kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵

انتقاد داوران جشنواره «مدرسه عشق» از جشنواره‌های فیلم و موسیقی فجر(اخبار ادبی و هنری)

نشست خبری چهارمین جشنواره فرهنگی هنری مدرسه عشق با حضور دبیران بخش‌های مختلف این جشنواره صبح دیروز برگزار شد.


به گزارش سینماپرس، در ابتدای این نشست خبری مداحی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: ما در سراسر کشور ۵۰ هزار پایگاه بسیج و ۲۰ میلیون بسیجی داریم که در بین آنها هنرمندانی حضور دارند که آثار فاخر و ارزشمندی را ارائه می‌کنند و باید به آنها توجه جدی شود؛ این جشنواره به نوعی هویت‌بخشی میان هنرمندان بسیجی است و ما تلاش کردیم حس رقابت و ارتقای کیفیت تولیدات هنری و فرهنگی را در این دوره افزایش دهیم.
وی ادامه داد: امسال برخلاف سال‌های گذشته جشنواره «مدرسه عشق» به صورت ملی و متمرکز برگزار می‌شود که بر این اساس ۱۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که رشد چهار برابری آن را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که سال گذشته ما به صورت استانی آثار را انتخاب کردیم و سپس همه آثار انتخاب شده به مرکز فرستاده شدند.
مداحی سپس با بیان اینکه این جشنواره دارای ۶ بخش است اظهار داشت: جشنواره مدرسه عشق شامل هنرهای تصویری و نمایشی به دبیری جمال شورجه، هنرهای تجسمی به دبیری رجبی دوانی، نشر و کتاب به دبیری شهریار زرشناس، موسیقی و سرود به دبیری محمد گلریز، پویانمایی و بازی‌های رایانه‌‌ای به دبیری حامد جعفری و بخش ابتکارات به دبیری حسین امان‌لو است.
در ادامه این نشست خبری محمد گلریز گفت: هدف از برگزاری این جشنواره تقویت ارزش‌های متعالی هنر موسیقی است و تلاش کرده‌ایم در این بخش سطح هنری را افزایش داده و با موسیقی مبتذل مقابله کنیم؛ متأسفانه این روزها موسیقی مستهجن گریبان‌گیر ما شده و ما تحت تأثیر آثار مبتذل غربی مبادرت به ساخت موسیقی می‌کنیم.
گلریز سپس با انتقاد از اینکه جشنواره موسیقی فجر هم تنها نام و عنوان «فجر» را با خود به یدک می‌کشد و ما در آن شاهد تولیدات انقلابی نیستیم اظهار داشت: این نقصی بزرگ در جمهوری اسلامی ایران است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود؛ من متأسفم که بسیاری از هواداران فتنه ۸۸ به این رویداد مهم موسیقایی دعوت شده‌اند.
همچنین جمال شورجه دبیر بخش فیلم این جشنواره در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی در مورد فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: من فیلم‌هایی که در اختتامیه جشنواره، جایزه گرفتند را هم دیدم «ابد و یک روز» متاسفانه ۹ جایزه گرفت! چطور هیئت داوران این فیلم را مستحق این تعداد جایزه دیده است؟ البته این مشکل همیشگی داوری فیلم فجر است. خود من هم که دو، سه بار داور جشنواره بودم بر سر این موضوع دعوا می‌کردم که فیلم را از دو زاویه باید دید، محتوا و ساختار. اگر ساختار قوی باشد و محتوایی در آن باشد که زشتی را نشان می‌دهد این از کارهای خنثی هم مضرتر است مثل تیغ در دست زنگی مست است، فیلم‌ها در داوری نباید فارغ از محتوا نگاه شوند.