kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
با عبور از 10 هزار و 399 کیلومتر

اولین قطار «راه ابریشم» از پکن به تهران رسید

قطار ترانزیتی راه ابریشم با راه‌اندازی کریدور ریلی که از چین حرکت کرده بود دیروز وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، راه‌اندازی کریدور راه ابریشم ریلی از دیرباز از سیاست‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بوده است.
با انعقاد توافق سه جانبه بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان و راه‌اندازی اولین قطار آزمایشی از کشور چین به ایستگاه راه‌آهن تهران این هدف‌گذاری محقق شد.
بر این اساس اولین قطار ترانزیتی راه ابریشم ریلی پس از طی مسافت 10 هزار و 399 کیلومتر در 14 روز، دیروز صبح به ایران وارد شد.
این قطار حامل 32 دستگاه کانتینر 40 فوتی کالای تجاری است که از ایستگاه راه‌آهن شهر یی‌وو در استان ج جیانگ دستگاه چین به حرکت درآمده است.
این اولین قطار باری است که چین را به ایران و خاورمیانه متصل می‌کند و طبق برنامه تعیین شده از طریق گذرگاه آناتا در منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ در شمال‌غرب چین از محدوده مرزهای این کشور خارج شده و پس از عبور از قزاقستان و ترکمنستان از مسیر ایستگاه سرخس وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شد و در آینده نیز از طریق پایانه ریلی اینچه‌برون وارد کشور می‌شود.
با راه‌اندازی این قطار برنامه‌ای و شروع فعالیت‌های تجاری از طریق خطوط ریلی مرتبط با برنامه احیای راه ابریشم سهم تجارت چین با خاورمیانه و ایران افزایش چشمگیری خواهد داشت.
با توجه به گستره جغرافیایی استراتژیک و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشور ایران به عنوان چهارراه ارتباطی و مسیری مطمئن بین شرق دور و آسیای میانه به خاورمیانه و اروپا در آینده نزدیک چشم‌انداز توسعه تقاضای حمل‌و نقل ریلی در بار ترانزیت کشور به حد مناسبی خواهد رسید.