kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
رئیس اتحادیه باغداران خبر داد

توزیع گسترده و شبانه میوه‌های قاچاق خارجی در تهران

رئیس اتحادیه باغداران گفت: شب دوشنبه حجم وسیعی از انواع میوه‌های تابستانه خارجی به صورت ناگهانی در میدان میوه و تره‌بار تهران توزیع شد، ضمن اینکه این کار با «رابطه بازی» انجام شده است.


مجتبی شادلو در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: 10 نوع میوه تازه‌خوری تابستانه از اقصی نقاط دنیا از جمله کشورهایی مانند شیلی و اکوادور وارد بازار میوه تهران شده است.
وی اضافه کرد: میوه‌هایی مانند گیلاس، انواع آلو، انواع زردآلو، انواع هلو، شلیل و انگور در حجمی گسترده در بازار تهران توزیع شده است.
شادلو با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند اسم این کار را قاچاق بگذارند، تصریح کرد: مگر ممکن است این حجم گسترده واردات به شکل قاچاق انجام شده باشد؟ این میوه‌ها هزاران کیلومتر راه را طی کرده‌اند.
وی ادامه داد: این محصولات از طریق سیستم ترانزیت و جاده‌های اصلی آمده‌اند، چون میوه‌هایی نیستند که بتوانند با خر و قاطر  از کوه‌ها و مناطق صعب‌العبور وارد شوند. به عنوان مثال، وقتی گیلاس از دماوند به تهران می‌رسد، کیفیت آن کلی تفاوت می‌کند.
شادلو در پاسخ به این پرسش که آیا اعتقاد دارید این واردات قانونی انجام شده است؟ گفت: این میزان گسترده واردات با رابطه بازی و دلال‌صفتی انجام شده است.
وی با بیان اینکه قانون واردات این میوه‌ها را ممنوع کرده است،‌ افزود: حجم محصولات وارد شده بسیار چشمگیر و زیاد است، ضمن اینکه این محصولات در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران شب دوشنبه توزیع شده است.
رئيس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه ما صبح دیروز موضوع را به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی کردیم، اضافه کرد: مسئولان این وزارتخانه بسیار ناراحت و متعجب شدند و در حال حاضر پیگیر این موضوع هستند.
شادلو تصریح کرد: همه باید به ساماندهی وضعیت پیش آمده کمک کنند همه مسئولان باید مستقیما ورود کنند و این محصولات جمع‌آوری شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حواس همه به انتخابات است،‌ گفت: دولت نباید بازار را رها کند، این چه کاری است که انجام شده است؟ ما باید تولید داخل را حفظ کنیم اما در شرایط پیش آمده سرمایه‌های کشو``ر دارد به حراج می‌رود.
فروش روزانه 30 تن میوه خارجی قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره‌بار
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان بزرگ میوه و تره‌بار شهر تهران هم با بیان اینکه مسئولان با قاچاقچیان میوه برخورد جدی نمی‌کنند، گفت: روزانه حدود 30 تن میوه قاچاق به میدان وارد می‌شود.
سیدمحسن محمودی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شب دوشنبه حجم زیادی میوه قاچاق به این بازار وارد شده است، گفت: به عنوان رئیس اتحادیه بارفروشان در حد وظایفم هیچ کوتاهی در زمینه مبارزه با میوه‌های قاچاق نداشته‌ام و گزارشات مربوطه را به مسئولان و ارگان‌های مربوطه اعلام کرده‌ام.
وی در پاسخ به این سوال که شب دوشنبه چه مقدار میوه قاچاق به میدان وارد شده افزود: قبلا هم اعلام کرده‌ام که روزانه بین 20 تا 30 تن میوه قاچاق در این میدان خرید و فروش می‌شود و فکر نمی‌کنم که شب گذشته هم بیش از این مقدار میوه قاچاق وارد میدان شده باشد.
محمودی با بیان اینکه حجم میوه‌های قاچاق بسیار بیشتر از 30 تن است، تصریح کرد: بخشی از میوه‌های قاچاق بدون اینکه وارد میدان شود خرید و فروش می‌شود.
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان بزرگ میوه و تره‌بار شهر تهران گفت: البته ممکن است با توجه به اینکه برخورد جدی با قاچاقچیان میوه انجام نمی‌شود، میزان عرضه میوه‌های قاچاق در روزهای اخیر در میدان افزایش یافته باشد.
محمودی با بیان اینکه مبارزه با عرضه میوه قاچاق بر عهده اتحادیه بارفروشان نیست، گفت: در مقابل مبارزه با قاچاق میوه ارگان‌های مربوطه کوتاهی می‌کنند.
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان بزرگ میوه و تره‌بار شهر تهران تصریح کرد: وظیفه ما در مقابل این موضوع ارشاد است و از بارفروشان خواسته‌ایم تا از خرید و فروش میوه‌های قاچاق اجتناب کنند.