kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
دخالت رسمی دولت در انتخابات

معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری رئیس ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه شد!(خبرهای انتخاباتی)

معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری ریاست ستاد انتخاباتی یک حزب نزدیک به دولت را به عهده گرفته است.

 

به گزارش تسنیم، مرتضی بانک که با حکم نهاوندیان، از ابتدای آغاز به کار دولت روحانی، معاونت کل نهاد ریاست‌جمهوری را به عهده دارد، ریاست ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه (حزب نزدیک به دولت) را به عهده گرفته است. تعداد قابل توجهی از اعضای موثر دولت یازدهم عضو حزب اعتدال و توسعه هستند.
مرتضی بانک اخیراً در نامه‌ای که ذیل آن را با عنوان رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه امضا کرده، به محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور نوشته است که از سوءاستفاده‌کنندگان از نام حزب متبوعش جلوگیری کند.
پیش از این برخی اقدامات شائبه‌ساز انتخاباتی اسحاق‌ جهانگیری  معاون اول رئیس‌جمهور  و عضو شورای مرکزی حزب  کارگزاران سازندگی نیز با انتقادات گسترده شخصیت‌های سیاسی روبرو شده بود.
طبق قانون، دخالت دولت در انتخابات ممنوع است.

خیز کاندیدای شکست‌خورده سمنان برای تغییر ترکیب مجلس ایران!
دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: اصلاحات پروژه نیست بلکه پروسه است و باید برای انتخابات هفتم اسفند مردم را تشویق به حضور در پای صندوق‌های رای کنیم تا با حضور گسترده ترکیب انتخابات مجلس عوض شود.
به گزارش ایرنا، مصطفی کواکبیان عصر جمعه در همایش جوانان اصلاح‌طلب با عنوان فرزندان انقلاب افزود: اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند بساط ما بدتر می‌شود و بهتر نمی‌شود.
وی ادامه داد: باید ترکیب مجلس را عوض کنیم چرا که اگر در ترکیب مجلس تغییری صورت نگیرد هیچ تحولی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رخ نخواهد داد.
گفتنی است کواکبیان در دوره سابق از سمنان نامزد انتخابات مجلس شده بود که نتوانست رای مردم را از آن خود کرده و وارد مجلس شود و امروز با چنین سابقه‌ای از تغییر ترکیب مجلس سخن می‌گوید!

محسن قمی: موضوع شورای رهبری برای لطمه زدن به دستاوردهای انقلاب است
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد تجربه نشان داده رهبری فردی، کارآمد است و مطرح کردن موضوع شورای رهبری «بحث انحرافی» و به منزله این است که می‌خواهیم به دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی لطمه وارد کنیم.
حجت‌الاسلام محسن قمی در گفت و گو با فارس اظهار داشت: در شرایط کنونی دو عامل باعث شده که مجلس خبرگان در افکار عمومی در داخل و خارج بیشتر مورد توجه قرار گیرد. عامل نخست این است که فرایند مسائل مربوط به برجام و مذاکرات هسته‌ای جایگاه رهبری را در افکار عمومی دنیا و داخل بهتر نشان داد و مشخص کرد نقشی که رهبری در مسائل مختلف ایفا می‌کند، چه نقشی است.
وی ادامه داد: عامل دوم در اهمیت یافتن مجلس خبرگان در برهه کنونی این است که تصور برخی از دشمنان این است که ممکن است مجلس خبرگان آینده مجلسی باشد که بخواهد رهبر تعیین بکند. این در حالی است که الحمدلله نشاط، انگیزه و صحت و سلامتی مقام معظم رهبری خیلی بهتر از گذشته است و خود ایشان چند سال قبل در دیدار با مقامات خارجی بیان فرمودند که امروز انگیزه و نشاط من برای کار در مقایسه با 10 سال گذشته چند برابر شده است، لذا از این جهت دشمنان ما راه اشتباهی می‌روند. محسن قمی همچنین با اشاره به منتقدین شورای نگهبان گفت: منتقدان به شورای نگهبان سه گروه را تشکیل می‌دهند، گروه نخست کسانی هستند که جایگاه شورای نگهبان را قبول ندارند و وجود این شورا را با دموکراسی مخالف می‌دانند، اینها طبعاً سکولار و افرادی هستند که به نظام انقلاب اسلامی باور ندارند. وی ادامه داد: گروه دوم کسانی هستند که ممکن است جایگاه شورای نگهبان را به عنوان یک نهاد قانونی و یا براساس باورهای دینی می‌پذیرند، اما درصدد تضعیف این شورای نگهبان موجود هستند.
این عضو مجلس خبرگان همچنین گفت: گروه سوم کسانی هستند که نه می‌خواهند جایگاه شورای نگهبان را تضعیف کنند و نه کلیت این شورای نگهبان موجود را زیر سؤال ببرند، اما انتقادی هم به عملکرد شورای نگهبان دارند.
وی ادامه داد: باید تکلیف این سه گروه را از هم متمایز کنیم. گروه اول، اصولاً با اسلامیت انقلاب ما ناسازگاری دارند. گروه دوم هم به نظر می‌آید غافل از این هستند که این شورای نگهبان وقتی روند قانونی تعیین اعضایش طی شده و فقهای آن توسط رهبری و حقوقدانانش از مسیر قوه قضائیه و مجریه تعیین شده‌اند، این مسیر قانونی است دیگر وجهی برای تضعیف کلیت این شورای نگهبان وجود ندارد مگر برخی اغراض غیرمشروع در میان باشد. گروه سوم، ممکن است انتقاداتی داشته باشند، بر همین اساس باید باب گفت‌وگوی این افراد با اعضای شورای نگهبان باز شود تا بتوانند صحبت کنند.

تلاش اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست واحد باز هم بی‌نتیجه ماند
علی‌رغم وعده‌های متعدد، شورای سیاستگذاری انتخاباتی جبهه اصلاح‌طلبان که متشکل از همه تشکل‌های اصلاح‌طلب است، در جلسه یکشنبه شب نیز موفق به تصمیم واحد برای معرفی لیست انتخاباتی نشد.
به گزارش تسنیم، علی‌رغم وعده‌های متعدد، شورای سیاستگذاری انتخاباتی جبهه اصلاح‌طلبان که متشکل از همه تشکل‌های اصلاح‌طلب است، در جلسه یکشنبه شب نیز موفق به تصمیم واحد برای معرفی لیست انتخاباتی نشد و انتشار لیست واحد از سوی اصلاح‌طلبان همچنان در ابهام است.
تلاش‌های محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست واحد اصلاح‌طلبان به دلیل اوج گرفتن اختلاف بین گروه‌های اصلاح‌طلب از جمله کارگزاران، اعتدال و توسعه و شورای مشورتی عارف نتیجه نداده است.
محمد زارع فومنی دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات با انتقاد از رویه شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: متاسفانه سهم‌خواهی و باندبازی مانع ارائه لیست واحد شده است؛ اخبار موثقی دارم که برخی می‌گویند اصلاح‌طلبانی که قصد حضور در لیست دارند باید پول بدهند و این نشانگر رفتار غیراصولی و غیرحرفه‌ای در جبهه اصلاح‌طلبان است.
ستاد اصلاح‌طلبان چندی پیش در پیام  تلگرامی خود اعلام کرده بود، با توجه به پیگیری‌های گسترده اقشار مختلف مردم جهت اطلاع از لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و پردیس به استحضار شهروندان  می‌رساند جلسات فشرده اصلاح‌طلبان با احزاب و گروه‌های معتدل ادامه خواهد داشت و با جمع‌بندی نهایی (روز جمعه) فهرست کاندیداهای مورد حمایت جریان اصلاحات منتشر خواهد شد، در حالی این خبر از سوی ستاد اصلاح‌طلبان منتشر شد که روز یکشنبه محمدرضا عارف رئیس شورای ائتلاف اصلاح‌طلبان در همایش جوانان حزب اسلامی کار اعلام کرد لیست ائتلافی را تا شنبه اعلام می‌کنیم.
بر اساس  این گزارش گویا در اردوگاه اصلاح‌طلبان بر خلاف رقیب سنتی، یعنی اصولگرایان که توانستند به ائتلافی برسند و لیستی 30 نفره از افراد این جریان را برای انتخابات مجلس دهم معرفی کنند، دچار اختلافات و تضادهای درونی شده‌اند که نمی‌توانند حتی لیست خود را  در فاصله نه چندان دور از روز برگزاری انتخابات نهایی کنند و  حتی به گفته عارف ممکن است با اعتدالیون نیز برای نهایی کردن لیست خود ائتلاف داشته باشند.
با وجود اختلافاتی که برخی اصلاح‌طلبان سعی در پوشاندن آن دارند باید دید آیا دود سفید از دودکش اردوگاه این جریان برای رسیدن به جمع‌بندی در ارائه لیست برای انتخابات پیش‌رو بلند می‌شود یا اینکه برخلاف رقیب‌ سنتی  ائتلافی فراگیر که تمامی احزاب و گروه‌های این جریان را اقناع کند به وجود نخواهد آمد.

اصلاح‌طلبان تهدید کردند:
اگر در انتخابات مجلس پیروز نشویم روحانی دور بعد رئیس جمهور نخواهد بود
روزنامه نزدیک به خانواده هاشمی رفسنجانی از تهدید دولت روحانی از سوی اصلاح‌طلبان خبر داد.  
 این روزنامه نوشت: با نزدیک شدن به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، تهدید و فشارهای اصلاح‌طلبان به دولت روحانی وارد فاز جدیدی شده و بعد از آنکه برخی اصلاح‌طلبان به‌صراحت شرط حمایت از روحانی در انتخابات 96 را حمایت وی از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دانسته‌اند، محمدرضا عارف از شخصیت‌های اصلی جریان اصلاح‌طلب که احتمالا سرلیست اصلاح‌طلبان هم باشد، به خبرنگار اعتماد گفته که اگر اصولگرایان دوباره مجلس را بگیرند، این مقدمه‌ای برای یک‌دوره‌ای شدن دولت روحانی است.
اظهارات عارف در حالی است که برخی اصلاح‌طلبان خواستار ورود جدی دولت در حمایت از آنها شده‌اند که تا این لحظه رئیس‌جمهور به درخواست آنها پاسخ مثبت نداده و حتی خبرسازی که به‌نقل از رئیس‌جمهور برای دریافت حکم حکومتی جهت تایید صلاحیت برخی از آنها مطرح شده بود نیز توسط خود اصلاح‌طلبان تکذیب شد.
برخی کارشناسان اصلاح‌طلب تهدید کرده‌اند که اگر روحانی به‌طور جدی از اصلاح‌طلبان حمایت نکند، حمایت اصلاح‌طلبان از او در سال 96 مقدور نخواهد بود.

جلسه اصلاح‌طلبان کرمانشاه برای ارائه لیست انتخاباتی به درگیری کشید!
چندمین جلسه شورای موسوم به سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کرمانشاه به تشنج کشیده شد و نیمه‌تمام ماند.
به گزارش مرصاد، چندمین جلسه شورای موسوم به سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به تشنج کشیده شد و نیمه‌تمام ماند.
بر اساس این گزارش، دعوای احزاب و نیروهای تندرو اصلاح‌طلب با برخی از احزاب معقول‌تر اصلاحات در ماه‌های اخیر باعث شده است جلسات شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کرمانشاه هیچ‌گاه به سامان نرسد.
اعضای گروهی موسوم به میز 5 نفره اصلاح‌طلبان کرمانشاه در مرکز کشور متشکل از افرادی مانند لطیف صفری، موسوی اجاق و... با انتخاب 14 نفر از مسئولین احزاب و فعالان سیاسی و وبلاگی اصلاح‌طلبان به عنوان شورای سیاستگذاری اصلاحات کرمانشاه و همچنین حذف احزابی مانند کارگزاران، توسعه و ... که در کرمانشاه داعیه دوری از تندروی را دارند از این شورا، اختلافات ریشه‌دار اصلاح‌طلبان در کرمانشاه را دامن زدند.

سخنگوی جبهه یکتا: تابع تصمیمات شورای ائتلاف اصولگرایان خواهیم بود
سخنگوی جبهه یکتا اعلام کرد: در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی تابع تصمیمات شورای ائتلاف اصولگرایان خواهیم بود و لیست جداگانه‌ای منتشر نخواهیم کرد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با  ایسنا اظهار داشت: بنابر مصوبه شورای ائتلاف اصولگرایان ملاک عمل تمام تشکل‌های حاضر در آن شورا تصمیم نهایی است که شورا اتخاذ می‌کند.
وی ادامه داد:  بنده به عنوان عضوی از جبهه یکتا در شورای ائتلاف اصولگرایان عضویت دارم و طبق مصوبه این شورا نیز ملاک عمل تصمیم نهایی شورای عالی ائتلاف اصولگرایان قرار گرفته است و در نتیجه ما نیز از تصمیمات شورای ائتلاف حمایت کرده و لیست جداگانه‌ای ارائه نخواهیم کرد.

ولایتی در جمع خبرنگاران:
تمام اصولگرایان حول یک محور متحد باشند
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه اصولگرایان باید حول یک محور باشند؛ اتحاد و وحدت رمز موفقیت است.
به گزارش تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه مراسم آیین رونمایی مجموعه تاریخ کهن و معاصر ایران و دانشنامه فرهنگ تمدن اسلامی که صبح دیروز در حوزه هنری برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، مبنی بر اینکه ارزیابی شما از وحدت اصولگرایان چیست، اظهار داشت: وحدت اصولگرایان در آستانه انتخابات خوب است و همه باید حول یک محور قرار گیرند.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اتحاد و وحدت رمز موفقیت است و باید از تفرقه جلوگیری کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: همه دنیا نگاه می‌کنند که ببینند در ایران چه خبر است؛ برای اینکه ایران پیشتاز کشورهای جهان سوم در جهان اسلام است و در حقیقت هسته مرکزی یک قطب جدید در حال رشد است.
ولایتی گفت: هر تحولی در ایران مورد توجه دنیای معاصر ماست از جمله انتخابات. البته هر دو انتخابات تعیین‌کننده است و همه منتظرند ببینند که چه اتفاقاتی در انتخابات می‌افتد.
وی با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن یادآور شد: راهپیمایی 22 بهمن نشان داد که مردم با گرایشات مختلف سیاسی به حفظ انقلاب معتقد هستند و مردم با حضور در پای صندوق‌های رای می‌توانند بالاترین نمایش را از حضور اکثریتی نشان دهند و هر کسی که شورای نگهبان تایید کرده، اگر انتخاب شود، مورد تایید ماست.

علی مطهری:
تعهدی به اصلاح‌طلبان نداده‌ایم
علی مطهری با رد اخبار منتشره در خصوص امضای میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان گفت که تعهدی به اصلاح‌طلبان نداده است.
وی در گفت و گو با ایسنا درباره اینکه آیا میثاق‌نامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان را امضا کرده‌ یا خیر، گفت: در این چیزی که اسمش را میثاق‌نامه گذاشته‌اند، اطلاعات شخصی مثل میزان تحصیلات و سوابق پژوهشی و آموزشی و سوابق اجرایی و فعالیت رسانه‌ای را خواسته‌اند و در پایان آن هم آمده است که کاندیدا در صورت پیروزی در انتخابات، عضو فعال فراکسیون اصلاح‌طلبان شود، که این بند را بنده نپذیرفتم.
وی ادامه داد: بنابراین آنچه که امضا کرده‌ام چیز مهمی نبوده است و تعهدی به آنها نداده‌ام. ضمناً همان طوری که می‌دانید ما فهرست مستقل صدای ملت را برای حوزه تهران داده‌ایم و به زوی فهرست مربوط به مراکز استان‌ها را نیز اعلام خواهیم کرد.
گفتنی است کانال تلگرامی رسمی علی مطهری نماینده مردم تهران، فهرست 20 نفره «صدای ملت» برای حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس را منتشر کرد.

در جلسه شورای ائتلاف تاکید شد
نامزدهای اصولگرا به نفع لیست واحد انصراف دهند
سخنگوی ائتلاف اصولگرایان با اشاره به جلسه یکشنبه شب شورای ائتلاف، گفت: در این جلسه از دیگر نامزدهای اصولگرایی که در لیست نیستند خواسته شد تا به نفع لیست واحد تهران انصراف دهند.
به گزارش مهر، حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان اعلام کرد: دهمین جلسه شورای ائتلاف یکشنبه شب به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی برگزار شد.
وی افزود: در این جلسه ضمن تایید مجدد فهرست واحد اصولگرایان و تشکر از کسانی که با درک شرایط  موجود انصراف دادند، از دیگر نامزدهای اصولگرایی که در لیست نیستند خواسته شد تا به نفع لیست واحد تهران انصراف دهند.
سخنگوی ائتلاف اصولگرایان گفت: همچنین مقرر شد در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها که شوراهای اصولگرایان براساس معیارها و ضوابط  مورد نظر به وحدت رسیده‌اند اسامی خود را به تهران اعلام کنند تا پس از تایید نهایی به عنوان نامزد ائتلاف معرفی شوند.
حداد عادل خاطرنشان کرد: در این جلسه برنامه‌های مربوط به هفته تبلیغات مطرح و تصویب شد. همچنین گزارشی از جلسات هماهنگی که میان نامزدهای لیست واحد برگزار شده به اطلاع اعضا رسید.

نماینده ارومیه:
انحرافات اصلاح‌طلبان موجب شد در انتخابات مستقل شرکت کنم
نماینده مردم ارومیه گفت: ضمن احترام به تمامی جناح‌ها به صورت مستقل وارد انتخابات خواهم شد و خود را وابسته به حزب اصلاح‌طلبان نمی‌دانم و حتی در لیست اعتدال هم قرار نگرفته‌ام چرا که برخی ناملایمتی‌ها و انحرافات وجود دارد که این طیف حتی از افراد اصولگرایی مانند علی لاریجانی و ناطق نوری نیز استفاده می‌کند.
به گزارش دانا، عابد فتاحی با انتقاد از تندروی جناح اصلاح‌طلبی و علی‌الخصوص انتشار لیست توسط  افرادی مانند کرباسچی گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند که اولین انتخابات نظام برگزار می‌شود و تلاش‌های بیخود و بی‌جهت آنان را در راستای منافع نظام نمی‌بینم؛ نباید از افراد تندرو و دارای سابقه فساد اقتصادی و اخلاقی در جناح‌ها استفاده کرد و به عنوان کاندید معرفی کرد. ما باید افرادی خوش‌نام، خوش‌نوا، معتدل‌تر، در جهت منافع نظام و در خط رهبری را راهی مجلس کنیم و به جای نگاه تند، باید برای پرشور شدن انتخابات تلاش کنیم.
لازم به ذکر است که اخیرا کرباسچی که سابقه اولین فساد اقتصادی دولتی را در کارنامه دارد، لیست کاندیداهای اصلاح‌طلبان را معرفی کرد که به موجب آن برخی از اصلاح‌طلبان معتدل واکنش‌هایی علیه این جریان داشتند و به دنبال آن خبرهایی مبنی بر ایجاد اختلافات عمیق بین سران شورای مرکزی اصلاح‌طلبان منتشر شد.

کوشکی:
باید مشروح دادگاه و جرم‌های مسئول تهیه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان منتشر شود
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: باید حامیان لیست انتخاباتی برای مردم معرفی شوند و گفته شود یک فرد که از عوامل اصلی تهیه فهرست اصلاح‌طلبان است چه سابقه‌ای داشته و مشروح دادگاه و جرم‌های مرتکب شده و ثابت شده‌اش بیان شود.
به گزارش دانا،  محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به بسته شدن لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان توسط کرباسچی، فردی که به عنوان مبدع رسوخ فساد سازمان یافته به بدنه سیاسی کشور شناخته شده است، اظهار داشت: اینکه هواداران و حامیان  چهره‌های شاخص هر جناحی  چه سابقه‌ای دارند کمک مهمی برای شناخت آن جناح و یا لیستی که توسط آن جناح برای انتخابات بسته می‌شود می‌کند.
وی بیان داشت: اگر در بین حامیان و چهره‌های شاخص  یک جناحی فردی حضور داشته باشد که سابقه فساد اقتصادی داشته باشد و به خاطر فساد اقتصادی محکوم شده باشد و مجازات آن را هم طی کرده باشد  قاعدتا این مسئله نشان می‌دهد که نگاه آن جناح به مسئله فساد اقتصادی چه نگاهی است و در نهایت این مردم هستند که می‌توانند شناخت و قضاوت را داشته باشند. وظیفه رسانه‌ها هم اطلاع‌رسانی در این زمینه است.
کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اگر یک  جناحی از وجود چهرهایی که دارای سوءسابقه از نظر قضایی هستند و به عنوان مجرم جرمشان در دادگاه اثبات شده به عنوان  چهره شاخص خودش استفاده می‌کند، نشان‌دهنده میزان پایبندی آن مجموعه  به قانون است.
کوشکی در پاسخ به این سوال که بسته شدن لیست اصلاح‌طلبان توسط یک مفسد اقتصادی نشان‌دهنده چیست؟ گفت: این نشان‌دهنده آن است که آن مجموعه چقدر صلاحیت  اداره کشور و  توانایی مقابله با فساد و فساد اقتصادی را به عنوان یکی از معضلات کشور دارد. باید حامیان لیست انتخاباتی برای مردم معرفی شوند و گفته شود یک فرد که از عوامل اصلی تهیه فهرست اصلاح‌طلبان است چه سابقه‌ای داشته و مشروح دادگاه و جرم‌های مرتکب‌شده و ثابت شده‌اش بیان شود، زیرا انتشار آنها ممکن است روی افرادی که به چنین لیست‌هایی رای می‌دهند تاثیر داشته باشد زیرا ممکن است مردم از افراد بدسابقه چنین لیست‌هایی بی‌خبر باشند.