kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
با صدور مجوز واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی صورت گرفت

تیرخلاص دولت به تولید دانه‌های روغنی

برخلاف ادعای دولت روحانی مبنی بر حمایت از تولید داخلی و در شرایطی که روزانه هزاران تن میوه خارجی وارد کشور می‌شود از دیروز هم با دستور صریح معاون اول رئیس‌جمهور واردات روغن نیز بدون محدودیت انجام می‌شود.



به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، روز گذشته سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: با عنایت به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیرو دستور صریح معاون اول رئیس‌جمهور موضوع نامه شماره 94 -/30121/م مورخ  94/11/7از تاریخ این اطلاعیه کلیه ثبت سفارشات مربوط به واردات روغن خام بدون نیاز به مجوز (کد رهگیری) از وزارت جهاد کشاورزی قابل اقدام خواهد بود.
مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت هم گفت: با دستور معاون اول رئیس‌جمهور پیش شرط وزارت جهاد برای واردات هر کیلو روغن خام برداشته شد.
تقی محمدیان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: پیش از این برای واردات روغن، با نظر وزارت جهاد کشاورزی واردکننده مجبور بود به ازای واردات هر کیلو روغن خام، 3 کیلو دانه روغن داخلی را بخرد اما براساس دستور معاون اول رئیس‌جمهور از دیروز این قانون برداشته شده و واردکننده می‌تواند بدون محدودیت اقدام به واردات روغن خام کند.
این گزارش حاکی است ظاهراً طبق دستور فوق تعرفه واردات روغن خام هم از این پس صفر خواهد شد.
این در حالی است که یک مقام آگاه در وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از دستور معاون اول رئیس‌جمهور در این باره بهت‌زده و متعجب شدیم گفت: متاسفانه با این دستور طرح‌های وزارت جهاد برای حمایت از تولیدات روغن داخلی بی‌اثر می‌شود.
وی افزود: براساس مصوبه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش آن را اعلام کرد، مقرر شده بود واردکنندگان روغن خام به ازای هر کیلو روغن، مقداری دانه روغنی از تولیدکنندگان داخلی بخرند. این مصوبه سبب حمایت از کشاورزان داخلی و افزایش سطح تولید دانه‌های روغنی خصوصا کلزا می‌شد.
این مقام آگاه با بیان اینکه هم‌اکنون فقط 5 درصد نیاز کشور به روغن از طریق تولید داخلی صورت می‌گیرد گفت: وزارت جهاد قصد داشت با طرح‌های حمایتی خود سطح تولید روغن داخلی را از میزان کنونی به 75 درصد نیاز کشور برساند.
وی در ادامه با اشاره به ارقام نجومی واردات روغن گفت: سالانه 4/5 میلیارد دلار صرف واردات روغن خام می‌شود که طبیعی است واردکنندگان به این سادگی‌ها از سود سرشار واردات روغن چشم‌پوشی نخواهند کرد.
واکنش رسمی
 وزارت جهاد
در همین حال معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی رسما به نامه سازمان توسعه تجارت واکنش نشان داد.
عبدالمهدی بخشنده در این باره به ایسنا گفت: اگر هر سازمان یا مقامی خارج از وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را اعلام کرده باشد، قطعا خلاف قانون اظهارنظر کرده و متخلف است و باید به مراجع قانونی کشور پاسخگو باشد.
وی افزود: براساس ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری، وزارت جهاد کشاورزی تنها مرجع قانونی صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی است و قطعا متخلفین را به مراجع قضایی کشور معرفی خواهیم کرد.
درباره صفر شدن تعرفه واردات روغن خام هم ابوالحسن خلیلی- دبیر انجمن روغن نباتی- اعلام کرد: تعرفه همه محصولات وارداتی و صادراتی در کتاب قانون واردات و صادرات امسال قید شده و هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌شود که بر این اساس تعرفه واردات روغن پالم 10 درصد و دیگر انواع روغن خام مانند روغن آفتاب‌ گردان، کلزا و سویا حدود هفت درصد است.