kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱

اخبار ویژه


یاران کرباسچی گنج قارون دارند که میلیاردی ولخرجی می‌کنند؟!
با انتشار خبر هفته‌نامه جدید کارگزاران، این سوال برای چندمین‌بار در ذهن افکار عمومی تداعی می‌شود که یاران هاشمی چگونه هزینه‌های میلیاردی برای انتخابات مجلس را مدیریت می‌کنند و مخارج مالی این حزب، از کجا تامین می‌شود؟
به گزارش مشرق، رشد قارچی نشریات حزب کارگزاران همچنان ادامه دارد و هفته‌نامه «صدا» به عنوان ارگان رسانه‌ای این حزب، در شماره این هفته خود خبر از انتشار یک هفته‌نامه دیگر به عنوان هفته‌نامه خبری- تحلیلی تحت عنوان «سازندگی» داد.
چگونگی تامین هزینه میلیاردی تریبون‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای حزب کارگزاران همیشه مورد پرسش و سوال افکار عمومی بوده است که تاکنون پاسخ روشنی در این خصوص دریافت نشده است.
در اختیار داشتن موسسات هم‌میهن زیر نظر «غلامحسین کرباسچی» و انتشار هفته‌نامه‌هایی از قبیل «صدا» و ماهنامه‌های «تجربه» و «مهرنامه» و فصل‌نامه «دانشنامه» و البته توقیف شدن روزنامه آسمان؛ ذهن افکار عمومی را با این سوال روبرو کرده است که منبع مالی کارگزاران چه کسی و یا چه نهادی است؟
روی کار آمدن دولت یازدهم در روند فعالیت‌های این حزب سیاسی بسیار موثر بود. با روی کار آمدن دولت یازدهم حزب کارگزاران تولدی دوباره پیدا کرد و دوباره نام «کارگزاران» بر سر زبان‌ها افتاد. کارگزاران نزدیک‌ترین حزب به دولت و به ویژه معاون اول دولت وی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از اعضای موثر آن در دولت روحانی نقش کلیدی ایفا می‌کنند.
یاران هاشمی با مدیریت کرباسچی، طی چند ماه گذشته با نوسازی حزبشان به تقویت جنبه رسانه‌ای و مالی حزب پرداختند و حالا می‌خواهند به هر ترتیبی که هست، در انتخابات آینده، مخصوصا انتخابات مجلس شورای اسلامی تاثیرگذارترین جریان اصلاح‌طلب باشند و در رأس تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های جریان اصلاح‌طلب قرار گیرند.
درآمدها و هزینه‌های میلیاردی کارگزاران از دهه هفتاد به واسطه حمایت‌های هاشمی از این حزب دولت ساخته نشأت می‌گیرد تا جایی که حسین مرعشی عضو ارشد این حزب سیاسی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، سخنانی در مورد میزان تبلیغات، هزینه‌ و خرج‌های مالی که کارگزاران خود را به واسطه آن به جامعه سیاسی کشور معرفی کرد اشاره می‌کند که بالغ بر 500 میلیون تومان آن هم در سال 1374 است که با  توجه به رقم تورم فعلی چیزی حدود بیش از 11 میلیارد تومان می‌شود.
مرعشی درباره میزان تبلیغات این حزب سیاسی در ابتدای شروع به کارش و در زمان شهرداری غلامحسین کرباسچی در تهران بیان می‌کند: «ما یک روز قبل از انتشار بیانیه شماره 1 کارگزاران، 500 تابلوی چهاربعدی را در تهران اجاره کردیم و برای اولین‌بار بیلبوردهای کارگزاران با شعار عزت اسلامی و تداوم سازندگی رونمایی شد که این اقدام به عنوان اولین تبلیغات مدرن انتخاباتی ثبت شد.»
رفتارهای مالی کارگزاران و دسترسی آنها به منابع مالی باعث شده است که این حزب تصور کند می‌تواند حمایت مالی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو را برعهده داشته باشد، لذا همین مسئله تبدیل به اختلافی برای اردوگاه اصلاحات شده است و به نوعی تمامی اصلاح‌طلبان زیر منت حزب کارگزاران و هاشمی رفسنجانی قرار گرفته‌اند.
یادآور می‌شود روزنامه‌هایی مانند شرق و آرمان و اعتماد نیز کما بیش در خدمت کارگزاران قرار دارند.

2/5 میلیون نفر صاحب خانه شدند اما وزیر فقط ناسزا می‌گوید
وزیر راه و شهرسازی در ادامه لفاظی‌ها و بی‌برنامگی‌هایش، باز هم به بد‌گویی علیه مسکن مهر پرداخت.
عباس آخوندی در همایش «چالش‌های توسعه شهری در اندیشه ایران شهر» که در دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ادعا کرد: مسکن مهر تصویری است از انسان‌هایی که کالا هستند و می‌توانید در هر جایی از این سرزمین آنها را در قفسه جا دهید. نه مسئله شهر را می‌بینید، نه مقام انسان را و نه ساختار اجتماعی را، فقط یکسری قفسه است که می‌توانید در آن هم کالا بگذارید و هم انسان.
وی می‌گوید: ایران شهر ما در وضعیت پرچالشی به سر می‌برد. در زمستان می‌بینیم که امکان نفس کشیدن در تهران با مشکل جدی مواجه است. تهران چه از لحاظ منابع زیستی و چه روابط اقتصادی مشکلات جدی دارد. تعداد فقرایی که پیرامون شهر تهران زندگی می‌کنند به پنج میلیون نفر می‌رسد که سبب‌ساز انواع بزه‌های اجتماعی می‌شود.
وی پیش از این هم مسکن مهر را «مزخرف» خوانده بود و این در حالی است که شخصاً پس از 30 ماه کوچک‌ترین کار برای مشکل اقشار فاقد مسکن انجام نداده و وعده مسکن اجتماعی نیز جز لفاظی راه به جایی نبرده است.
پرخاشگری وزیر راه و شهرسازی علیه مسکن مهر در حالی است که اخیراً روزنامه دولتی شهروند به نقل از احمد اصغری مهرآبادی (قائم مقام وزیر راه) نوشت: 2/5 میلیون نفر از طریق مسکن مهر صاحب خانه شده‌اند و کیفیت سازه‌های مسکن مهر در حد قابل قبول و استاندارد است.
شهروند تصریح کرده بود: دولت یازدهم در بخش مسکن برنامه خاصی را دنبال نمی‌کند و برای مسکن دهک‌های درآمدی پایین نیز در نظر ندارد جایگزینی برای مسکن مهر تعریف کند.
اما درباره اظهارنگرانی عباس آخوندی نسبت به وضعیت فقرا و حاشیه‌نشین‌ها باید گفت که وی چند هفته پیش، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که وظیفه‌اش مقابله با گران کردن قیمت‌هاست مدعی شد حامیان قیمت‌گذاری و مهار قیمت‌ها، کمونیستی فکر می‌کنند!!
در منطق سرمایه‌داری له شدن فقرا و حاشیه‌نشین‌ها زیر ارابه رونق اقتصادی سرمایه‌داران امری طبیعی محسوب می‌شود.

ترجیح اقلیت 6 درصدی بر 94 درصد مردم
دولت اگر به فکر مردم بود باید به جای خرید فله‌ای ایرباس، راه‌آهن را توسعه می‌داد. قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه در عمل ثابت کرد رویکرد اصلی دولت در مناسبات اقتصادی، نه توجه به عموم مردم و خواسته‌هایشان که توجه ویژه به طیف سرمایه‌دار بوده است.
به گزارش جهان‌نیوز توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور و توجه متوازن به زمینه‌های تحقق این مهم در سه عرصه هوایی، ریلی و جاده‌ای از مهمترین وظایف دولت‌ها به شمار رفته و همچنانکه در برنامه‌های توسعه و چشم‌انداز بیست ساله نیز بر آن تاکید شده است، می‌بایست سهم قابل توجهی از بودجه و امکانات دولت‌ها به آن اختصاص یابد. از سوی دیگر، حجم روزافزون تلفات جاده‌ای در کشورمان و نبود زیرساخت‌های مناسب در این حوزه، لزوم توجه و سرمایه‌گذاری دولت به این مسئله را دوچندان می‌نماید. با این حال و با وجود گذشت بیش از دو سال از روی کار آمدن دولت، نه تنها شاهد اتفاق قابل توجهی در این عرصه نبودیم که اخیرا و با قراردادهای سوال‌برانگیز خرید هواپیماهای لوکس از شرکت‌های فرانسوی، این موضوع با نگرانی‌های بیشتری نیز مواجه شد.
نویسنده با اشاره به تلفات سالانه چندهزار نفری تصادفات جاده‌ای می‌نویسد: این میزان هولناک از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در کشورمان، بیش از همه می‌بایست دولت را به فکر چاره‌جویی انداخته و تلاش‌ها برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را دو چندان کند. چه اینکه توسعه خط ریلی کشور و همچنین تجهیز این عرصه به قطارهای جدید با توجه به نوع بافت جغرافیایی کشور، می‌توانست به عنوان مهمترین و راهبردی‌ترین رویکرد جهت علاج تلفات گسترده‌ جاده‌ای مدنظر قرار گیرد اما نگاهی گذرا به وضعیت این حوزه آن هم در فاصله اندک باقی مانده به تعطیلات نوروزی، کم‌کاری مسئولان دولتی در این خصوص را به وضوح نشان می‌دهد. پر شدن ظرفیت محدود قطارهایی با کیفیت متوسط و باقی ماندن صرفا قطارهای بسیار ضعیف یا بسیار لوکس در فهرست سفرهای نوروزی، حکایت از عدم توجه لازم به ناوگان ریلی دارد.
از سوی دیگر؛ مشکلات عدیده قطارهای فعلی و ناتوانی در سرویس‌دهی مناسب به مسافران به ویژه در مناطق جنوبی کشورمان نشان می‌دهد که دولت عملا این عرصه را به حال خود رها کرده است. چرا که با وجود انعکاس چندباره مشکلات و گرفتاری‌های مسافران در این خطوط در رسانه‌های مختلف، مسئولان ترجیح داده‌اند سیاست سکوت را در قبال آن در پیش گیرند.
با همه اینها مسئولان دولتی که تا چند ماه پیش عمده کم‌کاری‌ها در عرصه‌های مختلف را به نبود بودجه و تحریم‌ها گره می‌زدند، در شرایط رفع تحریم‌ها انتظار می‌رفت اولویت اول دولت در موضوع حمل و نقل به توسعه و تجهیز ناوگان ریلی اختصاص یابد، اما قراردادهای عظیم اخیر با شرکت‌های هواپیمایی فرانسه حکایت از واقعیت دیگری داشت.
این قراردادها جدا از آنکه انتقادات بسیاری از کارشناسان اقتصادی و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس را در پی داشت، در عمل ثابت کرد رویکرد اصلی دولت در مناسبات اقتصادی، نه توجه به عموم مردم و خواسته‌هایشان که توجه ویژه به طیف سرمایه‌دار کشور بوده است. میزان و سطح طبقات متقاضی سفرهای هوایی و همچنین مسافرت با قطار در کشور عیان بوده و روشن است که اگر سیاست دولت، واقعا نفع‌رسانی به عموم مردم بود، مشخص بود که باید کدام حوزه حمل و نقل را تقویت می‌کرد.
یادآور می‌شود هفته گذشته در نظرسنجی برنامه تلویزیونی پایش 94 درصد مردم تصریح کردند اولویت سرمایه‌گذاری، خرید هواپیما نبود.

آمریکا: تمام منطقه در تیررس موشک‌های مرگبار ایران است
مدیر آژانس اطلاعاتی پنتاگون خطاب به کنگره گفت: با اجرای توافقنامه هسته‌ای و متعاقب آن کاهش تحریمهای اعمال شده علیه ایران در مقیاس وسیع، این کشور اکنون به خرید سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته روسیه پرداخته و در آینده نزدیک از این بنیه نظامی خود در جنگ داخلی سوریه بهره‌برداری خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی «واشنگتن بیکن» در نشست استماع کنگره، سناتور دمکرات ریچارد بلومنتال از ایالت کنتیکت از وینسنت استوارت پرسید در مورد اظهارات قبلی‌اش  مبنی بر اینکه «بعید است که ایران با دریافت حدود 50 تا 150 میلیارد دلار از محل لغو تحریم‌ها بتواند بنیه نظامی خود را تقویت کند» توضیح دهد. وی در پاسخ گفت: «در آینده نزدیک بعید است چرا که من فکر می‌کنم که تمرکز بر دستاوردهای اقتصادی داخلی خواهد بود. با این حال، پس ‌از 35 سال تحریم‌،  ایران از توانمندترین نیروی موشکی در منطقه برخوردار شده است. قدرت مرگبار و دقت این موشک‌ها را تقویت کرده است. تمام بردهای موشکی را پوشش داده و اکنون می‌تواند تمام اهداف منطقه‌ای‌اش را در تیررس خود قرار دهد.»
وی در پاسخ به یک سوال دیگر بلومنتال در مورد تخمین زمانی خود برای صرف این پول گفت: «این کار در درازمدت صورت خواهد گرفت. ما پیش از این شاهد توافقنامه ایران و روسیه در مورد سامانه پدافند هوایی اس-300 بودیم.
ما اکنون شاهد آن هستیم که روسیه پس از استقرار نظامی در خارج از این کشور در سوریه قابلیت‌های زیادی را به نمایش گذاشته است.»
جامعه اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی سالانه خود، ایران و روسیه را بزرگترین تهدید علیه خود دانستند.

فرانکفورتر آلگماینه: داعش فرو می‌پاشد /پیروزی بشار اسد قطعی است
کارشناسان امنیتی آلمان می‌گویند دیگر امکان جلوگیری از پیروزی دولت بشار اسد در درگیری‌های سوریه وجود ندارد و پیروزی اسد قطعی است.
روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ نوشت: گروههای مسلح ضد دولت سوریه در حال فروپاشی هستند و دیگر نمی‌توان جلوی پیشروی اسد را گرفت. حلب به زودی سقوط خواهد کرد و با سقوط حلب، مشروعیت دولت اسد احیا شده و به دنبال آن معارضه مسلحانه فرو خواهد پاشید.
کارشناسان امنیتی آلمان علاوه بر این معتقدند یک دخالت مستقیم عربستان سعودی و یا ترکیه با هدف کمک به نیروهای ضد اسد محتمل نیست.
به عقیده محافل امنیتی آلمان، روسیه به دنبال یک استراتژی درازمدت در سوریه است. بعد از تثبیت دولت اسد در مناطق غرب سوریه و شکست اپوزیسیون، در فاز دوم قرار است مبارزه با گروه‌های مسلح در شرق سوریه آغاز شود.
فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ می‌افزاید: قرار است که روسیه حملات خود را در سوریه تشدید بخشد و برای همین هم وزارت دفاع روسیه به دنبال استقرار یک پایگاه هوایی دوم در این کشور است. روسیه در این چارچوب قرار است شمار هواپیماهای جنگی خود را از 40 فروند به 120 فروند افزایش دهد.
کرملین بر این اعتقاد است که داعش از سوریه به سوی شمال آفریقا، آسیای مرکزی و افغانستان گسترش پیدا خواهد کرد.
این روزنامه در پایان نوشت: اقدام نظامی مسکو در سوریه نیز به عنوان یک رزمایش برای عملیات ضد ترور روسیه که قرار است در آینده انجام شود، محسوب می‌شود.

بارها گفته‌ام که بدون برنامه اقتصادی انتخاب دوباره روحانی سخت خواهد بود
عضو بنیاد باران گفت: دولت برای حل مشکلات اقتصادی و خروج از رکود باید یک برنامه مدون ارائه کند وگرنه رای آوردن مجدد حسن روحانی در انتخابات سال 96 سخت خواهد شد.
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار نامه‌نیوز افزود: از ابتدای شکل‌گیری دولت تدبیر و امید بارها در مصاحبه‌هایم به این نکته اشاره کرده‌ام که دولت برای حل مشکلات اقتصادی و خروج از رکود باید یک برنامه مدون ارائه کند وگرنه رای آوردن مجدد حسن روحانی در انتخابات سال 96 سخت خواهد شد. هر چند اجرای برجام و توافقنامه جامع هسته‌ای برگ زرینی بود بر کارنامه این دولت، اما نباید تمام نگاه‌ها را فقط به سمت سیاست خارجی معطوف کرد و از حوزه‌های دیگر غافل شد.