با توجه به همین سند در ادامه می‌آورد: «بنابراین،‌ تعجبی ندارد که دیپلمات‌های روسی ماه گذشته به دنبال از بین بردن خواسته‌ها مبنی بر تحریم موشک‌های بالستیک جدید علیه جمهوری اسلامی بودند».